Är det pga löpet tro?
Hej!
Är ganska ny fortfarande med allt som har med hunden att göra. Min tik började löpa den 3/11 allså för 13 dagar sen.. Hon vill inte äta, o nu menar jag ingenting! Hon lägger sig ner,drar bak öronen o ser kluven/skamsen ut.. Hon äter cirka 15 kulor per dag. Hon har gått ner cirka 1 kilo, vilket jag tycker är mycket! Iaf på en sån liten hund! Hon började matvägra lite ett tag innan löpet med.. Det är ju trots allt hennes första löp.
Tillägger även att hon nyss spydde ren galla, så hon är ganska tom.
Hon äter Orijen o ska äta 100 g/dag men äter cirka 15 kulor/dag. Borde jag fundera på att blanda Orijen med färskfoder?
Tacksam för svar!
tass
Vi ger alltid våra hundar torrfoder och lite färskfoder! Mest för att de ska få i sig lite av varje. :)
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
TS, då där var Enja med på sitt första löp hon måde inte alls bra, kräktes var låg o matvägra gick ner mycket oxå o såg bedrövlig ut :-/ Det tog väl 18 dagar för henne så vart hon gladare o piggare igen, hon åt upp sig snabbt med. 2a löpet var mycket bättre pigg o glad fast envis tjej :)
Det kan vara pga löpet, jag vet flera tikar som matvägrar under löpen.
MVH
Sofie
Det är ingen fara så länge hon inte blir väldigt slö (påverkat allmäntillstånd). Då måste du åka till veterinären.
Men en hund svälter aldrig sig själv till döds.
Hennes matvägran beror med största sannolikhet på löpet och du bör inte blanda ner något annat i maten för då kan hon fortsätta matvägra även efter löpet (hon vill inte gå tillbaka till bara torrfoder). Då kan du hamna i en riktigt jobbig sits där du ständigt behöver byta foder eller blanda i olika saker för att få henne att äta i resten av hennes liv.
Vänta ut henne så kommer det gå bra. Nästa löp kommer säkert gå mycket bättre.