Få jycken att sluta skälla ?
Hej.
Helt ny här. För två veckor sedan så vart vi jourhem till en blandraskille på ca 5 år.Han är urgo liten kille men skäller.. Skäller på andra hundar ute. skäller när det kommer in någon här hemma.
Ute börjar vi komma i bukt med men hemma är problemet.
Han skäller så fort någon av oss börjar gå mot dörren. ( inte när det ringer på eller knackar. ) Vill han eller hon komma i så skäller han tills han får hälsa. Personen i fråga kan komma in och sitta utan Hugo bryr sig ett dugg. Ska därimot personen gå igen efter en stund så börjar han skälla igen.
Varken jag eller min man har speciellt mycket hunderfarenhet men vi försöker lära oss . Ska hugo bli kvar hos oss kommer vi gå en kurs i vår då han är almälnt dåligt uppfostrad. ( kan sitt men inget mer…lyssnar inte på sitt namn , kommer inte på inkallning. ) så vi behöver lite hjälp med hur vi kan få honom att skälla på folk. ( att han skäller på hundar kan vi har mer tålamod med… )
Hugo är blandras vad vi vet men ser ut som en typisk jack russel
Här får man se till att skapa situationer. Börja gå mot dörren och kasta direkt godis till hunden, sen kan ni testa att gå längre och längre tills ni är framme vid dörren. I början bara ett steg eller så mycket hunden klarar utan att börja skälla. Sen måste ni bygga upp en relation med hunden. Håll inte på och skäll och bråka utan försök hitta roliga saker att göra tillsammans. Man kan även ge godis så fort man får syn på en annan hund ute. Träna er själva att upptäcka hundar före er hund så ni kan belöna direkt han får syn på den andra hunden. Bra att ni ska gå kurs, där får ni fler tips.
Tack så mycket för tipsen
.
Har ni bara haft hunden i två veckor, så rekommenderar jag att ni satsar på att jobba med kontakt och relation. Hunden är osäker helt enkelt, och lägg krutet på att skapa en bra relation, gör saker, lek, ge hunden uppgifter, lär honom lätta saker hemma, utan störning. Låt ingen hälsa på honom, och låt inte hunden hälsa på någon, såhär i början. Det tar ett bra tag bara att bo in sig, och lära sig vilka som ingår i flocken.