Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2800 ggr
TeamVanity
3

Ingen impulskontroll!

Som jag skrivit i tidigare trådar har jag en Golden-tjej på 1 år
och fyra månader. Vi var på hundkurs igår (Kungliga Hundar -
verkade ganska bra) och fick höra att Charlie har svårt med
impulskontrollen. När instruktören sa det som något liksom
lossnade för mig. Nu var det väldigt myckeet men jag har för
mig att vi skulle jobba eller prata vidare om impulskontroll
lite senare framöver, men skulle gärna vilja höra om era
erfarenheter, era tips, hur och vad ni gjort åt det? 

Några exempel på hur Charlie kan bete sig;
När hon springer kan hon få för sig att titta bakåt,
och springa rätt in i det hon var på väg mot.

Promenaden kan gå alldeles strålande när hon
plötsligt helt utan förvarning bokstavligen kastar
sig åt ett annat håll.

För att hon t ex ska sitta kvar så känns det som att
jag måste upprepa kommandot annars så glömmer 
hon bort vad hon ska göra.

Och jag kan redan nu säga att jag inte tror det handlar
om understimulans, vi går skospromenader där hon får
rusa av sig, vi promenerar vid vägar och tränar oljud,
och så får hon dessutom mental aktivering igenom att
jag försöker lära henne små tricks.

[arlington]
0

Min egen erfarenhet säger mig att det helt enkelt bara kan vara sådan hunden är. Lite som med människor, vissa har lätt för saker, medans andra måste träna extra mycket på sådant.

Jag har tyvärr inte så många tips på övningar där man får behärska sig och träna på självkontrollen, men det beror nog mest på att jag inte alltid tänker på varför vi tränar på en viss grej. Min hund kan handla först och tänka sen, emellanåt, så jag tränar mycket på koncentration och att behärska sig.
Finns det något lätt ni kan öva med? Ett exempel är att min hund tyckte det var enormt underbart att skälla på fåglar så att de flög iväg, så precis när jag såg att hon skulle ge efter för impulsen sade jag nej, och förklarade lite om fåglar när jag hade hennes uppmärksamhet. (Min hund kan jag bygga ihop lättare meningar till så jag sade "fåglar är vänner, flock. Som råttorna och jycken" och då tittade på mig och fåglarna och sen på mig igen.)
Nu skäller hon inte alls, annat än om det är någon retsam skata som ska hoppa nära och sen flyga för att sedan åter göra om det.

Ibland behöver det inte vara stora grejer man tränar, men de kan ändå ha effekt i andra situationer. :)

Sen så brukar jag lägga både godis och leksaker på henne så hon måste vara stilla och inte röra sig förrän jag ger "varsågod".
Även hon kan titta bakom sig en hel del och sen slå in huvudet i något, jag brukar be henne gå vidare och sedan sätter vi oss och tittar. Sen säger jag att vi ska gå, och då kan hon gå utan att fortsätta glo. Men jag tror mer det har med att göra att hon är en liten glopadda. ;)

Skriv gärna sen vad ni får för tips av instruktören sen, jag tycker inte att man kan lära sig för mycket och är fasligt nyfiken. :D

Ber om ursäkt för ett bitvis väldigt ofokuserat inlägg, är riktigt förkyld och kaffet verkar inte bita idag.

Cassii
0

Agility kanske, så hon lär sig kroppskontroll? Balansövningar?

TeamVanity
0

#1 - Va kul att du faktiskt kan ha en lättare 
konversation med din hund =)

Vi ska på hundkurs på tisdag igen så får höra vad
dem säger då, dock tror jag själv det har lite att göra
med personligheten och åldern. Men också att man behöver
jag kanske behöver träna henne till att varva ner så
mycket som möjligt och att söka ögonkontakt när hon
verkligen vill något. Fast jag vet inte, det är ju bara min
tanke.

#2 - Det lät inte helt dumt heller.

Kickilu
0

#0 Jag ingen direkt erfarenhet av det mer än att jag känner så väl igen det du skriver om att promenaden kan gå hur fint som helst ända tills min golden-hane får för sig att han ska gå en helt annan väg och slänger sig åt det håll han vill. Gäller att ha koll på hur man håller kopplet - höll på att få fingret ur led i börjanObestämd

Jag tränar stenhårt med kontaktövningar och det har hjälp oss i rätt riktning. Infallen kommer mer sällan nu. Är inte matte med på promisen så är ju inte godiset det heller!

Em_
0

Haha det där med att gå in i saker, typ väggar och buskar känner jag igen. En behärskningsövning som jag gillar är att hunden ska sitta still innan jag kastar i väg den fantastiska leksaken. Annars har jag en hund som glatt hänger i handen på mig. Att vänta på sin tur att gå genom dörrar kräver också mycket koncentration och självbehärskning av min hund.