Carprodyl
Har nån här inne erfarenhet av detta, har eran hund fått konstiga bieffekter?

Jag har jobbat med hundar tidigare och samarbetat med flera veterinärer vid behandling av diverse olika åkommor. Det finns hundar som inte tål carprofen, och till exempel får diarré eller andra besvärande biverkningar i tarmen/magen. Det finns också hundar som tolererar medlet alldeles utmärkt.
Om de får problem kan man sätta in glukosamin i stället, vilket har ett annat sätt att verka, men också motverkar artritbesvär. Alla ledbesvär hos hund är inte heller artrit, och dår kan glukosamin hjälpa bättre än carprofen eftersom det är smörjande på lederna. Exempelvis dysplasi kan ha artritliknande symptom men bli bättre hjälpt med glukosamin. Vanligen vet man om hunden har dysplasi, eller åtminstone om man tidigare har röntgat och palperat för dysplasi.
Grejen är att min tik fick detta då hon bröt svansen.
Hon var vid tillfället endast 10 mån.
Nu kan man inte med säkerhet säga att hennes allvarliga tillstånd beror på detta, men de hittar inget annat heller. Hon hade förhöjda levervärden när hon kom in till veterinäre, hon ramlade ihop här hemma, kunde inte stå, gå och hon dreglade, var inte kontaktbar.
Hon är fortfarande inte helt återställd, nu är det mer än en månad sen detta hände. Hon kan gå/springa/skutta och hon har fått tillbaka sin livsglädje, men det tog ändå ett tag, när hon kom hem så vinglade hon rejält.
Först trodde veterinär att det var hjärnblödning, men röntgen visade inget.
Jag tror det beror på carprodylen, så jag ville veta om ngn mer har fått allvarliga biverkning pga av denna medicin.
Jag ser det otroligt att det skulle bero på den medicinen. Det är i princip som ipren för människor..
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Nja, det tycker jag nog inte när jag läser bipacksedeln…..
#5 Som blivande farmaceut vill jag allt påstå det.
Det är ett NSAID-läkemedel och hämmar COX så att prostaglandinsyntesen upphör, och därmed minskar smärta, inflammation och feber. Dess indikationer är bl.a. smärta i samband med ledproblem, postoperativ smärta, muskelinflammation, dvs precis som för människor. Dock kan ju sällsynta fall med lever- och njurskador ses, och djur kan ju tyvärr inte prata. Hon fick det ju säkerligen mot smärta och inflammation när hon skadat svansen, och hade hon INNAN hon fick medicinen problem med levern så kan det ju ha påverkat värdena, men jag ser det inte alls troligt att det i sig skulle kunnat ge upphov till felaktiga värden. Att hon "hon ramlade ihop här hemma, kunde inte stå, gå och hon dreglade, var inte kontaktbar" tror jag alltså inte beror på medicinen, utan jag tänker osökt på nervskada eller någon typ av hjärnblödning.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Nej tyvärr, varken nervskada eller hjärnblödning…..
Hon låg inne en vecka och är ordentligt undersökt, av de bästa anser jag, men de hittar absolut nada!
Jätteskumt verkligen!
Har ni kollat fästingsjukdomar och så med då förstås, annars kan ju de ge väldigt diffusa symptom.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Jo, tror nog de tog precis alla prover som kan tänkas
Ja, det är skumt och det är därför jag tänkte kolla om ngn mer haft problem med denna medicin för vi kommer hela tiden tillbaka till just det….
9 oj, det låter inte roligt detta det är allså din lilla york som bröt svansen o nu inte är helt okej? Jag hoppas dom hittar felet till hennes tillstånd hua håller stenhårt tummarna för henne o er :)
#10 Tack :)