tant med lös hund
Jag och min syster var ute med våra hundar på en långrunda i skogen idag och när vi hade gått en bra bit så satte vi oss på några gunngor i skogen med hundarna o hade lite vanligt syster prat. Då kommer där en tant med en stor svart hund lös (där det är koppeltvång) som kommer springande mot oss med våra 4 småhundar. Vi trodde att hon skulle ropa på den så den skulle stanna, men icke. Hon lät hunden springa fram. Vi bad henne koppla hunden och ta bort den för våra hundar tyckte de va väldigt obehagligt när den var hos oss, dom kände sig väldigt hotade."/ Svaret vi fick av tanten var att hennes hund tar ingen skada av våra hundar och att vi var tramsiga när vi ville hon skulle ta bort sin hund.. Respektlöst och själviskt tycker jag sånt är.. Hon hörde att dom morrade o gömde sig, o vi bad henne ta sin hund flera gånger, brukar man inte ta sin hund där ifrån då av rent hyfs? :s
Dedär är faktiskt inte okej,
konstig tant som inte lyssnade på er! Ni kunde nog blivit surare än så.
Man vet aldrig om olyckan är framme .. Respektlös tant helt klart!

Jag tycker det är fruktansvärt illa att bete sig så! Det har kommit lösspringande hundar till min hund flera gånger. Min hund tycker det är läskigt och ger alla lugnande signaler han bara kan. Vanligtvis svarar inte hundarna på detta utan stormar på…
Ett par gånger har min hund sprungit fram till andra hundar och jag har skämts ihjäl och bett om ursäkt tusen gånger om! Tycker det är det minsta man kan göra!
För det första måste jag säga att hennes hund verkar vara aningen dåligt tränad, den kanske kan gå utan koppel, men då ska man också kunna ha såpass pli på hunden att den inte bara springer fram till första bästa hund den ser. Just för säkerheten.
Nu verkade ju era hundar mest osäkra och aningen trängda av nykomlingen, men det hade lika gärna kunnat vara en hund som inte gick ihop med andra hundar, som den hunden sprungit fram till - eller en hund som helt enkelt varit än mer osäker än era och då ist valt att försvara sig själv.
Småhundar är ju oftast väldigt osäkra i sig, bla för att de ibland blir behandlade lite mer annorlunda än stora hundar eller för att de ofta tror att de är större än vad de är. Så på ett sätt är det ju rätt att de får hälsa på en större hund utan att någon drar iväg med dem och på så sätt "visar" att det är "farligt". Men då ska också den andra hundägaren acceptera och respektera att man vill att kopplet ska sitta på och sen låta dem hälsa hur mycket de vill då kopplet ändå drar den slutgiltiga "gränsen" till hur närgången främlingen får vara.
Tror ju inte den här tanten skulle bli så himla glad om det slutade med att hennes hund blev biten.
Sånt där tycker jag är riktigt respektlöst, speciellt när hon inte ens kopplar hunden när ni ber henne.
Jag var dagmatte ett tag åt en schäfer hane som hatade främmande hanar, en dag på våran promenad så ser jag en man med två hundar på en parkering. Plötsligt börjar den ena (typ amstaff blandning) springa rätt emot oss varpå jag drar till mig "min" hund och skriker: "ÄR DET EN HANE??"
Som tur var det inte en hane och de nosade snällt på varandra men hade det varit det så vill jag inte tänka på vad som kunde hänt.. Jag sa åt mannen att han inte kan ha sin hund lös och att det kunde gått riktigt illa eftersom "min" hund inte tycker om hanar. Han svarade inte men när jag började gå så sa han typ att dem ju måste lära sig på något sätt.
Kan tillägga att den här parkeringen ligger precis vid en bilväg, om mannens tik hade sett en hund eller något annat spännande på andra sidan så hade hon riskerat att bli påkörd då hon inte lyssnar på inkallning.
Ne fy för såna människor!
Jag håller med er åvanför. Jag tycker man ska visa respekt för dom man delar skogen med och ha hunden kopplad om där är koppeltvång och verkligen inte låta hunden springa fram till någon annan hund utan att höra med ägaren om det är ok först.
Om man vill att den ska kunna gå långt men inte dra i kopplet så kan man ju ha långkoppel, funkar nästan lika bra som att ha lös ju ;D Speciellt om man inte har någon pli på hunden.
#4 nää usch vad dålig stil av honom! De var ju skönt atty dom bara nosade på varandra, men man vet ju aldrig vad som kan hända med två hundar som inte känner varandra, och den främmande hunden kanske är aggresvin mot alla hundar den ser, man kan aldrig veta.
Jag hade aldrig kunnat tänka mig att ha nån av mina hundar lösa nära en stor bilväg för vad som hade kunnat hända. Till och med när vi ska ta oss till bilen kopplar jag mina hundar eller bär dom dit,. Vi har en "stor" väg liten bit från bårt hus (dock bara 30 väg) men där kör mycket trafik och ofta väldigt fort. Jag tar inte chansen att dom kanske ska se ett rådjur eller grannens katt och springa efter (dom blir stendöva när dom ser nått kul att jaga..) och kanske över vägen..
det var samma här,jag var ute med min kanin! det kom stora pitbull terier hundar so är kopplade men när hundägaren såg Bambi(Kanin) så släpte han hundarna och Bambi började dö darra! jag sa till honom att han i nte skulle göra så men han sa att hundarna inte skulle göra illa kaninen,hundarna började skälla och min kanin började stampa med fötterna så jag tog upp min kanin gömde hans huvud under min arm och knuffade bort hundarna! (jag är rädd för hundar) men just då glömde jag rädslan! :/
Jag blir så otroligt arg på sådana människor. Jag har själv haft hund fram till för ett halvår sedan, och var med om hundratals skräckexempel. Till slut blev min hund så grinig på attackerande hundar att han högg en. Det var pinsamt för mig, för den andre ägaren skällde på mig. Och vad kunde jag göra? Min hund blev attackerad av en större hund och kände sig hotad…
Edit: Kan tillägga att den "andra" hunden" kastade omkull mig på marken. Det var därför min Zorro reagerade som han gjorde. Detta tog ägaren inte alls hänsyn till, utan bara skrek på mig. Så respektlöst att det inte är klokt tycker jag.
Men det värsta tycker jag, precis som #7 berättade om är när folk inte kopplar sina hundar när de ser t.ex. kaniner. Jag har själv kanin som jag är ute med dagligen, och jag har fått flera hundar på mig eftersom att folk inte bryr sig nog för att koppla dem. En hund gick så långt att den högg mot min arm i vilken jag höll kaninen.. Ingen blev skadad - men av principen, där det är koppeltvång och folk rastar "bytesdjur" bör man ha sina hundar kopplade… Nästa gång kan min kanin lika gärna bli mat.
Måste skriva och berätta om en liten incident som hände igår.
Det finns en liten mörklagd park i närheten av mitt hus där jag brukar rasta Milo på kvällarna. Har hittills aldrig mött någon där och då Milo lyssnar på mina inkallningar, även om det finns en intressant hare eller katt inom synhåll.
Igår när jag precis hade släppt honom, efter att ha kollat mig runt omkring så att ingen annan var där, så fick jag efter en kort stund syn på nån som kom gåendes i mörkret. Såg inte att hon hade en hund förrän den skällde, antagligen på mig då Milo stod och gjorde sina behov i en buske lite längre bort. Milo hade en reflex på sig, en såndär liten med lampa så den andra hundens ägare fick nog syn på honom innan jag fick syn på hennes hund.
Från ingenstans börjar den här kvinnan skrika "Nej!", även om hennes hund stod blixtstilla. Milo, som var på väg att springa till mig just då blev orolig och rörde sig ist mot henne. (Han är adopterad och blir väldigt stressad om någon skriker på honom)
Detta ledde till att hon började skrika ännu mer, hennes hund stod fortfarande stilla och utan att yttra ett pip. Jag sa åt henne att sluta skrika så skulle Milo komma till mig, men istället började hon fäkta med sitt koppel mot Milo och det slutade med att hon träffade honom rätt över nosen, tillräckligt hårt för att Milo skulle tjuta till och springa iväg säkert 20m längre bort.
Kvinnan sa inte ett ord efter det och medan jag började locka på Milo igen, som var vettskrämd, vände hon på klacken och gick.
Vet att jag inte skulle ha haft Milo lös öht. Men han har aldrig närmat sig en hund utan min tillåtelse och jag lägger inte all skuld på kvinnan. Men hon lät totalt vettskrämd när hon skrek "Nej nej nej nej!", hysteriskt. Att hennes hund inte blev uppjagad är ett under.
Vet inte vad ni andra tycker om detta, men jag är riktigt upprörd över hennes beteende, speciellt då hon inte lyssnade alls på vad jag sa. Hennes hund var dessutom dubbla storleken av Milo.
En hund ska inte vara lös i bebodda områden, det vet jag, men han var ju inte agressiv någonstans och sprang inte heller emot henne utan närmade sig långsamt då han antagligen trodde att hon skällde på honom.

Det klassiska är ju att ägaren säger "Men min hund är såååå snäll!" 
Fruktansvärt oansvarigt och respektlöst! Skulle det hända igen får du säga att era hundar har noskvalster, ringorm eller nåt annat man inte vill få sin egen hund smittad med. Eller så blir du riktigt förbannad och säger henne ett sanningens ord!
#10 Haha, det ska jag testa nästa gång! Ringorm smittar ju även vuxna ^^
MVH
Sofie

#9 Usch vad ledsen jag blir när jag läser vad du varit med om. Hoppas verkligen inte detta har påverkat din hund för mycket för framtida möten med nya människor. En del människor förstår inte alls hur känsliga en del hundar är och hur stora problem det kan bli av sådant uppträdande.
Milo skulle inte göra en fluga illa! Eller jo, det skulle han. Men han är den absolut snällaste och tryggaste hunden jag mött.
Han är så självsäker när han möter andra hundar, till skillnad på de två jag hade innan som ofta skällde och var antingen för exalterade eller för osäkra.
Hittills verkar han inte ha tagit åt sig av detta, testade att vifta med kopplet framför honom idag när vi var ute. Däremot har jag blivit riktigt uppskrämd. Kommer ta ett bra tag innan jag ens vågar närma mig en annan hund med Milo, bortsett från de jag redan känner igen efter tidigare möten.
Annars brukar det räcka med ett lätt "andaka" (kom hit - portugisiska) för att han ska komma, jag har aldrig behövt skrika åt honom, så jag hoppas inte det märks nåt nästa gång han hör någon skrika eller bråka.