Efter löp?

Om det är någon vecka sedan hon slutade löpa så låter det absolut som at hon kan vara skendräktig.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack för snabbt svar! Spelar det någon roll hur svullna de är?
Hon har blivit lite mer "lättretlig" och säger ifrån mer när hon är med sina hundkompisar.
Har en annan fråga också, hennes bästa kompis är en hanvalp som är ca 7 månader, och jag tror inte han är könsmogen än. Han juckar på henne väldigt mycket. Hur får jag honom att sluta med det?
tänk på att inte klappa magen på henne, Enja fick stora tuttar med första löpet utan att hon led av "dom" men de gick ner snabbt på henne.
#3 Ojdå, tack för att du sa det!
Att tiken svullnar upp lite efter löpet i sina ljuver och sina spenar är inte alls ovanligt. Snarare är det nog ovanligt att de inte gör det.
Men iallafall, bara för att de svullnar upp lite betyder det inte att de är skendräktiga.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Smyger in en liten fråga. Kan man göra något så dom inte blir skendräktiga? T.ex mindre mat och mer motion?
Jag tror nog inte att det finns nagonting man kan gora emot skendraktighet det handlar ju om hormoner och annat som spokar.
Jag har forsokt allt - t.o m besokt veterinaren om hjalp for min tik blir riktigt skendraktig som att hon har 15 stora valpar och efter en tid hittar hon nagonting som hon valpar och da far enbart jag och illern vara med henne och hon jagar bort katter och sambo med morr och mindre utfall.
Funderar pa att kastrera henne for det ar ju en ganska jobbig och onodig stress for henne eftersom det hander varje gang.
Medarbetare på matlust

Tikar blir skendräktiga, mer eller mindre. Detta är en naturlig funktion. I det vilda lever nämligen döttrarna kvar med mamma och pappa till de är mogna att lämna familjen och hitta en "karl" och starta eghen familj. De löper samtidigt som mamman, våra tamhundar synkroniserar löpen av samma anledning. Sen är de skendräktiga när mamman är dräktig, har mjölk, så att de kan hjälpa till med valparna, ta över om mamman dör, och öva på att vara mamma, samtidigt som de hjälper mamman och småsyskonen.
Klappa på magen kan man göra, men inte klämma och peta med juvren. Har man en tik som skenvalpar och har leksaker ed som valpar, och kanske slickar på juvren så att hon mjölkar sig själv, kan det bli problem. Mjölkstockning märker man genom att det blir svullet och varmt innanför juvren. Då bör man kontakta veterinär. Men det är egentligen bara bra att känna på magen, för att upptäcka detta.
Är tiken mycket påverkad, flyger på andra hundar för att vakta valparna ed, så kan man försöka svälta genom mindre mat och mer motion. Samma effekt som hos en anorektiker som slutar menstruera, då kroppen stänger av det onödiga för att överleva.
Man kan göra tvärtom, låt tiken få en lugn plats, som om hon hade haft valpar på riktigt. Ge henne en koja, bäddmaterial, dvs berikning. Stör henne inte där, ge henne mat och motion som vanligt, om hon vill, och efter 1-2 v brukar det gå över helt av sig själv. Intensiteten i en skendräktighet brukar mildras med åren, det är oftast unga tikar de 2-4 första löpen, som är energiskt skendräktiga.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#8 Tack för ditt svar, väldigt intressant att läsa