Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2378 ggr
alva-m-t
0

Almänna frågor om valpar!

Hejhej!

Eftersom att vi kanske kommer skaffa hund så tänkte jag kolla lite med er som har hund hur det var i valpstadiet. Hur valpsäkrade man huset, hur blev det när valpen kom hem för första gången m.m så skriv på!

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi hade det någ väldigt smidigt valpen var snäll och bet inte på något som man inte fick bita på, sov hela nätterna från dag ett var det som att hon tog flytten från mamma o syskonen som en klackspark Glad Vi bode då i en lägenhet med en egen trapp, det vill säga hal+trapp sen kom resten av lägenheten. Jag fick näta in hela trapp/staketet eller vad man nu kan kalla det det var spalje, näta in och kompostgaller som grind. kompostgaller för dotterns rum då hon har hamstrar och jag ville inte de skulle få värmeslag. Fick äntligen iordning på kablar som drällde och så satte jag för så hon inte kunde gå bakom tvbänken. Men när Enja var 4 mån tog mer o mer bort under dagen för att se hur säker hon var, när man såg att inget intresse fanns för hitta på dumheter ja då tog man bort allt. Men valpsäkert är lite som städa undan kablar och se till att få (om man har barn) att förstå att saker kan itne lämnas framme utan allt ska man städa undan efter sig :)

alva-m-t
0

Det var ju bra att veta! Men hur fick du undan kablarna, eller är det stor risk att valpen biter sönder dom och får en stöt?

[Forest]
0

2 våran tv kunde vi bara ha på ett sett och den fick vi ha lite längre ut allså kunde valpen gå bakom lätt o komma åt kablar. Jag satte för där med galler + drog kablarna rätt och satte fast dom  "nita" fast dom längst väggarna. Kabelgömma på de dosor vi hade till datorn . Nja våran hade ju ingen alls intresse för kablar så hon brydde sig inte om dom heller så har hon vart nu är hon 1 år.  Grannens hund var 5 mån o fick sig en stöt då han hitta en kabel från en golvlampa han fick inga skador men han gav tusan i kablar sen han hade änglavakt. Så jag säger bara för att dom itne är så himmla intreserade som små valpar kanske det kommer mer tuggande när de byter tänder, så även då bör man tänka valpsäkert.

alva-m-t
0

Okej.

"putt"

Chieko
0

Tänk barnsäkert! Bort med kablar som förra personen sa, sätt fast dem ut med golvet/väggen, göm i sladdgömmor osv. (Detta gör även ditt hem rätt mycket snyggare som en liten bonus).
Sedan får du se till att valpen inte kan komma upp någonstans där den kan ramla och slå sig, då får du sätta något för (t.ex. kompostgaller) tills den är stor nog :)
Ta bort saker som du är rädd om tills du vet att valpen inte biter sönder dem.
Inga giftiga växter inom räckhåll.

Det var väl det jag kom på. har ingen valp själv men en kanin så har säkrat mitt hem!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

alva-m-t
0

Villka växter/krukväxter är giftiga för hundar/valpar?

[Forest]
0

[4paws]
0

jag valpsäkrade inte mitt hem det minsta :P detta mest för att allt som är farligt är redan borttaget då jag har en annan som gillar sitta på köksbordet…

cola var en katastrof som valp… tog allt och var en pina! ett under att hon inte blev omplacerad *jag älskar dej ändå cola <3*

evoca… ja, hon tycke att det var spännade att komma till lgh. jag hade haft möjligheten att ta hem henne en gång innan (jag är uppfödaren av hennes kull) så hon han lukta in sig lite.

annars var det mest lek och undersökning. hon åt bra och allt gick kanon.

förutom att hon nyligen blivit rumsren, gjort lite rivmärken på en dörr och lite tugg på lister så har allt gått kanon

jag har henne dock instängd i en bur när jag inte är hemma då hon förstör inredningen. Eftersom jag snart ska flytta så vill jag inte ha ännu mer kostanader (har 2 dörrar som ska bytas ut, en kostanad på 1600 kr/st)

men när hon blivit äldre är det tänkt att hon ska vara lös med sin mamma. vi håller på att leta efter ett plastskydd som vi kan ha för dörrarna i nya lgh så att hon kan vara lös där.

Välj valp efter vad hjärtat säger. känns det rätt att ta den fulaste valpen, eller klumpigaste så ta den, det är den som kommer bli perfekt för er!!

jag valde ut evoca när hon var… 3 dagar gammal. Jag visste att hon skulle vara min och att vi skulle passa jättebra ihop! vid 7 veckor sätter hon tassen i vattenskålen och öster ut vattnet. då visste jag att jag gjort rätt val, eftersom hennes mamma gjort exakt samma sak i den åldern.

[Forest]
4

8 bra så du vet det ska hundar inte sitta i bur inomhus.