Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 3853 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Bästa pälsen?

Hej! Vilken hundras/pälstyp skulle ni placera under respektive fetstil/kategori? Kan tyvärr inte ge särskilt bra exempel eftersom jag ju inte vet svaret… men någon kanske förstår principen?

Exempel:

Varmt väder: arktiska hundar är välanpassade till ett vinterklimar för att de har si och så päls, medan släthåriga hundar - särskilt om de inte har underull - fryser väldigt lätt.

Hundhår överallt? Pälstyp som inte fäller eller fäller väldigt lite/behändigt VS pälstyp som ständigt fäller/fäller mycket. (Varför?)

Smuts? Hundraser som man inte måste tvätta av särskilt ofta vs de som lätt blir smutsiga efter en vild skogspromenad. (Varför?)

Kallt väder? Hundpälsar som är välanpassade för kyligt väder vs de som inte klarar av kyla alls bra. (Varför?)

Varmt väder? Hundpälsar som är välanpassade för värme vs de som inte alls hanterar värme bra. (Varför?)

Noa-Nisse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Glöm inte
underhåll av päls :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

Jespersen
0

Mina två hundar har olika typ av päls, JRTn har slät, glatt päls med väldigt lite underull medan Corgin har päls som är aningen längre och mycket tjockare med ordentlig underull.

När det gäller väder så tycker jag att Corgins tjockare päls verkar bättre i alla lägen. JRTns päls står varken emot kyla eller värme särskilt bra.

Om man ser till fällande och smutsighet så föredrar jag ju definitivt den tunnare varianten av päls..

Fast på det stora hela så skulle jag välja en ordentlig päls såsom Corgins där man slipper klä på hunden och grejer, så får man ta att det blir lite extra hår och smuts i hörnen ;)

Om man lägger till "Snyggast?" bara för att, så tycker jag dock att en riktigt kort, slät päls är snyggast.

Changrila
0

Hundhår överallt?
Krullig päls hårar inte, så gillar man inte hundhår är krulliga hundar att föredra, exempelvis Pudel och pumi. Jag har inte jättebra koll på hundar som fäller jättemycket, förutom schäfrar i fällningsperioder, då verkar pälsen fullständigt rasa av dem. Annars fäller många korthåriga hundar lite hela tiden.

Smuts?
Korthåriga hundar torkar fort och behöver därför sällan tvättas osv. Dessutom, om de blir leriga och har bra pälskvalitet så brukar lera rasa av dem så fort den torkat. Hundar med fluffig päls, som tex bichon frisé verkar man behöva bada ofta. Långhåriga hundar, tex afghaner drar åt sig enorma mängder pinnar, frön osv, får lätt tovig päls och smuts fastnar bra.

**Väder?
**Hundar med fet päls/tjock päls/mycket underull och bra täckhår klarar kyla mycket bättre än korthåriga hundar. Hundar med kort päls klarar istället värme bättre.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Highonbluetomorrows]
0

Nu har jag, som vanligt, en liten följdfråga. Hur är det med hundar som har en "medellång, fin/silkig" päls? Tänk papillon, golden retriever, flatcoated retriever.

Fäller de mycket på daglig basis?

Drar de in mycket smuts?

Hur klarar de värme och kyla i jämförelse med andra pälstyper?

Retrievrarna ska ju klara av vatten så de kan ju inte vara alltför frusna, men det beror kanske mer på fettreserver än på pälsen - eller?

Jespersen
0

#4 På både Golden och Flat så är det ju täckhåren som är långa, under har dom underull som gör att vattnet inte tränger in till skinnet.

Papillon vet jag faktiskt inte, men tex. Sheltie har också en sån päls som stöter ifrån sig vatten. Så kanske att dom har liknande? :)

[Highonbluetomorrows]
0

#5 tack för det svaret :) Undrar dock fortfarande över pappisen, fått uppfattningen av att de inte har sheltiehår direkt. Kan ha fel.

[LovaExtrakt]
0

pudlar fäller ju ingenting som tur är ^^  den enda som Pudel inte passar in på är väl igentligen badningen. (om den är utställningsklippt)

SaraC
0

Placerar in min ras under svaren eftersom det blev lättare - japansk spets.

Hundhår överallt? Ja, fäller lite hela tiden oftast. Men mest vid fällning av vinter-/vårpäls. Ändå mycket mer hanterbart och mindre jobbigt än strävhår eller korthår som fäller tycker jag. På golvet hamnar det i bollar som man bara kan plocka upp, på kläderna kan man ofta också plocka bort det mesta. Korthår och strävhår, helst korthår, äter sig in i allting!

Smuts? Badar honom 1-3 gånger om året. Smutsen faller av av sig självt, kommer man in utan att den fallit av tar jag fram handduken och torkar bort den innan vi går in.

Kallt väder? Har hittills inte stött på något kallt väder han inte klarar utan att ens behöva täcke eller liknande.

Varmt väder? Klarar det ganska bra. Så länge han har tillgång till riktig skugga och vatten att dricka så är det inga problem när det är riktigt varmt. Är det lite halvvarmt går det även bra att gå promenader, då tar vi med vatten eller väljer en väg så vi passerar vatten där han kan dricka och svalka tassarna.

Underhåll av päls? Borstar kanske 1 gång i månaden, oftare när han fäller. Bad vid behov, cirka 1-3 gånger per år, beroende på hur mycket han skitar ned sig.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar