En hund till?
Hejsan!
Jag har funderat länge och väl på om jag ska skaffa en hund till när jag väl börjar Universitetet. (I September 2012) Men har inte bestämt mig, då det inte är så lätt när det handlar om hundar (vilket ni alla redan vet).
Jag har redan en hund sedan några år tillbaka, en Golden Retriever hane; Tim, ålder 6. Och tanken är att jag ska (om möjligt) ta med honom när jag flyttar. Så hunden (som inte behöver vara valp) skulle inte vara ensam om dagarna. Dessutom kommer dem program jag vill gå inte kräva att jag måste spendera mycket tid som är "lärarledd".
Om jag inte har fel ska väl den äldre kunna vara lite som ett föredöme för den yngre, men grejen är ju den att Tim inte är en "typisk" Golden, så jag undrar om han kanske skärper sig om man får in en annan hund, eller om han bara kommer att ha dåligt inflytande på den andra hunden?
Och så undrar jag om det är någon ras som jag absolut INTE borde skaffa?
Jag har också funderat på att adoptera en lite äldre hund, istället för att köpa en valp. Vad skulle ni rekommendera?

Varför skulle du inte kunna ta med dig hunden du har nu? För om du inte kan ta med honom kanske du inte ska ha två…
Om du tror att din nuvarande hund kommer ha dåligt inflytande på en ev ny hund, så kanske du borde träna bort dessa innan du skaffar ytterligare en hund.
Tänkte på om jag hittar liksom, lägenhet och sånt som tillåter husdjur. För alla gör ju inte det.
Aa jo det är sant, men det är det som är svårt. Med hans dåliga beteende menar jag inte att han bits och sånt, utan mer att han blir uppjagad och har väldigt svårt att lyssna och koncentrera sig. Det är ju individuellt men, känner att om han kan få nästa hund och bli likadan kommer det bli jättesvårt och ha två som är lika "uppjagade" så att säga.

För det första kan du ju inte skaffa en hund till innan du vet hur du ska bo med andra ord. Och då har du tid på dig att träna hunden du har nu. För sånt smittar väldigt ofta av sig.
Sen skulle din hunds beteenden kunna bero på att du ger fel signaler, tränar fel eller är otydlig och då kommer du vara det mot nästa hund också. Mitt tips är att gå en kurs med den hunden du har nu. Då kan en instruktör hjälpa dig se vad problemet är.
Kolla upp lägenhet först, hur stor den är (ni ska ju få plats också) och hur lång tid det tar till/från skolan.
Även den äldre hundens ovanor behöver tränas, då de som sagts tidigare ofta smittar av sig.
MVH
Sofie
# 3 Nej tanken var ju att jag skulle skaffa lägenhet och sånt först, så att jag skulle egentligen inte skaffa hund fören som sagt som tidigast i September 2012, men kände ändå att det kan ju vara bra att fundera och liksom tänka efter redan nu kände jag så att jag har tid att fundera och se om jag klarar av det ekonomiskt.
Okej =) Ska kolla upp det! Tack för tipset.
# 4 Okej tack! =)
Det är inte bara pengarna som ska räcka utan även tiden och orken
Du har ju tid på dig att fundera och hitta lägenhet och så, eftersom det är tidigast sep. 2012.
Kan du inte passa en hund (som funkar bra ihop med den som du har nu) och se hur det går?
MVH
Sofie
# 6 Nej det är sant !! Väldigt mycket saker man får tänka på liksom haha 
Aa joo jag kan ju se lite !
Men jag har ju tid, ville bara kolla runt här lite och höra vad ni tyckte. Man vill ju gärna inte göra ett beslut bara sådär bara för att det är roligt att ha hund liksom =)
Jag hade helt klart avaktat lite o sett lite hur det ser ut längre fram i tid, pengar o längehet :)
#7 Jag läser själv på universitet/högskola och det tar mer tid än vad man kan tro. Börja med en hund och se hur det går. Köper hund nr 2 så gör det under juluppehållet eller sommaruppehållet då du har mest tid över för den nya hunden. Det är mycket läsning på universitet/högskola och är det många inlämningar tar det massor av tid. Veckan innan tentainlämning gör jag ingenting annat än pluggar, då är det bra att jag har hästvakt. Hundarna kommer så klart ut på sina promenader ändå, men det blir inte lika mycket mentalträning för dem.
MVH
Sofie

Huruvida hundar tar efter andras beteenden är så olika. Min äldsta hund har en olater för sig. Min yngre hund har inte tagit efter något av det. Där emot så har den äldre tagit efter många possitvia sidor från den yngre men det vet man ju inte i förväg. Jag har haft tur. Jag skaffade ju hund nr 2 då den första blivit så rädd för precis allt sedan han blev överfallen av lös hund 3 ggr på 6 mån. Såg att han mådde bättre av en trygg kompis och resultatet när vi köpte hund nr 2 blev nästan bättre än jag vågat hoppas på. Nu var det ju inte en valp jag köpte. Fast som sagt då måste man veta att man har tiden som krävs för två hundar.

#10 En vuxen hund tar nog inte efter en annan hunds beteende i lika hög grad som en valp och ung hung gör. Vilken tur att det fungerade med den nya hunden! Det är alltid jobbigt att ha en osäker hund.
Ni har alla rätt! =) Tack för tipsen. Ska nog börja med att se om jag kan ha bara en hund först och så får vi se hur det blir senare.