Bia-bädd
Jag har tänkt klicka hem en bia-bädd till valpen och har lite funderingar angående dessa.
Det är en eurasierhane vi ska ha och enligt www.biabed.com ska 70x85 cm passa rasen. Just nu har vi en tervueren, vilka rekommenderas samma storlek eller snäppet större, 80x100 cm. Eurasier är ju mycket fluff, men hanarna jag träffat i vuxen ålder känns ändå lika stora som vår tervhane. Vad tror ni om storlek?
Sedan så finns det ju många olika färger och jag är en otroligt velig människa och kan såklart inte bestämma vilken färg vi ska ha. De produktbilder jag hittills hittat har inte varit så roliga, så har någon egna bilder på biabäddar i olika färger är jag tacksam om ni vill dela med er av dem!
Jag har inte kollat så jättemycket angående priser ännu men har hos Djurkompaniet hittat bädden i storlek 70x85 cm för 579 kr och frakten är gratis vid köp över 500 kr. Vet någon om det finns någon annan butik med ännu förmånligare pris?
Slutligen är jag också lite intresserad av vad ni som haft biabädd och era hundar tycker om dem? Vissa verkar anse att det är onödiga pengar på en bädd, medan andra gillar just biabädden väldigt mycket. Är en bädd överhuvudtaget att föredra, eller är det bortkastade pengar?
Jag funderar i sådana banor att vår hund behöver en "trygg plats" att sova på oavsett var han är, då han kommer att bo dels hemma hos oss, dels hemma hos min pojkväns föräldrar, dels hos mina morföräldrar, och då kan det kanske vara bra att ha med sig sin säng var man än ska? Tidigare har vi bara haft plädar till våra hundar, och de har knappt legat på dem utan placerat sig var det passat bäst (gärna vid dörrarna där det varit lite svalare).
Hoppas på många goda synpunkter och tips! 
Mvh Lina
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Ja hörru.. jag har tre hundar och INGEN har visat intresse för att ligga i biabädden, så den har jag burit ner i källaren. Möjligen har den varit för stor…. De bäddar de vill ligga i , är de bäddar de egenligen enligt alla mått inte ryms i :)
Hellre lite för trång än för gott om plats brukar de flesta hundar föredra!
Min hund ligger i sina, men han vill ha mattor, filtar, handdukar eller liknande i dem så han kan bädda.
Jag har en beige och en vit, bild på den i beige med "fel" innehåll för stunden.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vi har tre hundar och tre biabäddar och dom gillar dom väldigt mycket.
Angående storleken, hur brukar din hund ligga? våra ligger gärna utflakade på rygg så då vill man inte gärna ha en bädd som är lite för liten. ligger hunden ihopkrupen så funkar en som är lite trång.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Vissa hundar gillar ju att ligga trångt. Så det är svårt att säga om du ska köpa 70x85 eller 80x100. Det är en smaksak. Båda skulle nog passa.
Min Boxer har en 70x85 som är den rekomenderade storleken för rasen och den passar honom bra.
Biabädden är en väldigt populär bädd, och det säger ju en hel del. Den har bra kvalitet, är lätt att rengöra, lätt att bära, stilren, skön att ligga i (jag har provat haha). Så det är absolut inte bortkastade pengar! Men hundar gillar ju olika. Vissa föredrar golv eller soffan.
Min hund älskar sin bädd. Han ser ut att ligga väldigt skönt med huvudet på kanten. Hundar brukar ju gilla att ligga högt med huvudet. Och jag är väldigt nöjd med inköpet av den.
Ett tips är att kolla på Blocket! Jag köpte min väldigt billigt där.
Min hund när han var mindre:
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag tycker det är bättre att köpa lite mindre. Min är lite för stor så katterna ligger mest i den. Är jag visserligen glad för eftersom min hund snarkar när han ligger i den. Men ta mindre brukar vara mer uppskattat.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Min Jack Russell har en i 70*60. Valde mellan den och storleken mindre, men i den här kan han ligga utsträckt på sidan så som han gillar.
Håller med tidigare "talare".
Kolla efter lite hur din hund föredrar att ligga när den sover och bestäm därefter. Gillar den att sova på sidan/ utsträckt så välj storleken större, annars kan du nog med fördel välja den mindre varianten. Vad gäller färg så har jag själv funderat på att köpa en blå biabädd till min sheltie. Annars, för mig, beror färgen på bädden lite på vart du tänkt ha den (rum?) och vad det är för färg där. Jag vill iaf hellst inte att färgerna "krockar" med varandra!
Tack så mycket för svar allihopa!
Det verkar som om de flesta hundarna föredrar att de är lite för små än för stora bäddar, vilket de jag frågat i butiker också sagt. Jag har ingen aning ännu om hur hunden, 5 veckor idag, tycker om att sova, men kanske kan man se det ganska snabbt?
Jag funderar på grå eller svart, men skulle gärna pigga upp det lite med ex. blått. Svart och grått är ju enkla färger att "matcha", och jag får för mig att slitningar kanske inte ses lika väl på de grå?
En filt har jag redan lämnat hos valpens uppfödare så den kan "lukta in sig" och placeras i hans bädd när han flyttar hit, vilket jag inser är väldigt snart nu och velig som jag är är det enda jag köpt en id-bricka..
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Jag har också en biabädd till min vovve. Det absolut bästa är ju att det är så enkelt att hålla rent. Bara att torka av bädden och tvätta filten som han har att bädda med sen är det klart.
Jag köpte en limegrön! Mest för att jag tycker de lite mer neutrala färgerna är så tråkiga.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Allt måste faktiskt inte köpas INNAN hunden kommer hem. Vissa saker skulle jag rekomendera att vänta med just så att man får se hundens personlighet. Sen finns det ju alltid saker som man mest köper för att man själv tycker att de är söta/ fina etc medans hunden i slutändan kanske ratar saken helt… Inte att förglömma att det kan bli riktigt DYRT att köpa alltr på en gång.
För mig är huvudsaken att man har de viktigaste förnödenheterna hemma som foder, skålar, någon leksak och kanske någon tuggis. Inte heller att förglömma koppel, halsband och bajspåsar och visst är en bädd bra att ha. En billigare kan vara bra att ha i början då valpar gärna tuggar på saker samt att de växer ur, och som det redan fastställts så gillar de flesta att sova lite "tightare" så en mindre säng kan vara att föredra i början. Även lite lättare första förband kan vara bra att ha då valpar kan vara mer vilda än tama…
Resten kommer med tiden och så sakterliga brukar det krypa in både det ena och andra "bra-att-ha".
Jag skulle rekommendara att köpa en billigare bädd nu, och sedan köpa en biabädd när du vet ungefär hur stor hunden blir och hur den gillar att sova. Ture hade från början en bädd från Rusta (129 kr) och den var han helnöjd med. Bädden får ju vara med om ett och annat under valptiden, valptänder är rätt vassa…
Alla mina hundar har älskat BIA-bädd, men jag har alltid en fäll i (har korthåriga hundar). Själv vill jag enbart bruka BIA-bäddar då jag tycker dom ser mest "läder-lika" ut.
70 x 80 hade jag till mina shar-pei och dom är lite mindre än Eurasier, så jag skulle satsa på snäppet större.
Jag har en stor bia-bädd i sovrummet där båda hundarna sover på nätterna, de har ett fårskinn i botten och så lägger jag alltid en filt över dom när de lagt sig(bortskämda;). Jag kommer inte ihåg vilka mått den har, men båda hundarna kan sträcka ut sig på sidan om de vill. Jag valde mellan en stor eller två små. Hundarna verkar nöjda:)
Jag har en svart fyrkantig och en grå hörn. Den grå har hon fått ärva efter två andra hundar vi haft i familjen, den har ca 20år på nacken skulle jag tro och den är fortfarande i jättefint skick. Denna används dock inte nu då jag inte har något lämpligt hörn att ha den i så hon har fått en vanlig fyrkantig nu :)
Nelly älskar bia bäddarna fast hon gillar iofs typ alla bäddar, speciellt om de är ganska små och har kanter. Jag gillar också bia, väldigt bra kvalitet, bekväma och lätta att hålla rena!
Jag tycker också du hellre ska satsa på en billig bädd nu. Så kan du studera lite vad din hund verkar föredra till underlag och storlek och sedan köpa en dyrare bädd när han är så gott som fullvuxen.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Lite OT: Har någon pilé överdraget till bia-bädden? Vad tycker ni om det isf?
Jag har en biabädd i den största storleken tror jag. 100*120 är den iallafall. Klenod gillar att ligga i den men utan bäddmaterial så vill hon inte. Jag har lagt i lite vanliga billiga filtar som hon verkar gilla.
Det ända negativa jag kan komma på att den har sprukit i sömmarna :/
Medarbetare på Hundar.ifokus
Tack för allas tips och råd!!
Jag har precis beställt hem en madrass för 183 kr efter avdragen rabatt och frakten är gratis just nu. Den är från Hööks och jag hoppas den ska duga inledningsvis. Den är 100x80 cm och överdraget är i canvas och går att tvätta. Söt tyckte jag!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Jag har den största till min (stor hund). Hon vill gärna ha något mjukt att ligga på men bara filten som passar till biabädden dög inte, så jag chansade och köpte hela bädden till slut och hon tycker mycket om den. Hon vill som de flesta andra hundar ha filtar och grejer att bädda med också.