Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1451 ggr
Royalz
1

Besök hos uppfödare

Jag ska göra ett besök hos en uppfödare som föder upp rasen jag är intresserad av att skaffa framöver.

Jag har aldrig besökt en uppfödare tidigare så vet inte riktigt vad man ska fråga..

Några tips?

Loveradio
2

Du kan ju fråga om sjukdomar hos rasen, vilka sjukdomar hon har stött på genom åren, varför hon valde just den rasen, tävlar hon/tränar hon med sina hundar? Vad man ska tänka på innan man köper en hund av den rasen. Ja det är väl det jag kommer på.

Uppfödare älskar att prata om sina raser och svarar nog gärna på dina frågor. Så var inte rädd för att fråga nåt du undrar över. Sen brukar man komma på frågor efterhand. Och min erfarenhet av uppfödare är att de är rätt pratglada så du får nog fram rätt mycket info genom att bara sitta och lyssna utan att behöva ställa så många frågor Flört

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Doglovers]
0

Ett tips är att du skriver upp alla frågor och tar med dej lappen. För när du väl är där kommer du glömma allt och bara gosa med vovvarna du tycker omSkrattande

Och något som jag uppskattar när det kommer någon och hälsar på är att dom har med sej lite hundgodis eller en förpackning små tuggben. Roligt när dom tänker på hundarna liksom.

Vi brukar berätta om rasens egenskaper, jaktlust, skall, mentalitet, sjukdomar och hur dom fungerar socialt och även om alla olika individerna och deras personlighet. Och mycket annat. Uppfödare är ju rätt "pratglada" har jag hört hahahaFlört

Lycka till och berätta gärnaSkrattande

[Driva]
0

Jag var och besökte en uppfödare förra helgen, jag hade inte heller vart på något sånt besök innan och jag var supernervös. MEn det gick jättebra. Hon var jättetrevlig och svarade på alla frågor jag hade.

Jag hade tänkt ganska mycket innan på vad jag skulle fråga och så.För mig är det viktigt att hunden kan vara lös, så jag frågade om det, om sjukdomar och lite allt möjligt.

Mycket beror ju på vilken ras man besöker, jag hade nog ställt andra frågor om det varit en annan ras :)

Vad ska ni kika på?

Royalz
0

Tack för svar!

Det är chinese crested :)

Skyress
1

#4 Några tips:

1. Ta med något gott fikabröd t ex bullar.

2. Ett färdigskrivet papper med alla de tänkbara frågor du vill ha svar på. Ett tips är att googla så mycket du kan om rasen så att det dyker upp en massa "bra" frågor från dig samt att hon upptäcker att du är ganska påläst och kan mycket om den rasen.  Ta även med dig papper och penna om du ska skriva upp olika tips e dyl som uppfödaren talar om för dig.

3. Glöm inte kameran.

4. Stäng av din mobil så du inte får "störande" samtal eller sms under ditt besök hos uppfödaren.

5. Ta inte på dig för fina kläder så du inte vågar sitta på golvet och låta hundarna hälsa på dig.

6. Det är inte nödvändigt att ta med sig något dyrt till hundarna, men kanske några godisbitar men fråga uppfödaren först innan du börjar dela ut godiset till hundarna.

7. Fråga uppfödaren om olika tillbehör som hon har till rasen t ex borstar, schampo/balsam mm.

Lycka till!

Royalz
0

#5 Det var bra tips!

Dock ska jag inte skaffa valp fören till mitten av nästa år och det vet uppfödaren om. Hon har dock 8veckors valpar just nu, så det kommer bli svårt att inte ta med någon hem :p hehe.

[Doglovers]
0

Det är rätt kul när det kommer okänt folk hit och ska hälsa på valparna. Här sitter gästerna på golvet hahaha, så jag brukar ha flisfiltar som dom kan sitta på.

[Driva]
0

Om jag skulle besöka en chinese uppfödare skulle jag nog ställa mycket frågor om friskheten hos föräldrar och släktingar samt psyket. För jag personligen har träffat väldigt många chinese crested som varit labila och lättstressade, men det kan varit så att jag träffat dåligt avlade hundar också :)

Läs RAS om hunden också så får du ett hum om rassjukdomarna (om du inte redan gjort det) så kan du fråga utifrån det :)

Royalz
0

Uppfödaren avlar bara på clear/fria hundar och testar för många sjukdomar, så det är ju bra :)

Ikväll är det dags! Ska bli spännande :)

Skyress
0

#9 Lycka till ikväll!! Kan du fota när du är hos uppfödaren och lägga ut lite kort skulle vara kul att se lite söta valpar…..

Sophey
0

Kom ihag att fraga om det ar okej att du laddar upp bilderna pa internett Glad

Medarbetare på matlust

Skyress
1

#11 Oj det var något jag hade glömt att man måste göra.