Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 3015 ggr
JessieS
0

Spela död

Hur lärde ni era hundar att "spela död"? Jag har tänkt lära min hund det nu genom att använda klicker men hon ligger hellre med benen under sig än på sidan. Jag vill att hon ska ligga blickstilla, platt på sidan. Inte på rygg eller något sånt. :) Min mammas hund kan men hon är lite lättare att arbeta med eftersom att hon inte blir stressad om man flyttar och trycker lite på henne. 
Min hund blir orolig om jag använder mig av kroppskontakt genom att flytta, trycka och sånt så det går ju inte att hjälpa henne litegrann på traven på så vis. Det andra problemet är att vi har tränat mycket kontaktövningar genom att använda oss av godis så det är inte alltid hon följer efter godisen. Hon är ju van vid att titta på mig istället. 
Det tar ju så himla lång tid att vänta ut henne så hon hinner ju glömma bort att vi tränar och blir lite okoncentrerad.

Så, hur ska vi göra? :) Hon är väldigt lättlärd och intresserad så det är nog inte så svårt när jag väl vet hur jag ska göra, problemet är ju att jag inte vet.

[MatildaTure]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag lärde precis min jrtkille på 6 månader att spela död. Använde klicker och det tog två dagar med träningspass innan han satte det ordentligt. Nu kan han komma rusande mot en för att sedan falla ner på sidan när jag ger kommando.

Börja med att be hunden ligga ner. Använd något gott godis och sitt lite snett framför hunden. För att få hunden att lägga sig på sidan, för handen bakåt så att hunden sträcker sig så långt att den trillar över. Detta kan du självklart bryta ner i delmoment och börja med att klicka när hunden följer handen med godis och vänder huvudet bakåt, för att succesivt kräva lite mer och mer innan klicket kommer. När du väl har fått hunden att följa efter din hand tills den ligger på sidan ska du börja klicka och belöna när hundens huvud nuddar marken. Visa med godis och klicka och belöna. Sedan kan du lägga på ett kommando samtidigt som hunden lägger ner huvudet mot marken (liggandes på sidan). När du har upprepat detta tillräckligt många gånger kan du prova med kommandot när du har hunden liggande i vanlig position. Du kan eventuellt behöva hjälpa till lite med godis. Fortsätt klicka och belöna hunden och succesivt kan du öka svåroghetsgraden, tillslut ska du som sagt kunna ge kommando när hunden springer.

Träna många, korta pass. Om inte hunden förstår måste du backa och bryta ner i ännu mindre steg. Lycka till!

Slänger med en film på Ture när han spelar död :)

JessieS
0

Jag försökte med det idag men hon flyttade hellre frambenen efter godisen än att lägga sig på sidan. :p Det var ju dock bara ett halvhjärtat försök från min sida och det var som sagt första gången så jag får fortsätta i de banorna då. :) Tack för hjälpen.

[MatildaTure]
0

#2 Då tror jag du måste bryta ner det i ännu mindre steg så att hon förstår vad du vill. Ge henne en godis så hon vet hur gott godis du har i handen. Sedan för du handen så att hon bara måste vinkla det lite åt sidan. Klicka och belöna så fort hon följer med med huvudet. :)

JessieS
0

Okej. :) Det ska jag göra.

Anibaz
0

Min terv var likadan, följde efter med hela framdelen och slångde tassarna hit och dit. Nu, typ 2 månader efter första träningspasset kan han spela död om jag petar honom på sidan när han ligger. Går sakta men säkert Flört

JessieS
0

#5 Haha, okej. Det kanske ligger lite i rasen då. ;) Min hund älskar att leka med tassarna.

PetraKarin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kickan har använt sig av en metod som jag tycker är jättebra!

Lockning visst, men det är en metod som ALLA kan använda.

Chieko
0

Testade som klippet i #7 min Mimmi, kom till att hon låg helt på sidan på inte alls lång stund! Ska försöka få henne lite mer avslannpad i nästa steg :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

JessieS
0

Jag ska testa efter klippet nästa gång jag tränar. :)