para roan med roan?
Nyfiken.
inom marsvinsvärlden ska man inte para roan med roan, är det samma inom hundvärlden? är roan och merle samma sak?
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
Efter en snabb googling så förstår jag det som att roan inte är farligt i dubbel upplaga, såsom merle. Roan och merle är skilda gener.
Här står det, i stycket näst längst ner, under NOTE! Roans & Merles are NOT the same thing!
Texten blev visst både tjock och rosa när jag kopierade.. Jaja 
Roan är väl en blekningsgen?
Merle är en defekt i generna, där det ursprunglingen ska vara svart färg. Iallafall på blue merle, på red merle är det den röda färgen det har blivit fel på 
Kan tillägga att när det gäller merle så ska man inte para två merlehundar med varandra. Inom sheltie ska man heller inte para blue merle med sobel (''blond'' färg haha ) då sobel är dominant kan den dölja eventuell dubbelmerle i generna
Där är det väl lite samma sak. Inte para roan-roan och inte heller merle-merle. Men som #1 sa är det inte samma gen
Men är merle bara en fysisk defekt? Att det blev fel i färgen och sen fortsatte man avla på det?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#4 Alla färger är mutationer i princip :)
#3 Men roan+roan hos hund ska ju tydligen inte vara någon fara :)
Dubbelmerle hos hundar gör att dom kan födas utan hörsel och med missbildade ögon, eller till och med sakna ögon helt. När jag läser om "lethal-marsvin" så låter det lite liknande, så dom generna kanske funkar lite på samma sätt?
Roan hos hund är väl inte en blekande gen dock? Den visar sig bara på opigmenterade ställen, en svart roan föds svart/vit och sedan fylls det vita på med svarta hår.
Hos råttor däremot är det en blekgen :)
Jag är inte så insatt i genetik, men tycker det här med merle- och roangenerna är intressant :)
Hos vilka hundar finns roan? Merle är en defekt.
Roan är vanligt på cocker spaniel.
#7 Den finns väl hos australian cattle dog, lagotto romagnolo och hos någon pointer, sen hos cocker spaniel då :) Säkert flera raser, men det är några jag letade mig till.
Roan/dalmatiner på marsvin funkar rätt lika som merle på hund med liknande missbildningar men för marsvin är oftast dubbla roan/dalmatinergener dödligt, en dubbelmerle överlever allt som oftast fast med mer eller mindre defekter.
Viktigt att veta om merle är att både zobel och recessivt rött kan dölja det (recessivt rött finns i allt från i princip vitt till djupaste mahogny, ex är labbe, irländsk setter och pudel).
Färgen harlekin hos grand danois beror också på merle men harlekingenen bleker det gråa till vitt
Angående roan på hund så är det samma anlag som ger tickning, men med någon/några modifierare som ger antingen roanmelering eller prickar. En typisk sak för roan och tickning är att hunden föds ljus för att sedan mörkna. Även dalmatinerprickar beror på tickning men med en/flera modifierare som ger prickarna dess speciella utseende
Tickning finns på väldigt många raser men den kraftiga tickningen som ger roan är inte lika vanlig