Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 913 ggr
RagnarDivis
0

Tass vård!!

jag har en 5årig havanais tik som krånglar när jag ska klippa klorna någon som har tips på hur man kan göra. hon hoppar upp i mellanåt ,kravlar runt i mitt knä då.

[MatildaTure]
2

Hur gör du när du klipper klorna? Lägger du henne på rygg eller har du henne i knät? Eftersom det är en såpass liten hund skulle jag rekommendera dig att ha henne i knät, för att avdramatisera så mycket som möjligt.

När jag, eller rättare sagt min mamma,  klipper klorna på min jrt har jag honom sittandes i knät. Matar med korv mellan varje klo - det här har fått honom att älska kloklippning. Mamma har råkat klippa för långt kanske två gånger, och detta reagerar han inte ens på då.

Från början försökte jag ha honom liggandes, men detta gjorde att han var rädd för att få klorna klippta, endast för att han ogillade att bli lagd på rygg.

Så försök avdramatisera det hela. Ha hunden i knät, klipp bara en klo första gången, och beröm och belöna. Lycka till!

Loveradio
1

Som #1 säger, gör det till en mysstund och belöna när hunden är lugn. Sen är det viktigt att du också är lugn, för hundar känner av ens energi.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

RagnarDivis
0

okej tack båda 2 holler med er jag ska inte ha henne liggandes på rygg kanske är bra som 1 säger att mata med korv tack för svaren kanske man kan ta blod-pudding okså.

[Forest]
0

ta en klo i taget belöna, avakta lite o sen tar du en ny klo o belöna. Om hunden stretar så ska du inte klippa, utan det kan bli en dragkamp mellan vem vinner i det läget eller så får hunden panik lätt är det dessutom att man klipper i pulpan.  Gör man det är det lätt att man dalltar oxå med hunden, o vad lär sig hunden då åh detta var farligt Flört

Jag har väl väldigt lätt sitter på en stol med hunden i knät i klipper annars får hon stå på trimmbordet. Men alltid belönat efter med lite lek :)