köpa hund, frågor. cockerspaniel!
skiver dethär för min systers räkning, är alltså hon som vill köpa hund, inte jag.
Hon är mest intresserad av en cockerspaniel, en hane, helst en blue roan.
kan tänka sig en valp eller en yngre unghund. hon har haft hand om en shetland sheepdog / cocerspaniel i ungefär ett halvår nu men känner att hon är redo för en egen hund, eftersom den hon haft är underbar men hon har en annan syn på hur man har hundar än ägaren.
Hunden kommer få vara med hela tiden, åka mycket bil och få gå ut i skogen och umgås med min hund och min mosters hundar. Hon kommer antagligen gå kurs med hunden och träna trick, vardagslydnad och troligtvis träna nån sorts spår eller agility, för att få en bra relation med hunden och göra saker tillsammans med den.
Hon jobbar ibland men hunden kommer att kunna vara hos mig när hon är borta länge, och kommer bara behöva vara ensam i korta stunder.
känns det som att en cockerspaniel är rätt hund för henne? behöves mer info, isf frågor?
vi bor i Hudiksvall, behöver tips på uppfödare i gävleborg, eller inte alltför långt bort, för vill gärna kunna hälsa på uppfödare och hundar innan vi bestämmer oss, för det känns vikigt att hundarna har bra temperament osv och vill ha en bra kontakt med uppfödaren.
vill också ha information om vad man ska titta efter inom cocker, som sjukdomar och vanliga fel osv.
eftersom ingen av oss haft valp innan skulle vi också vilja veta lite mer exakt hur mkt vaccinationer osv som ska göras och ungefärliga kostnader.
vet inte riktigt i vilken grupp jag ska lägga inlägget, men flytta det om det ligger fel!
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
Jag vet inte så mycket om cocker spaniel, men tycker att det finns mycket av det du frågar om på rasklubbens hemsida. Har ni kikat in där?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Kikade där och hittade några uppfödare, ska prata med henne och skicka all info jag hittat och så, och eventuellt ringa upp nån av uppfödarna och kanske få hälsa på. Skulle vara kul om nån som har en cockerspaniel eller kan mkt om dom ville svara! :)
Varför inte fråga inne på Cocker spaniel ifokus?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
visste fakiskt inte att det fann!

Mitt råd är att din syster vänder sig till flertalet cockerspaniel uppfödare och pratar med dem :-)