Uppfödare?
Är inte så stor en men vill endå höra jo jag vill bli uppfödare till när jag blir sörre hur gör man vet att man parar tik och hane men inget mer jag kenner en uppfödare men kenner mig inte så "sugen" på att prata med den. någon som kenner en uppfödare eller allra helst någon som är uppfödare. eller du kanske bara kan bretta lite men jag tror endå jag måste prata med någon uppfödare en då
vill föda upp Havanais och antingen coton eller Bolgnese
taksam för svar!!!
För det första så måste man ha mycket plats och tid, för man ska ta hand om många hundar. Man måste även ha i åtanke att man inte alltid kan få sålt valpar på en gång, och då får man ha dem själv tills de blir sålda eller eventuellt lägga ut på foder.
Man måste läst på om genetik och avla på hundar som har så bra typ och beteende som möjligt, och man måste vara införstådd med vad som är bra och dåligt samt kunna se defekter och annat som man inte vill ha med i avel.
Registrera sig är väl ett plus så man kan registrera stamtavlor och annat.
Sedan finns det en miljon andra saker att tänka på, men jag är inte uppfödare själv och har inte koll på allt.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Det absolut bästa du kan göra med tanke på att du är ung, det är att börja i rätt ände! Läs allt du kan komma över om avel och genitik! SKK har bra böcker som man läser när man går deras uppfödarutbildning. Dom kanske går att komma över lite billigare om du letar lite på ex tradera, blocket osv. Jag tycker att genitik, och hälsa. Titta på http://www.skk.se/uppfodning/ Där finns massor med länkar och information. Sen tycker jag att du första och främst ska skaffa dig erfarenhet av hundar. Försök lära sig hur hundar fungerar mentalt och fysiskt. Vad fungerar och vad fungerar inte. Vilken typ av avel vill du bedriva? Ska det vara seriös enligt konstens alla regler skulle ju jag tipsa dig om att lära dig lite om människor också. Hur du hittar bra valpköpare, hur du tyder vissa varnings signaler från valpköpare osv så att du inte går på dom största nitarna vad gäller valpköpare.
Sen måste man som seriös uppfödare kunna hund också, inte bara avel utan beteenden osv så man kan hjälpa sina valpköpare om dom stöter på problem när dom köpt valpen.
Och bor man inte "granne" med veterinär bör man ha varit med om några valpningar innan man tar en kull på eget ansvar så man vet lite hur man ska agera om något går fel osv.
Sen har jag märkt att många är jätte duktiga på att läsa på (men skaffar sig ingen erfarenhet) men dom läser bara på om hur det fungerar tills valparna kommit ut. Men dom har inte en aning om vad Eklampsi är eller vad man ska göra om tiken får mjölkstockning osv.
Det jag tror kan vara en fördel för mig är för att jag har haft en bolognese valp men nu har jag en 5årig havanais tik så jag har lärt mig väldigt mycket om just havanais och bolognese men dåck kan jag absolut inet om coton
.

#3 Det är så mycket mer man behöver kunna än lite om rasen. Jag har mångårig erfarenhet av hundar av olika ras. Har gått uppfödarutbildning av gått flera föreläsningar och kurser i ämnen som avel, förstå din hund, foder, hälsa och mentalitet, juridik osv. Jag har vänner som är uppfödare som jag kan fråga om jag är osäker på något, men har bestämt mig för att inte ta någon kull än. Allt är klart med kennel namn för ett par år sen osv. Men jag har inte ens skaffat mig en bra tik än. Jag anser att det är så stort ansvar att ta en kull och jag känner mig inte säker än. Jag vill lära mig mer om genitik och jag vill samla på mig mer erfarenheter så att jag kan bistå med god hjälp om/när valpköpare behöver det.
Precis som flera andra har skrivit så är det viktigt att "kunna hund", d v s att lära sig så mycket som det bara går om allt som har med hundar och hundägande att göra. Det är jätteviktigt att man kan förklara allt från hur man tränar rumsrenhet till betydligt mer komplicerade saker för sina valpköpare.
Så gå kurser på olika hundklubbar, försök lära diuna hundar så mycket som möjligt inom skilda områden och gå på utställningar! Läs allt du kommer över (som inte är för gammalt - det har hänt mycket inom hundområdet på senare år!) och prata med så mycket folk du bara kan!

Precis som Katti säger, gå på utställningar! Det är en jätte bra samlingsplats för uppfödare så där kan man knyta viktiga kontakter för framtiden. Lär du känna en bra uppfödare som du kan ringa och ventilera frågor med är det guldvärt!

Och du skrev även i första inlägget att du inte var så sugen att prata med den uppfödaren.
De mesta har tagits upp men en annan sak du måste tänka på är att alla bichon raserna inebär JÄTTEMYCKET PÄLSVÅRD. Har själv två havaniser så vet hur det är. OCh pälsen måste ju vara lång om du ska ställa ut
jag vet att jag skrev det men om jag måste måste jag
Det kan väll vara bra att ha ett pälsvårdsintresse om man ska föda upp en ras som kräver mycket pälsvård.
japp
Min fundering blir Varför du vill bli uppfödare? Vad är det som lockar med det?