Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1132 ggr
TeamVanity
0

Vilka kommandon använder ni?

Vilka kommandon använder ni,
när, var och varför?

Skriv gärna ner även alla de grundläggande
som 'sitt' och frisignalen, samt hur länge
ni brukar låta er hund vara still på en och 
samma plats innan ni ger frisignal.

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar använda "varsågod" eller "okej" när jag tycker att Klenod kan gå/springa och göra annat roligt än att vara med mig. Typ att gå och lukta i gräset o.s.v.

"Gå fint" använder jag när jag vill att hon ska gå fint helt enkelt, alltså när hon ska gå brevid mig utan att dra alls i kopplet.

"ta det lugnt" är ganska så brett. Det kan vara allt från att vi träffar en liten hund som Klenod vill leka med och man måste lugna henne så hon inte av misstag skadar hunden, det kan också handla om ifall hon äter för fort, om hon går för fort i kopplet så det blir spänt och om hon vill hälsa på en mäniska genom att hoppa upp på den så säger jag bara då "ta det lugnt" så lugnar hon sig direkt och kan hälsa mer sansat.

"Nej" är också ganska brett. Det kan vara allt ifrån att hon ligger och slickar på sin tass för länge till att hon tar något hon inte får ta.

"stå" använder jag i utställningssyfte och när jag ger det kommandot vet hon att hon inte får lov att röra sig alls. Hon måste stå blickstilla men ändå vara bekväm med att jag rör och flyttar hennes ben.

Det finns ju många kommando, men detta var några av våra :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

jonnson
0

Tassar in och följer tråden. Återkommer med förklaring av mina kommandon lite senare :)

Maja2
0

Då jag står i startgroparna att börja tävla lydnad med en av mina hundar, så har jag tränat och tränar henne i de moment som krävs för lk I,

De andra hundarna, och till vardags tänker jag mer på att inte använda så många kommandon överhuvudtaget. Det jag kan komma ihåg såhär på rak arm att jag använder, är mest när vi är ute och hundarna springer lösa. Kommer en bil eller andra människor ropar jag "Här" så att de kommer till mig. Sen säger jag "så" när de får springa och nosa fritt igen.

"Här" och "Så" är alltså de kommandon jag mest använder mig i vardagen alltså.

amela87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Varsågod" Använder jag när jag ska ge tillåtelse för nått. Tex. när hon får springa fritt, gå in/ut ur lägenheten eller bara för att gå och börja äta.
"Stanna" Använder jag mest när hon går lös, för att hon ska vänta på mig eller inte gå fram till andra hundar,människor eller djur.
Detta komandot används mest utomhus.

"Nej" Använder jag nog mest av allt,för att visa att det beteendet är oönskat av mig. 

"Lägg dig/ner" Använder jag när hon är för mycket på andra eller allämänt hyper. Så att hon går och lägger sig istället för att vara jobbigTungan ute

"Sitt" Det är också ett komando som jag använder mycket dagligen. Oftast börjar ett komdo som "sitt" och sedan använder jag annat efter det,när hon sitter och har ögonkontakt. "sitt" är en utmärkt grund för inlärning till andra komandon"Backa" lärde jag henne när hon var liten och satt intill mig när jag åt, tyckte att det var jobbigt och hon tiggde på det sättet så jag lärde henne att backa bort så att jag får mitt "space" när jag äter. (Då jag ofta äter i vardagsrummet)

"Här/Kom här" Använer jag oftast när hon är lös, så att hon ska följa efter eller inte gå nånstans utan mig. Det funkar förvånansvärt bra. Så jag fortsatte använda det komandot.

Maja2
0

ja just ja… fniss…..   när jag tränar annat än lydnad, så har jag naturligtvis kommandon som tex

back, snurr, spinn, slalom, osv

jonnson
0

Här kommer i stort sett alla kommandon Milo kan, både vardagliga kommandon och såna till trix. Men vi börjar med dom vardagliga.

"Kom" - inkallning

"Här" - ungefär som "fot" för andra hundar. Tanken från början var att med detta kommando så skulle Milo bara hålla sig väldigt nära. Är man ute och går någonstans där det är lite traffik och Milo kan vara lös, och man möter någon. Så var tanken att jag då skulle kunna säga "här" så skulle Milo hålla sig inom en meter från mig, men om det är framför/bakom/höger/vänster sida spelade ingen större roll. Nu har dock han själv valt att ha det som ett fotkommando, då han går i nästan perfekt tfotposition så fort jag säger "här".

"Stanna" - det är det det är. Han ska helt enkelt stanna, direkt, vad han än gör. Om det så är att han är på väg att sicka efter en hare, springer ut framför en bil eller jag bara vill att han ska stå någonstans för att kanske ta kort på honom eller något, det spelar mindre roll. Men "stanna" för oss innebär att Milo ska stå blickstilla precis där han är, alltså inte röra en tass efter att han fått kommandot.

"Varsågod" - han får lov att göra något han vill. Om det sen är att äta sin mat, gå ut genom dörren, nosa på den där stenen där ALLA hundar alltid kissar, eller leka med någon annan. Men "varsågod" ger honom lov till att göra det han "ber om" benom att först ha ögonkontakt med mig.

"Ge dig" - om han leker för intensivt med någon av katterna hemma, försöker leka med någon hund som inte vill leka, tuggar på en pipleksak mitt i något spännande program som vi tittar på - så fungerar "ge dig" som ett brytande av beteendet.

"Nu är det slut" - Det säger jag så fort vi tränat klart, eller om han fått ett ben eller liknande. Det är ett sätt att tala om för Milo att "nu finns det inget mer gott att få härifrån, spelar ingen roll hur fint du sitter". Tycker framför allt det är bra att ha när man jobbar med klicker, då Milo annars har svårt att förstå när träningen är över, och fortsätter bjuda på beteenden i all oändlighet annars.

"Gå och lägg dig" - det är också vad kommandot säger. Ett kommando som för Milo innebär att han ska sluta med det han gör, och gå och lägga sig i sin säng(/korg). Denna fungerar dessutom som hans trygga plats, då det ligger ett fårskinn däri som han haft sen han var valp. Så om han blir stressad eller orolig för något, så ber jag honom gå och lägga sig, och då kopplar han av med en gång.

"Du"/harkling - det är ett sätt att påminna honom om att det föregående kommandot fortfarande gäller. Om jag bett honom gå och lägga sig till exempel, och han försöker smyga sig iväg någon annanstans, så räcker det oftast med att hakla sig eller säga "du" så vet han att jag sett honom, och att det förra kommandot fortfarande gäller - alltså att han ska ligga i sin säng som det här exemplet gällde. Så då går han tillbaka och lägger sig med en gång. Det här är alltså ett sätt att tala om för honom att han gör fel, utan att behöva använda det "hemska" ordet (enligt Milo iaf) "Nej".

Sen har jag ett par olika uppmärksamhetsljud, som jag använder i lite olika situationer. Tyvärr är det svårt att förklara i vilken situation jag använder vilket ljud, då jag inte ens tänker på det själv. Men ljuden är iaf "Sssst" (som om man börjar att säga "stanna" men avbryter sig efter dom två första bokstäverna) "Pussljud" och hans namn.

Här kommer kommandona för de trix Milo kan. Vissa är saker vi har användning för varje dag, och vissa saker är mer "partytrix".

"Sitt" - sitt

"Ligg" - ligg

"Kryp" - Milo ska krypa en liten bit framåt.

"Tass" - lägga höger tass i min framsträckta hand.

"High five" - han ska sätta upp höger tass mot min hand som jag håller fram. (Det här är mer uppåt än "Tass" där jag har vinklat min hand neråt, fast med handfltan uppåt).

"Vinka" - han vinkar ett par gånger med höger tass.

"Zebra" - han ska ställa sig på bakbenen, men med framtassarna vinklade/hängandes nedåt. (Anledningen till att jag har "zebra" var för att jag läste någonstans att någon annan hade så, för att det var lättare att säga än "stegra".)

"Hands up" - som "zebra" men att han ska sträcka upp båda framtassarna.

"Dansa" - stå på bakbenen och snurra ett varv, motsols.

"Snurr" - snorra ett varv, med alla fyra tassarna, motsols.

"Spinn" - som "snurr" fast medsols.

"Puss" - dutta med nosen mot min mun (gillar inte att bli pussad/slickad i ansiktet av hundar, därför det bara är att dutta nosen mot munnen)

"Upp" - han ska hoppa upp på något, men stanna kvar ovanpå. Som på en mur när vi är ute och går (för att sen balansera på den ett par meter) eller hoppa upp i soffan, sängen, in i en bil mm. Ja, allt där han ska hoppa UPP, men stanna kvar där uppe.

"Ner" - som "upp" fast tvärtom då. Allt där man ska hoppa NER. Som NER från sängen, NER från knät, NER från den där muren vi balanserade på mm.

"Hopp" - här är det när han ska hoppa ÖVER något. Som ett agilityhinder, ÖVER en mur och inte "mellanlanda" ovanpå eller liknande.

"Lyft" - här ska han lyfta en tass (kan vara olika med vilken, från gång till gång). Detta använder jag när han trampat över kopplet, och då känner han vilken tass/ben det är kopplet nuddar och lyfter då på det benet. Används också när han ska få på sig kläder eller täcke, om benen ska genom bensnörena eller i ärmarna på tröjorna till exempel.

Utöver dessa kommandon, så har vi självklart ett par olika berömmande ord. Men dom orkar jag inte gå igenom, eftersom det här redan blivit alldeles för mycket text för er att läsa :P sen tror jag dom flesta här redan vet hur man berömmer sin hund :)

Workingdog
0

Lexi:

Okej - Det är mitt släppkommando. Då behöver hon inte koncentrera sig på mig längre. Efter ex ett litet träningspass eller dylikt.

Gå här - Hon ska gå bredvid mig på promenaden. Behöver inte ha kontakt eller så, utan bara gå bredvid.

Du/seriöst - för att påminna henne om att här är jag och du gör inte sådär.

Häråt - Om hon går åt fel håll eller när jag vill att hon ska komma

Nu räcker det - Ex vid lek eller annat

Ta det lugnt! - När hon ska koppla av och inte vara uppe i varv

Gå och lägg dig - Hon ska gå och lägga sig OCH slappna av

Ta den - då hon får ta leksaken ifrån min hand

Varsegod - då hon får ta leksaken vid extern belöning ( varsegod används även vid matdags)

Lägg av - Har jag som nej, det är ganska så brett

Usch - Om hon tar något från marken ute

Stanna - Hon ska stanna och vänta på mig

Sen träningskommandona.

Lexi - Det är IPOinkallningen, hon ska komma och sätta sig framför mig

Hit - Inkallning

Fot - Gå fot bredvid mig med kontakt

Ligg - Ligg

Sitt

Stå - Ska stanna och stå där oavsett vad jag gör eller ex från sitt/ligg till stå

Slalom - slalom mellan benen

Snurra - snurra runt

Det är det jag kommer på för Lexi

Tyra:

Gå här - Hon ska gå bredvid mig

Spring - Frikommandot

Gå och lägg dig - Hon ska lägga sig och slappna av

Ta det lugnt - Om hon ex är uppspelt och drar i kopplet, eller går före och håller på så ska hon ta det lugnt

Lägg av - Hon ska sluta med det hon gör vid tillfället

Usch - Om hon tar något ute

Stanna - Hon ska stanna och vänta på mig

Kom - Hon ska komma

Ta den - kommandot för att hon får ta belöningen ( gäller alla belöningar)

Försiktigt - Antingen ta en godis försiktigt eller hälsa på kaninerna försiktigt eller något

Gå ut - Gå ut ur ett rum

Träningskommandon

Sitt

Ligg

Stå - Antingen stanna under gång och stå kvar, eller från ex sitt till stå

Snurra

Backa - Backa från mig

Vänd - Efter att hon har backat kan jag säga vänd, hon vänder sig om och backar mot mig

Slalom - Slalom mellan benen

Vacker - sitter vackert på bakbenen

Spinn - Snurra åt andra hållet

Runt - går runt mig

Om - backar runt mig

Sack - Backa slalom

Skall - skälla

Rulla - Rulla runt

Upp - Stå på bakbenen

Zebra -Stå på bakbenen och vända sig med ryggen mot mig och backa mot mig

Bak - Stå på banbenen och backa

Hopp upp - hoppa upp i min famn eller andra saker

Åttan - går som en åtta mellan benen

Hälsa - Vinkar med tassen

Nys - Hon nyser

Diva - Tittar åt sidan

Puss - pussa mig

Dutt -  dutta med nosen mot något

tryck - trycka med tassen på en targetplatta

Ta - ta något i munnen

Apport - ta apporten

Hoppa - Hoppa över något, mitt ben, hinder osv..

Slalom - agilityhinder

Tunnel - agility

säcken - agility

däcket - agility

klättra - Ahindret

Upp upp - Balansbommen

Vippen - Vippbrädan

Trampa - Hon ska ner på kontaktfälten och stanna med baktassarna på

Vart är *** ( något namn) - Hon letar rätt på personen

Leta - Leta efter något och sen sätta sig ner och markera när hon har hittat det

Fot - Hon ska gå fot vid min sida med kontakt

Stanna kvar - Jag lämnar henne och hon ska stanna

Sakta - Hon ska gå framåt sakta

Sådär, nu tror jag inte att jag glömt ngt :P haha lite långt ;)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Loveradio
0

Jag har 3 frisignaler som fortfarande är under inlärning.

"Fri" - som jag använder i lydnad när jag tränar stadga. T.ex om jag säger åt honom att sätta sig så ska han sitta kvar tills han hör "fri". Han ska alltså hålla positionen tills han hör fri, då får han göra vad han vill.

"Varsågod" - är en annan frisignal. Men den använder jag inte i lydnad utan i vardagssituationer. T.ex när han får äta, ta en godisbit som ligger på golvet, gå ut genom dörren, hoppa in i bilen osv. Jag gör också en rörelse med handen samtidigt.

"Hopp och lek" - Han får busa med andra hundar t.ex. Också nåt jag använder efter ett träningspass.

--------------

"Här" eller "Kom" - Han ska följa efter mig/komma till mig.

"Sitt" - Sätta sig.

"Ligg" - Lägga sig.

"Stå" - Ställa sig.

"Nej" - T.ex om han gör ett onönskat beteende. T.ex tar en godisbit från marken utan att ha fått ett "varsågod".

"Sluta" - Om han är jobbig.

"Gå och lägg dig" - Han ska gå och lägga sig i sin bädd och slappna av.

"Tass på" - Han ska placera framtassarna på en musmatta.

"Nudda" - Han ska nudda med nosen. Används till handtarget t.ex.

"Upp" - Ska upp på nåt.

"Ner" - Tvärtom.

"Puss" - Ger mig en puss.

"Ta bollen" - Använder jag när han ska hämta nån leksak. Säger boll till allt haha.

"Apport" - Hämta apporten. Inte inlärt än, men ska börja med det.

"Var är katten?" - Han ska slicka sig om munnen. Bara ett roligt trick som är under inlärning.

"Gå/gå ut" - Han ska gå ut ur rummet.

"Gå in" - Han ska gå in i rummet eller gå in i sin inhägnad.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Kitten86
0

Vardags komandon:
"Sitt"- Sätta sig
"Ligg"- Ligga ner
"Stanna"- Att stå still
"Vänta"- Att invänta mig (oftast på promenad)
"Hit"- Komma till mig
"Kom"- Gå emot mig
"Fram"- Fortsätt fram (används även inom agilityn)
"Tass"- Att lyfta/ ge tassen (använs vid koll och torkning av tass/ar)
"Five"- Give me five, som tass fast högre (kul trick)
"Ge mig"- Lyfta och ge till mig
"Hämta"- När ett objekt som han ska ge mig är längre bort använder jag detta komando först så han vet uppgiften.
"Sök"- Använd näsan och hitta
"Upp"- Använs som upp på hinder, upp för trappan etc
"Sten"- Hitta nämsta sten och hoppa upp och vänta (kul grej)
"Rulla"- Att ligga ner och rulla runt, kan både höger och vänster beroende på assisterande handsignal.
"Varsågod"- Används ganska brett. Okej att äta, titta, söka. Betyder typ fritt fram.
"Nej"- Låt bli, rör ej.
"Dra"- Används när han ska starta dra (dragsele)
"Ut"- Använs innan promenad eller när han ska gå ut ur ett rum
"Back"- Betyder backa (utan att vända)
"Gå in/ In"- Används när han ska in före mig.

Finns nog fler om jag tänker efter… Foten i munnen

**Agilitykomandon:
**"Kör"- Används vid start
"Hopp"- Som det antyder
"Balans"- Upp på balansen
"A/Upp"- Upp/ över A-hindret
"Gunga"- Upp på gungan
"Däck"- Genom däcket
"Slalom" - Spring zick zack mellan pinnarna
"Tunnel"- Genom tunnel
"Säck"- Genom platta tunnel
"Ssss"- Används för att sakta farten vid balanshinder, främst nerfart
"Bra/ Duktig"- Belöning för att han är duktig

Sen har jag diverse handsingnaler och visslingar också.

[Malin3033]
0

Åh herregud, finns ju hur mycket som helst! Men tror att jag har ett kommando som ingen har skrivit än så länge.. resten av mina kommandon har någon nämt någon gång iallafall.Cool

"Tack" - Säger jag när jag vill att hon ska släppa leksaken efter vi har haft dragkamp. Då ska hon släppa leksaken och ha fullt fokus på mig, antingen i väntan på uppgift eller om vi tränar in något nytt så ska hon upprepa det hon gjorde innan hon fick leksaken.

Loveradio
1

#10 Det använder jag också, glömde det :)

Tack har en positivare klang än loss.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Nalle-]
0

Jag orkar inte skriva upp allt Hugo kan, men här följer ett par som vi använder mest. :) 

Gå fint - När vi är ute på promenader och han ska gå med slakt koppel. 

Fot - Gå fot, helt enkelt.

Varsågod - Det använder jag när han får något gott i matskålen, jag ska ge honom en godbit eller på promenader när han får gå och lukta lite som han vill.

Kom då - När han fastnat på en intressant fläck och jag vill att han ska komma.

Kom hit - Inkallning.

Stanna - När han ska stanna, tex framför en väg innan vi går över. Även de få gånger vi tränar platsliggning, då blir det ligg och sen stanna. 

Nej - Om han ska låta bli att göra någonting.

Kitten86
0

Använder mig också av tack, tänkte inte på det Foten i munnenLåter som sagt mer positivt än loss. Äter/ har han dock något i munnen så använder jag även "spott" vilket är istället för loss. Tack är mer när han släpper saken till mig och spott när han helt sonika ska spotta ut det han har i munnen (inte till mig/ min hand).

Visst finns det många kommandon/ ord man använder… Inte lätt att komma ihåg så där rakt av…!