Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 2443 ggr
indaa
0

Första gången med hund..

Hejhej!

Jag undrar om ni har lite nybörjar tips till mig, har tingat en golden valp som jag får hem om några helger.

Har aldrig haft hund förut, men jag har försökt läsa på så mycket som möjligt, undrar om ni har lite tips?
Tex med att försöka få den rumsren, träna med koppel, saker man bör tänka på första gången med valp… ? :) Lite sånt!

[Alenzi]
0

Hjälp, det är hur mycket som helst att tänka på. Mitt stora tips är väl att sätta av jättemycket hemmatid med valpen de första många veckorna, och att fortsätta läsa allt du får tag på.

Trin
0

Sätt tydliga gränser redan från början. Det är mitt viktigaste tips.

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Eywa
0

Det här med hundar är en hel vetenskap.. Köp en massa hundböcker och läs läs läs!

Rekommenderar Kontaktkontraktet av Eva Bodfält.

Anmäl dig till en valpkurs redan nu. Kan vara långa köer.

Det finns många olika metoder att träna hundar på. Vilken metod vill du använda? Vill du att hunden ska lyda dig för att den vill lyda dig? Eller är du mer av den åsikten att hunden ska göra som du säger, annars jävlar..?

Goldens behöver mycket aktivering för att må bra när den är vuxen. Långa promenader varje dag, apportering (det är inte samma sak som bollkastning), problemlösning m.m… Men det kanske du visste? Goldens som inte får apportera kan bli riktigt jobbiga och får dom inte jobba med både huvudet och kroppen så att den blir tillfredställd och trött kan den få en hel del problembeteenden eller rent av bli passiv och olycklig.

Bestäm dig för vad valpen får och inte får göra. Skriv upp en lista på regler. Därefter ska du försöka motivera valpen att vilja följa dessa regler. Och glöm aldrig att följa den viktigaste regeln: Var alltid konsekvent. Och det gäller alla i familjen.

indaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tack så mkt för svaren :) har läst en hel del.

en sak jag undrar bara, han äter väldigt dåligt, kan det bero på att han bara har vart här i 4 dagar eller ska jag göra nåt speciellt för att han ska äta upp maten?

och, ska han börja jucka på saker redan när han är 9 veckor..? :P beror det på något?

skickar med en bild på plutten:)

[Sniff]
0

Att han äter dåligt kan bero på att han inte vant sig än. Det är många valpar som inte äter så mycket i början, för min tog det några dagar.

Att han juckar kan också bero på den stora omställningen vid flytten, och stress.

Jättesöt liten killeKyss

Em_
0

Min hund ville ha torrfodret uppblött när han var valp. Nu beöver det inte vara helblött längre, men han gillar när ytan är lite blöt/slemmig, tror det glider bättre i halsen.

indaa
0

okej :) jo jag brukar blöta upp fodret och låta de stå lite och sjunka in, han blir jätteglad när han ser att det är matdags, han skäller o hoppar o viftar på svansen, sen när han får de så slickar han mest på det.. :p men allt annat ska han försöka äta, löv, möbler, byxor, skor…

GabbiS87
0

#7 Att en valp vill äta allt är naturligt, de undersöker saker med munnen precis små bebisar! Mitt tips är att valpsäkra hemmet så att de saker man har framme är ok att bita på. Ge honom saker han får tugga på och beröm när han biter på rätt saker som t.ex tuggben.

Ang. maten, låt honom jobba för att få maten, ge inte bara och så får han äta utan kräv att han ska lugna sig och titta på dig. När du får ögonkontakt - varsågod och ät! En valp äter om den är hungrig, jag tror också att det kan vara för att han är i en ny miljö att han inte vill äta. Om du blöter upp maten så prova att ge honom den när den är ljummen. Själv kokar jag vatten i vattenkokaren och låter maten mjukas upp en stund tills den är ljummen, min lilla tös föredrar ljummen mat framför kall iaf!

Lycka till!

Ketang
1

Du har fått mycket tips och råd, men jag vill ge dig mina två bästa tips!

1: Gå kurser!

2: Ha tålamod och bli inte arg!

GabbiS87
1

Håller med #9, tålamod är en mycket viktig ingrediens Flört

indaa
0

kan testa lite olika sätt med maten kanske och se vad han gillar bäst, eller är det bättre att göra samma varje gång?

och när han juckar, ska jag låta han fortsätta tills han tröttnar eller flytta bort honom? :P

indaa
0

juste har en fråga till, hehe.

när han biter på händer, armar osv på en, hur ska jag lära honom att sluta med det? ska man helt enkelt ge honom en leksak då iställlet?

Cassii
1

#12 Ja, det är jätte bra! Avled honom med något han FÅR bita på :)

[Sniff]
0

Bitandet kommer ju sluta med tiden, men just nu får du göra lite olika beroende på vilken situation det är. Om han biter när ni leker och du inte gillar det säger du Nej (eller något annat ord) och om han slutar fortsätter ni, men om han inte slutar tar du en paus och fortsätter leka en stund senare.

Biter han för uppmärksamhet är det bäst att ignorera, men så fort han slutar och gör något annat kan man kasta en leksak eller något, och på så sätt ge honom något att göra.

Juckandet har jag också haft lite problem med, jag tror det är bäst att bara lyfta bort honom. Om det är när man leker tar man en lekpaus. Min valp juckade också en del i början, men det har avtagit. Nu gör han det på andra hundar, och jag vet inte riktigt hur jag ska göra…

Börja inte ge honom godis, eller liknande, i maten. Då kanske du måste fortsätta göra det resten av hans liv… Tungan ute

Eywa
0

Håller med #14 ang. både bitandet och maten.

Ge samma mat varje gång, samma tid. Om han inte äter inom 15 minuter, ta bort den. Tro mig, när det sjunker in och han förstår att han måste gå hungrig så kommer han äta mycket bättre sen. Det kan ta några veckor men ge inte upp :)

indaa
0

Tack så mkt för alla svar :) jag har ju läst en del och så men det känns nästan bättre att höra det från folk som har /har haft hund, med egna erfarenheter.. :)