Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5906 ggr
fredrikaa
0

Pudel!

Jag tycker att pudlar är en otroligt fin ras och även bra i övrigt. Vad har ni som har pudel för erfarenheter. Vi ska kanske skaffa en pudel och vad är då bra att tänka på? Det vad jag vet är pälsvården kräver otroligt med tid.

Skulle ni som har haft en pudel kunna skaffa en sån igen?

kramar!

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

hundgodis
0

hhej!
min pappas sambo har en pudel som jag brukar ta hand om.
jag tycker verkligen att det är en mysig och rolig ras!
men det är som du säger, ganska mycket jobb med pälsen..
jag skulle absolut kunna skaffa en till pudel!

kanske inte mycket till hjälp menmen,
ha det bra!

K R A M

destroyed
0

Hejsan!

Jag ska skaffa en pudelvalp här till våren och har även haft mycket med pudlar att göra. Pudlar är så otroligt fina hundar med mycket energi och så himla lättlärda. Det du måste tänka på det är vad du ska ha pudeln till. sällskap eller utställning, Ska du ha en utställningspudel och satsar på championtitel så blir mycket jobb med pälsen men det är bara mysigt tycker jag:)

Ska du ha den till sällskap så rekommenderar jag att man alltid har en vardagsklippning. Den är inte så mycket jobb att ta hand om mer än att bada varannan vecka, föna och kanske klippa beroende på hur pudeln ser ut. Vissa hundar är helt underbart fina när dom har lite längre hår på nosen ex. medans andra kan se helt förjävliga ut så fort det blir lite fjun.

Vidare om pudel så önskar jag er verkligen lycka till:) och som många pudelägare säger, hos pudeln finns ingen begränsning, den finns hos föraren.

Vad är det för storlek/färg/kön ni hade tänkt er?

India
0

Jag har haft en dvärgpudel för många år sedan. Hon var helt underbar och jag skulle absolut kunna tänka mig en pudel igen.

[jakke94]
0

min granne har en jättesnäll dvärgpudelhane på 14 år :P han är jag uppväxt med :)

fredrikaa
0

Vi hade nog tänkt oss en mellan eller en storpudel, kön hane lutar det mest åt. Svart vill vi ha :)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

SparklingTindra
0

Jag är uppvuxen med storpudlar! Helt underbara hundar. Min nästa hund blir en sån.

Det man kan tänka på när det gäller hanarna är att dom är ganska könsdrivna och blir ofta ganska kaxiga av sig.

fredrikaa
0

#6 Tack för ditt svar, jo jag har läst att dom kan vara lite kaxigare och så. Det som är lite jobbigt med tikar är när dom löper och man kan inte ställa ut eller just tävla i någon gren just då. Det är de som är lite synd med tikar. Annars är dom ju toppen!:)<3

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Skruttan-1
0

uppvuxen med mellan pudel :D o jag kan bara säga underbar ras underbar temprament glad o pigg. Pälsen ja den klipptes ner utan på huvedet,öron o svans strumpor på benen då var han lättskött. Ska man ha o ställa ut ja då får man säkert borsta o kamma en del :) men jag ansåg det iaf lättskött o fäller gör dom ju inte. Våran vart 17 år då avlivades han för synen o hörsen var dålig samt lite stel. Men även då var han ovanligt pigg o jagade gärna grannens katter från tomten :D och lekte.

fredrikaa
0

Vi har nog tänkt oss  att ha som sällskap nu i början. Sen om vi blir intresserade av nått annat att tävla i vet man ju aldrig :) Kan man tävla i freestyle? det är nått jag verkar vara lite små intresserad utav :)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

[jakke94]
0

har sett många pudlar tävla i freestyle :P

fredrikaa
0

Åhå nu blev man riktigt intresserad av den grenen!:) Undra om det är en klass eller storleks klasser :)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

destroyed
0

11# så vitt jag vet så är det väl olika klasser men hur de delas in har jag ingen aning om…

Noa-Nisse
0

jag har pudel och de är så himmla lättlärda så det inte är sant! smarta också. min pudel är 8 år och jag lär honom fortfarande trix! :) också håller jag på med agiity, en perfekt sport för pudel :)

lycka till med valpen, när det nu blir av! :D

Medarbetare på Hundar.ifokus

destroyed
0

6# hah, min lilla mellanpudel föddes här i veckan:) hon är också svart!

SparklingTindra
0

#14 Fusk! Jag vill också ha pudelvalp. Alla skaffar pudel nu utom jag. Gråter Jag vill också ha en svart pudel, fast storlek större. Flört

destroyed
0

hahah nu vet jag vem jag ska akta mej för när jag får hem min pudelCool men tyvärr om sju långa veckorSkrikandes

ms-mee
0

Har två pudlar här hemma. Elvis, svart mellanpudel och hans son, Hubert, aprikos storpudel :) Älskar pudlar och det blir fler i framtiden!

Det med pälsvården behöver inte vara mycket jobb alls. Elvis är nerklippt till ca 1 cm över kroppen, behöver därför inte kammas ofta och blir inte så skitig. Pudeln är en månghund som kan och vill det mesta. Du kan ha den till freestyle, lydnad, agility, spår, sök, utställning, ja allt nästan :D Men när du skaffar pudel får du tänka på att du skaffar även en skugga :P Pudeln är en väldigt social hund och vill inte vara ensam, den följer med dig precis överallt. Byter du rum så byter han rum. Pga det så är det även många pudlar som har separationsångest. Elvis som exempel kan gnälla i timmar när matte har gått till jobbet medans Hubert knappt bryr sig.

Undrar du annat om pudel så finns ju http://www.pudelklubben.se/ och http://www.pudelforum.se Forumet hjälpte mig en massa när vi skaffade pudel :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

SparklingTindra
0

#17 Har du en mellanpudel vars son är en storpudel? Oskyldig

Eller menar du inte bokstavligt talat kanske? Skäms

ms-mee
0

#18 Jo, pappa mellan och son stor. Mamman är storpudel. Sen så är Elvis en stor mellan och hade han vart 4 cm högre hade han också vart en stor :P

//Helene

SparklingTindra
0

#19 Alltså räknas han som blandras enligt SKK? För man "får" ju inte blanda Storpudel med dom andra storlekarna.

ms-mee
0

#20 Nej jag vet. Så blandras ja.

//Helene

fredrikaa
0

Hej alla!:) Jo jag har läst att en pudel är en "skugga":) Och jag bor inte mer än 4 minuter från skolan och hunden behöver vara max 2 timmar själv under skoldagarna. :) Och på luncherna kommer man ofc hem :) Jag håller nu på att fixa i mitt rum så att en pudel kan få plats om det nu blir av :) Ni som har storpudel, vad har ni för säng till eran hund? Jag hittade idag en för 1.200 kr, vet inte om det var så lockande med pengar :S Eftersom det var den största jag kunde hitta, hur stor säng har ni till era?:)

kramar!

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

ms-mee
0

Vi har en korg till våra, inte mer än 1 meter lång och där får båda plats :P Men vi hade en storpudel på foder och den passade alldelens utmärkt till henne :) Den har vi i vardagsrummet. Sen i mitt sovrum har jag en "puff" som Hubert "sover" i, brukar oftast bli så att han ligger i den 5 min sen passar golvet bättre för honom :P Ska du ha hunden fullpälsad så tror jag inte den kommer vilja ha säng, dom blir väligt varma och då är golvet mycket svalare :)

//Helene

irode
0

Jag har en underbar stor mellanpudel hane, Sammy, som har flyttat med oss hit från Danmark. Han är min tredje pudel - pudel är enda rasen jag tål bo ihop med. Jag älskar pudlar!! Sammy är snart 5 år. Glad och lite för bussig sälskaplig mot alla människor.

Eftersom han inte är någon ensam-hund köpte jag en liten grå mellanpudel, Rikki, i Kristianstad förra året. Han är 1½ år nu. Han är lite av en problemhund: kryptorchid, har problem med tändernes växt, har svanskrok, är nervös/lite aggressiv Men samtidig är han väldigt charmig och kärleksfullt mot familjen.  Vår högt älskade problemhund.

Uppfödaren verkade mäktigt seriös, berättade att hon inte utställda längre på grund av sjukdom. Fakta är att jag känner mig väldig lurat med köpet av Rikki.

Så mitt råd är att vara väldigt noga med att kolla foräldrahundernas och uppfödarens bakgrund. Nästa gång jag köpar en pudel blir det bara inomhus-uppfödning efter champion-hundar, som mina tidigare har varit! Aggressiva, felbyggda hundar kan väl inte bli champion!

Lycka till med din första pudel - det är underbara kompisar, lek- och lärvilliga.

:-) Inge

SparklingTindra
0

#21 Det var inte illa menat på nåt sätt, jag tänkte bara så att det inte var nåt jag själv hade missat på nåt sätt. =) Bara så att du vet.

#22 Vi hade en madrass från en barnsäng. =) Dom är inte så dyra och man kan ju byta överdrag på den som man vill. Och så hade vi ventapadfällar. Men som #23 säger, så ligger dom ofta gärna på golvet för att det blir för varmt att ligga i en bädd.

ms-mee
0

#25 Ja da, det är lugnt :D Förstog nästan hur du menade :)

//Helene

fredrikaa
0

Ja det är nog en bra ide man kan ju ta ett täcke att ha som sovplats? :) hehe :) Jag har lagt ut nu på golvet ett täcke som jag har gjort i slöjden och lite kuddar. Sitter här nu på golvet och får in hundkänslan, hehe:) *Längtar med andra ord*

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

ms-mee
0

Ett täcke går nog utmärkt :)

Hehe, förstår din längtan, den är hemsk -.-  :)

//Helene

SparklingTindra
0

#27 Jadå, ett täcke funkar också. =)

fredrikaa
0

Sen när man vet att hunden ska stanna på riktigt får den en säng.  När den här dagen kommer och vi ska hämta en hund . den dagen blir ljusare. Fast mamma är allergisk mot vissa raser och vi hoppas då att pudel är helt ok. Vi letar hund och hoppas att vi hittar en passande snart. Det finns ju sjukt många men det ska vara nära och en bra stam. :)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

[jakke94]
0

lycka till dådå :)

fredrikaa
0

Tack vi har nog hittat en hund, så spännande så att jag spricker!:):):)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

irode
0

Lycka till Glad

fredrikaa
0

Tack det hoppas jag på :)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

destroyed
0

32#

Grattis!

fredrikaa
0

Tack vi ska åka och kolla på den om bara 2 dagar!!!!! jag kan inte fatta att det är sant att det händer. Det är som om hela min dröm går i uppfyllelse! Har alltid velat ha en hund sen jag var liten och nu snart 17 år senare faller drömmen in !

Kolla in min nya tråd * Hemmet säkert för hunden* hjälp gärna till där:=)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

fredrikaa
0

Ja som sagt nu har tiden gått och vi har haft hund sedan 5 april 2009! Ett datum jag aldrig glömmer!

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

[LovaExtrakt]
0

ja absolut!  världens trevligaste hundraser!

har man den i utställningsklippning så är det ju en hel del jobb ^^

enda nackdelen är nog att vissa kan vara något nervösa av sig.

jag har en liten vit toypudel i utställningsklippning som badas cirka en gång i veckan