Foderfrågor
Det är så att jag har tänkt byta foder till Milo, men vet inte till vilket. Finns ju såååå många olika, i vilken ände ska man börja?
Min hund väger nu 5 kg, men jag vill banta ner honom till 4-4,5 istället. Han går nu på RC Adult Mini, vilket funkar bra egentligen. Förutom att han blivit lite tjock det senaste. Kan kanske bero på att han snor katternas mat emellanåt när han tror att vi inte ser. Lyckligtvis ska han flytta från katterna i början på nästa år som senast, så då blir det lättare att kontrollera hans foderintag.
Grejen är den bara att han inte är jättenoga med sin mat egentligen. Frukosten kan han äta upp någon gång runt 2-3 på eftermiddagen. Och då får han den vid 6-8 någon gång på morgonen. Han är lite som en katt med sitt ätande - äter gärna lite och går sen och gör något annat ett tag, för att sen komma tillbaka till matskålen en timma senare och äta lite till. Och så håller han på, om han inte får konkurrens, för då slänger han i sig allt på 3 röda!
Men den största anledningen till att jag vill byta foder är för att han inte tuggar, han sväljer allt helt. Godisar osv tuggar han först, så det är inte det att han inte vet hur man gör. Men fodret sväljer han som det är. Spelar ingen roll om han äter ur skålen, om jag matar ur handen med en och en, eller om han får äta från en aktiveringsboll. Hur jag än gör, så sväljer han fodret helt, men tuggar godiset - som är mindre än hans foder. Varför gör han så??
Sen, som ett litet extra "problem". Han är extremt kräsen! Hade jätteproblem med att få honom att äta sin mat när han var valp, då han var uppvuxen på rester och välling hos uppfödaren. Så jag vill egentligen inte krångla för mycket med att byta foder hit och dit, eftersom vi nu äntligen har hittat något som han åtminstone äter.
Har någon något förslag på foder till små hundar, med lite större foderkulor så dom inte kan sväljas hela, som dessutom har hög smaklighet och är relativt fettsnåla?
Om du har ett foder som funkar skulle jag INTE rekommendera att byta överhuvudtaget. Att han sväljer utan att tugga, vad är problemet där?
Men det är ju det där med att han blivit så tjock. Tror inte att det enbart har att göra med att han äter kattmat också, för det har han gjort ända sen han kom till mig - för 2 år sen. Vet inte om det hör ihop med kastreringen för ett år sen, att han gått upp i vikt nu? För han får mer motion och mindre foder nu än innan han kastrerades, och sen dess har han gått upp 1,2 kg. Det är ganska mycket på en sån liten hund. Från 3,9 till 5,1 liksom..
Grejen med att han sväljer utan att tugga är att han efter ett tag spyr upp allt, för att sen äta upp det igen. Känns inte så bra att ha en hund som spyr var och varannan dag.. (Det beror iofs också på hur stressad han är när han äter. Har han mycket konkurrens så slänger han i sig allt, och då är det MYCKET större risk att han spyr!)
Men eftersom jag ska skaffa en till hund någon gång under vintern/våren, så funkar det ju inte att Milo går och småäter under hela dagen, då kommer ju den andra hunden äta upp hans mat också - om han inte slänger i sig allt med en gång, och då spyr han.
Jag skulle inte bytt foder, om du hittat någon som han faktiskt gillar. Jag har själv en kräsen hund, och vill inte byta fodersort i onödan. Hon har fått finare päls och är mycket piggare sen vi bytt foder. Men framför allt så äter hon upp maten. 
MVH
Sofie
Fast det är ju det där. Eftersom han inte äter upp allt med en gång, utan kan gå och småäta en hel dag, så funderar jag på hur gott han egentligen tycker det är? Jag menar, hade han verkligen älskat maten, så hade han väl ätit upp allt med en gång?
#4 har han tillgång till maten hela tiden?
kattmaten kan man ju ställa så att hunden inte åtkomst till den, kanske på någon bänk där katten kan hoppa upp men inte hunden :)
#4 varför oroa sig kring om han älskar maten, när han gått upp i vikt och behöver gå ner?
Fast det är väl inte helt nödvändigt att han ogillar maten för det, min lilla hund småäter också under dagen, hon gillar sin mat men hon vill ha i små portioner och då får hon reglera det själv. Nu har hon fått samma märke sedan jag fick hem henne och maten jag fick med vid köpet tog slut (med en övergång givetvis). Men hon har vart jätte förtjust i den andra hunden mat innan vi bytte sort där heller. Nu får dom samma märke :)
Vissa hundar behöver ha lite konkurans när det gäller maten för att de ska via äta upp. Min kusin har en sådan hund, hon äter bättre när det är andra hundar i närheten. Katterna bryr sig inte hunden om, utan det är andra hundar som behövs. Denna hund gillar sin mat och är fin i päls och hull samt pigg och glad. Finns det ingen hund i närheten gör hunden som min lilla och din (?) - småäter under hela dagen. Nu har min kusin köpt en till hund (helsyster till den första hunden, men 2 år yngre) och jag tror att den äldsta hunden äter bättre nu än då hon vart själv.
MVH
Sofie
#5 katterna bor hos mamma, där Milo är 2-3 gånger i veckan. Dom vill inte ha katterna på bänkarna, och då är det något jag får respektera om jag ska ha min hund där, något jag tyvärr är beroende av just nu. Sen har dom 5 katter, varav en ska gå på strikt diet, så det är ofast tomt i deras skålar ändå. Men när det finns något där, så kommer Milo fram och bara knör undan dom för att komma åt deras mat, som är MYCKET godare bara för att han vet att han inte får äta den. Allt som är förbjudet är roligare/bättre/godare än sånt som han får.
Och ja, han har tillgång till maten hela tiden. Har provat det där med att ställa undan om han inte äter med en gång, men han äter inget då iaf. Efter 5 dygn med nästintill svält från hans del, så klarade inte jag av att se honom så smal mer. Innan han kastrerades så var han otroligt smal, så det var därför jag gav upp. Nu skulle det väl kanske kunna funka bättre att göra så, när han är hos mig iaf. Men mamma skulle aldrig kunna göra så, plus att han äter ju kattmat ändå, så där funkar det inte ändå.
#6 Därför att jag vill att min hund ska äta något han tycker är gott, och inte bara något han "kan äta för att inte svälta" typ. Jag äter bara mat jag tycker om, varför ska han inte få ha samma standard/villkor/krav på maten? Varför ska inte han få äta något han tycker är riktigt gott?
det är inte ovanligt att kastrater går upp i vikt :) men jag gick iaf in o kollade på foderbilen vad nu ditt foder inehåller o det är :
Majs, torkad fågel, majsmjöl, animaliskt fett, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, vegetabiliskt proteinisolat*, betfiber, jäst, sojaolja, fiskolja, mineral, DL-methionin, natriumpolyfosfat, L-lysin, äggpulver, L-karnitin.
Det verkar ju klart att din hund tål det mästa allså inget foderallergi? Just majs är något jag skulle undvika det finns inget med majs som är bra för en hund
och den kom på 1a plats dessutom.
Även om han funkar bra på fodret så säger jag detta, jag hade helt klart bytt foder. Det finns en drös med olika foder o en drös olika inlägg om foder. Att dra ner på foder är inte hela lösningen utan se lite vad du ger hunden :)
Jag ger inte mina hundar RC, då våran första hund ratade det helt och den andra hunden bara fick det under valpstadiet. Nu är det för dyrt för att ha det till två hundar.
Men du kan ju testa att köpa en liten påse av en annan sort och se om han gillar det bättre. Kan du åka till någon affär i närheten som säljer hundfoder och prata med dom och se vad dom säger?
Kan det vara så att han tröttnat på maten?
MVH
Sofie
Kan säga jag har en extremt kräsen hund med, men jag ger inte torrfoder erbjuder det men ne hon ratar torrfoder här hemma :P annars har hon orijen som torrfoder men jag ger nordic +sp färskfoder + råkost. Hos uppfödaren äter hon torrfoder,färskis o råkosten med ett nafs
#7 ja för min del får han gärna gå och småäta hela dagen. Det gör mig ingenting. Det är mest när jag skaffar en till hund som jag oroar mig för hur Milo äter. Vill inte att det ska bli massa bråk, och han är ganska vaktig mot andra hundar när det gäller hans saker. Han ska vakta sin matskål, sitt vatten, sina leksaker, sina tuggben, sina sängar, sin soffa, sin matta, sin matte.. Ja, ni förstår. Risken är STOOOOR att det kommer bli bråk om maten, om inte den andra hunden är väldigt ranglåg och går undan så fort Milo blir arg. Och då för att minska risken för bråk, så vore det ju bra om Milo kunde vänja sig vid att äta upp all mat direkt när han får den. Sen vet jag att han äter bättre om han får konkurrens, men samtidigt så är det ju ett moment i vardagen där risken för bråk är som störst. Spelar egentligen ingen roll vilka djur man tittar på, i stort sett ALLA arter bråkar om maten.
#9 nej det vet jag att det inte är. Och det är till en liiiiten del en av anledningarna till varför jag kastrerade honom - för han hade såååå svårt att hålla hullet innan kastrationen. Han kunde äta inne och vara jättefin i hullet, så gick han ut och bajsade och var smal som en vinthund igen. Och då gick han på det festaste fodret vi kunde hitta!
Nej vad jag vet har han ingen foderallergi alls. Det är ju inte därför han spyr, utan för att han hetsäter så ibland. Det enda jag märkt är att när han äter lite magrare foder (provade James Wellbeloved eller vad det heter ett tag, och det är magrare än RC om jag förstått det hela rätt) och då blev han väldigt torr i huden. Och eftersom han är en nakenhund, så är det ju huden som är viktig hur den är. Blir sååå mycket jobb om han får hudproblem, har redan gått igenom det där när han var unghund. Nu är han fin i huden, varken för torr eller för fet. Vet dock inte om det egentligen hör ihop med fodret, men vi har märkt skillnad i huden om han gått på väldigt magert foder.
Nej att dra ner på fodret är verkligen inte hela sanningen bakom att få en hund smal. Därför jag inte heller vill gå över på RC's lightfoder. Vill gärna hitta ett foder som är som det är istället, som han kan få relativt mycket av, men som han håller hullet fint på ändå.
Men har du något förslag på något märke jag ska testa istället? Funderar lite på Iams eller Eukanoba, för jag vet många som är nöjda med båda två, är väl samma tillverkare till dom två va?
#10 Grejen är den bara, att eftersom jag har en väldigt liten hund, så ska han ju inte ha så mycket varje dag. Så även om jag köper en liten 2-kilos säck, så håller den sig i nästan en månad för det mesta ändå. Sen är det ju det där med magen med. Just nu har han inte problem med den, och han har inte haft sen han var valp och alldeles ny hos mig (inte så konstigt eftersom han fick omlagd kost med en gång i princip. Att ha en hund på matrester och välling är inget jag vill. Dock fick han välling till frukost i en månad lite drygt, för att det skulle bli lite bättre omställning för magen än att bara gå över på torrfoder med en gång) men då var han lite lös i magen till och från. Men jag vill samtidigt inte prova hur mycket som helst egentligen heller. Särskilt inte eftersom att huden är så fin nu, och det har den inte alltid varit innan. Den påverkas ganska mycket av olika foder.. Men självklart får man ju testa med en liten säck innan man byter helt. Bara det att jag inte vill prova mig fram med 10 olika säckar.
#11 förskfoder och råkost, vad är det för något? Är det inte sånt där man blandar ihop massa råvaror själv och ger hunden sen, kokar kött osv? Vet inte riktigt om jag har ork eller lust att hålla på med sånt hela tiden. Dessutom går han på dagis på dagarna, och äter lunch där (han vill aldrig ha frukost så tidigt som det blir när vi går hemifrån) och jag vet inte hur mycket dom orkar krångla med maten heller..
#12 Jag tror att Eukanuba har 1kg påsar ;) Till min tibbe räcker en 7,5 kg påse i ca 3 månader så jag vet hur det är när maten går åt långsamt. En 15kg säck skulle räcka i evigheter, men bli billigare i längden. Jag har dock köpt 7,5 kg påsar eller 3kg till henne. Schäfern äter upp en 15kg säck i månaden. ^^
Har du testat att blanda i lite blötmat i maten? Det kan funka.
Vet en som lät gaffeln vara kvar i matskålen för att hunden tyckte det var roligare att äta då. Gaffeln är väl inte det bästa att ha i hundens matskål, men det var så hon förklarade. Denna hund var dålig på att äta och detta var ett sätt för att få honom att äta upp maten mer.
MVH
Sofie
Tycker du borde ha fasta mattider! Om han får mat klockan åtta på morgonen, så har han fram till halv nio att äta upp, annars blir det ingen frukost! Nästa mål kan du ta runt sju, sen har han fram till halv åtta att äta upp. Inget mål därimellan, för att han inte åt frukost/middag. Då lär han sig inte att äta på bestämda mattider.
Om han funkar bra på fodret men är lite överviktig, kanske du helt enkelt bara ska minska måltiderna? Och flytta upp kattmaten till ett ställe där han inte kommer åt.
Sen är väl inte RC, Eukanuba eller liknande foder det bästa.
Skulle rekommendera Orijen, Acana, Standart eller Magnusson Meat&Biscuit.
#12 färskfoder, typ frysta korvar/burgare som oftast är ett helfoder (=tina och servera så får hunden i sig det den ska ha) BARF, du får komponera ihop beståndsdelarna själv för att hunden ska få allt näringsbehov täckt (men ger berikning och mat i ett)
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Hej, jag skulle testa Taste of the wild, ett spannmålsfritt foder som är väldigt smakligt. Har själv en kastrerad kille som lätt går upp i vikt men detta foder är det inget problem med att hålla vikten. Börja ge liten mängd morgon och kväll och se om vikten går upp och ner och justera sen istället för att ge det som står på påsen eftersom kastrerade hundar får sänkt ämnesomsättning men ökad hunger. Robin har blivit av med sina analsäcksbesvär som han hade så länge han åt Royal Caning och jag rekomenderat fodret till många med kräsna hundar och de äter villigt sin mat numera. Kulorna är rätt bra form på lite olikformade vilket lockar till att tugga, men Robin får aldrig mat i sin skål för då tuggar han bara slarvigt utan alltid i en aktiveringsleksak så att några kulor rullar ut åt gången och då tuggar han ordentligt. Robin äter Bisonkött varianten på Taste of the wild, det finns en magrare också med fisk och en med fågelkött- anka, vaktel, kalkon, kyckling. Du får prova dig fram till vilken din hund gillar. Lycka till!
12 Här kan du läsa ang fodret till våran dvärgpudel på 4,3 kg räcker det med en burgare om dagen. en låda 42 st räcker i 42 dagar och kostar 265 kr anser det väldigt billigt för att få en hund som äter sitt foder varje dag :) http://www.nordichundfoder.com/
16 Det fodret har jag köpt med står i skåpet oätet en av foder som våran tös oxå ratar, men jag tyckte det verka bra och jag hade hoppas att hon skulle äta det. Inte så dyrt heller :)