Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 8445 ggr
MegN
20

Nya regler (fr 2011) om hund i bil???

Jag har två golden-hanar, som jag oftast kör i min king cab. Då har jag dem "på flaket" (fast det är förstås kåpa på). Jag har inga burar på flaket (vet inte ens om det finns att köpa burar som passar - dvs går att fästa på ett säkert sätt).

Till saken: I går träffade jag en kvinna som tvärsäkert påstod att
1) Om polisen stoppar mig och får syn på hundarna åker jag direkt på böter på 1600 kr - dvs motsvarande som om jag hade haft små barn obältade i baksätet.
2) Det är fullständigt olagligt att över huvud taget transportera något sorts djur på ett "flak".
Hon påstod att dessa regler har börjat gälla vid årsskiftet 2010/2011.

Själv har jag tyckt att det är grymt praktiskt att ha hundarna i "skuffen". Dels gör det mig inget vad de än hittar att "bada" i ute i skogen - de täcken/mattor som de ligger på (ovanpå durkplåten) är enkla att hiva i tvättmaskinen. Dessutom blir det sommartid inte alls särskilt varmt under kåpan. Hytten kan däremot snabbt komma upp i +50 grader, medan - om jag parkerar så att bakfönstret inte ligger i solen, samt öppnar sidoluckorna en aning - kåpan bara håller normal skuggtemperatur ute. Grymt praktiskt!

Är det någon som vet vad som gäller!?

Mullemums
0

Det enda jag har hört gällande detta ämne är att hundar ska ha bälte, eller transporteras i bur. Om de inte gör det, och du hamnar i en olycka, får polisen skjuta hunden. Detta för att lösa hundar KAN vara = fara…

Men jag vet inget säkert alls :/

Maliiin
0

Jag vet inte vad lagen säger faktiskt. Men jag vet de som har burar i sina king cab med kåpa. Det finns ju alltid lösningar på att spänna fast en bur.

Min tanke är om du krockar. Hundarna kommer då få en ordentlig smäll då de är på en så stor yta och lsitter de då längst bak i bilen kan du tänka dig vilken kraft det är när de flyger enda fram.
Så jag hade nog aldrig kört dem utan bur eller fastspända.

Vi har en xc70 och en mitzubishi och i xc70 har vi dubbelbur med mellanvägg så där åker hundarna säkert.
I den andra som är min sambos jaktbil är det inte lika säkert. När han har med sig jakthunden så åker den lös i baksätet än så länge. Men eftersom hon antagligen inte skulle överleva om dom krockar när hon sitter lös så ska vi skaffa en sele till henne som hon kan ha när hon åker i den.

TjockaBerta
0

Har du läst på Jordbruksverkets hemsida?

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/

skotselochtillsyn/hundarochkatteribil.4.32b12c7f12940112a7c80005022.

html

Blev så långt så jag vet inte om den funkar. Kopiera den och klistra in.

>>>Malum domesticum<<<

pius314
0

men i länken från #3 står (vad jag ser) endast detta:

"De får till exempel endast transporteras i en personbils bagageutrymme om tillsyn kan ske från personutrymmet under den tid transporten pågår. Dessutom ska åtgärder vidtas för att säkra djuren vid inbromsning."

Hur det är med punkt 1 (tillsyn) i en KingCab vet jag inte men jag tolkar punkt 2 som att syftet är att säkra att hunden inte flyger framåt genom bilen om något händer, och det kan den ju garanterat inte göra i en KingCab.

Att den förmodligen kommer skada sig svårt eller avlida vid en krock är ju en helt annan fråga…

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Karmatarerskanise
0

Jag vet inte hur det är med böter, men om man bryr sig om sina djur bör man ju se till att dom har det säkert genom att använda bur eller bälte till dom.

MegN
2

Tja, de lagar jag har sett brukar betrakta hunden som last - dvs den (=lasten) ska vara säkrad med hänsyn till människorna i bilen.

Vid en rejäl krock brukar hunden stryka med även om den sitter i bur - bruten nacke har varit följden vid de flesta bilolyckor med hund i bur jag har sett i närheten.  Kanske att bältessele är mer skonsamt för hunden? Tveksamt… De sitter ju inte lika "fastspända" mot sätet som en bältad människa gör.

Eftersom jag har bakfönster på King Caben (mot flaket) är det väl nästan lika bra "tillsyn" som när de åker i bagageutrymmet på vår Volvo kombi (där vi har ett kraftigt galler som skydd). Tror inte att de skulle överleva en krock där heller, troligen bryta nacken mot gallret. Men vi passagerare skulle åtminstone slippa få dem i nacken när de svischar förbi i riktning mot vindrutan…

Det är svårt att hitta ett sätt för hundarna att åka säkert i bil, men det är ju som sagt en helt annan fråga.

Men då kan jag konstatera att ingen annan har hittat någon LAG (nu pratar vi inte jordbruksverkets rekommendationer) som säger något om hundar på "flaket" i en King Cab…

Fridaaaa
0

Hundar ska ha bälte eller sitta i transport eller hundgaller.
Läste det någonstanns. För dem räknas som "last" = måste vara fastsäkrade.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fridaas
0

Nej en hund måste inte sitta i bur eller ha bälte enligt lag. Däremot är det rekomenderat att de har det.

Detta har vi kollat med både jordbruksverket och polisen efter att jag och kompis hade en stor diskution om hur det egentligen låg till.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Fridaaaa
0

#8 Jag har frågat polisen och dem svarade att dem måste vara det.

MegN
0

#8 Ja, jag har inte hittat någon lag som säger hur de ska sitta. Däremot ska de - i egenskap av "last" - vara säkrade i bilen. Men det är ju som sagt en helt annan sak.

#9 - den polis du frågade svarade troligen på "last"-frågan. Dvs en hund i bil måste vara säkrad, alltså inte kunna flyga fram vid inbromsning. Vilket innebär någon sorts remning eller att den "förvaras"  bakom ett rejält galler som skiljer skuffen från baksätet. Exakt samma sak gäller om jag åker omkring med stora, tunga IKEA-paket löst i bilen!!

Fridaaaa
0

#10 Ja precis, antagligen. Men alltså måste ju hunden sitta fast på något vis, antingen i åksele, transport eller liknande, alltså inte vara lös i en bil?

MegN
0

#11 Nja, det räcker om de är lösa i skuffen men att det finns ett rejält lastgaller mellan skuff och kupé. Och i mitt fall är de lösa "på flaket", och då finns det både ett lastgaller och en bilvägg emellan…! Däremot så borde de egentligen vara "säkrade" även på flaket, dvs jag borde strängt taget remma fast dem i någon av lastöglorna. Eller ha burar. Jag ska fundera på vilket som är säkrast för deras egen överlevnad…

På tal om lastregler måste ju all last på ett släp osv vara säkrad på ett sånt sätt att om jag kör i diket ska ingenting "ramla av"! Den regeln ser man ju jätteofta folk som bryter mot. Åker med ett öppet släp och har lagt på bräder eller rishögar osv utan remmar. Jag har sett riktiga skräckexempel med folk som lastar på sopor, åker mot returen men tappar hälften på vägen!!! INTE roligt att ligga efter såna klantar.

Fridaaaa
0

#12 Nej det är verkligen inte roligt att ligga bakom såna, händer allt för ofta. Sedan ligger det grenar och annat skräp mitt på vägen för att dem inte surrar fast saker och ting = livsfarligt :S

fridaas
0

Ytterligare en gång har jag varit i kontakt med polisen för att få ett svar och det finns ingen LAG som säger att de måste vara i bil, ha sele eller liknande på sig.

Men de ska vara LASTade så att de inte kan göra någon skada om de åker med i bilen.

Väntar även på svar från chefen på polisens hundenhet för att se vad han har att säga i fallet.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.