Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3018 ggr
[Driva]
0

Helfodervärd

Jag har hittat en hund från en uppfödare som verkar väldigt intressant. Hon vill sätta ut henne på helfoder, hunden är 3 år och har nu haft två kullar. Innebär det att om vi skriver avtal att de två kullarna räknas in, eller har uppfödaren rätt till två kullar efter avtalet skrivs? Jag läste igenom skks avtal men hittade inget där det stod uttryckligen….

Sen tror rent träningsmässigt, tror ni att det kan bli några problem med en hund som har haft två valpkullar? Eller är det bara träna upp fysiken så kan vi köra på?

SaraC
0

Jag tycker det låter lite bu att lämna ut en tik som redan haft två kullar och är så pass gammal på foder..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Letfors
0

Tycker att det ochså låter konsidgt… När våran fodertid hade fått sina två kullar, skrev hon över på oss. Nu får vi som ägare på henne. Tycker att du ska fråga uppfödaren varför hon vill ha den på foder när den redan har ahft två kullar.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Loveradio
0

Fråga uppfödaren om de 2 kullarna tiken har haft räknas in eller om hon planerar att ta ytterliggare kullar.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

pius314
0

Hm, men om hon inte vill ha fler kullar skulle hon väl inte försöka få någon att ta henne på foder? Grejen är väl just att inte behöva ha hunden hemma men ändå kunna få kullar… Fråga är mitt tips också, det får ju inte börja med ett missförstånd för det är såklart viktigt att ni har en bra relation om ni ska ha ett foderavtal (och hund) "tillsammans"

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Ketang
0

Kullarna hon redan tagit på hunden räknas högst troligt inte med. För på avtalet står det två kullar eller till hunden är fem år. Hon har med all säkerhet tänkt ta fler kullar på tiken! Men ring uppfödaren och fråga. Och gå inte med på något eget skrivet avtal! Tänker uppfödaren ta två kullar till innan hunden är fem år ska du dra öronen åt dig! Känns som rent vinst syfte och tiken får ingen vila! Det skulle kännas mycket oseriöst!

[Driva]
1

Tack för era svar

Jag ska åka och hälsa på uppfödaren i veckan och ska fråga vad hennes planer är och varför just foder. jag skulle ju kunna tänka mig bibehållen avelsrätt, för totalt fyra kullar tycker jag är mycket…

Jag läser själv handelsrätt så jag kommer inte skriva på ett avtal jag själv inte fullt förstår eller är helt nöjd med :)

[Forest]
0

6. 4a kullar är inte förmycket jag anser vissligen det räcker med 3 kullar självklart personligt :) Hoppas allt går bra, säg gärna hur det gick :)

[Lostmybrain]
0

Det kan vara så att hon inte vill sälja hunden men kan inte ha den hemma eller inte har tid. Då är ju foder ett bra sätt att lämna ut hunden :) Hon har rätt till kullar men hon kanse inte kommer ta det. Det är bara att fråga!

Lycka till!

Ketang
1

#8 Men att sätta ut en hund på foder som man inte vill sälja? Det är ju lite bakvänt efter som man aldrig får tillbaka en foderhund som uppfödare.

#7 Att 4kullar är okej är svårt att säga när man inte vet vad det är för ras man pratar om. Personligen tycker jag att 4kullar på 5år är väldigt mycket! Oavsett ras.

[Forest]
0

7 ja, det är mycket det tog jag oxå upp själv anser jag 3 kullar är okej men som sakt det hänger på hur tiken är :) Men jag har för mig att man får ta 5 kullar tillomed?  och är tiken äldre än 6 år ska de nvetrinärbesiktas mm innan parning o vara i god konditon.

Ketang
0

Dom flesta raser får man ta 5kullar på. Vissa rasklubbar har egna riktlinjer och vill inte att man tar mer än en eller två kullar/tik. Hund över 7år måste ha veterinär intyg och jag tror att man på vissa raser måste söka dispens för att avla på tik över sju år.

[Driva]
0

Jag känner att jag var lite otydlig i mitt inlägg. Jag är inte superinsatt i avel på hundar, men för mig känns det mycket med 4 kullar, men det kanske inte det är :)

Jag hade tänkt träna med hunden så jag funderar på om hunden då kommer få en kull varje år de kommande två åren (som det blir om uppfödaen vill ta två kullar till) kanske hon går ur sig väldigt efter varje kull och så får man börja om från noll igen. Och då kommer jag inte kunna köra ordentligt föräns efter hunden är fem….

Så mycket saker som snurrar i huvudet, för det hon sagt om hunden låter jättebra….

Katti
0

Frågan är om du ska ha en hund på foder över huvud taget om du känner att kullarna är en belastning?

Man får ta 5 kullar på en tik. Lagen säger att tiken ska vara minst 18 månader när hon får sin första kull, sunda förnuftet säger att de allra flesta raser behöver vara två år eller äldre än så. Endast i undantagsfall får man ta mer än en kull om året. Är det mindre än ett år mellan två kullar måste det gå minst 12 månader innan tredje kullen föds. Dessa regler är tvigande från SKKs sida, d v s men blir föremål för utredning och kan få registreringsförbud eller andra påföljder om man bryter mot dem.

Ett fodervärdskontrakt upphör att gälla den dagen då hunden fyller 5 år. Skulle hon inte ha fått ägarens kullar innan det så blir hon fodervärdens ändå. Frågan är om hon har tänkt på det när hon tänker sätta tiken på helfoder?

Man kan som uppfödare mycket väl vilja ha en tik på foder fast man inte vill sälja henne. Då har man ju möjlighet att behålla en valp ur en eller två kullar till. Som uppfödare planerar man ofta flera generationer framåt.

[Driva]
0

#13 alltså det är ju de jag inte vet. om det blir en belastning. Jag har inga problem att lämna ifrån mig hunden, jag vet att det kan bli upp till tre månader. Men det jag oroar mig för är att hon blir… ur form alltså att när hon är fem år och då kanske har haft fyra kullar, så är hon inte så träningsbar som jag vill. Men det kanske bara är jag som målar fan på väggen eftersom jag inte är van vid avelstikar och inte vet hur deras fysik påverkas av valparna.

Det kanske går super att träna med en avelstik även efter fyra kullar, men saken är att jag har inte erfarenheten så därför blir jag lite orolig och vacklar…

Hon är ju lite äldre den här tiken än jag hade tänkt från början också, jag hade tänkt kanske en 1 åring som inte hade valpat och då hade fodervärdsavtalet inte kännts så "stort".

samtidigt så det uppfödaren har beskrivit låter det som en drömhund, men vi ska träffa henne snart så då kan man ju bilda sig en egen uppfatting…

Jag har också fått hjärnspöket att en tik som är avlad på blir "slöare" än en icke avlad på tik, men det känns som något som jag själv hittat på…

Katti
0

Vad är det du har tänkt att träna? Jag har upplevt mina tikar som väldigt motiverade efter en valpkull, så det har inte varit någora som helst problem som jag ser det. Men det är klart att vill man träna något som kräver fysisk toppform så har man lite jobb innan man är där. Men dräktigheten och tiden med valparna är ju inte så lång hos hundar, så de hinner inte falla ifrån så väldigt mycket!

Nej, en tik som har haft valpar blir inte slöare eller trögare än andra hundar. Tvärtom är det ju en fördel att du får träffa hunden som vuxen. Då kan du lätt bilda dig en uppfattning om hennes temperament!

[Driva]
0

#15 Vad skönt att höra. Jag hade tänkt träna bruks på hobby nivå (om hunden tycker det är roligt). Men det är som sagt framför allt bara för att hunden ska bli aktiverad och vi ska göra något roligt tillsammans, så inga högre nivåer. Men det är framför allt motivationen och drivet som jag är ute efter, och det är bra att höra att det inte försvinner vid valpning :)

Som sagt när hon har beskrivet henne har hon låtit prefekt, men jag är som alltid nervös att ta fel beslut :s Men förhoppningsvis så faller jag som en fura när jag träffar henne :) För det är det viktigaste för mig att det känns som att vi kommer trivas tillsammans

Katti
0

Jag skulle tro att du får ha henne på prov ett tag om det blir aktuellt. Det är ju viktigt för alla att det stämmer!

[Driva]
0

#17 saken är den att vi kommer inte ta henne föräns till våren då. Så det är väl lite därför jag känner mig lite osäker. Vi får säkert ha henne på prov då, men det innebär att om jag säger ja nu så är jag bunden till henne och sen är det först till våren jag vet hur det funkar. och då kanske jag "missar" andra hundar så att säga…