ser ni någon skillnad?
Hejsan..
jag undrar,, ser ni någon skillnad på blandrashundar eller "renrasiga" utan stamtavla?
Jag menar.. Om ni skulle köpa en hund,, skulle ni föredra det ena framför det andra? och isåfall varför?
Dom ligger ju liknande i pris ofta.
//Linda
Nej jag ser ingen större skillnad på dem. Du har ingen garanti att de som säljer "renrasiga" utan stamtavla är detta… så i minna ögon är det samma som alla blandraser men bara för det anser jag inte att blanraser är sämre hundar.
Jag skulle nog vara mer skeptisk till en "renras" utan stamtavla än till en blandras rakt av. En blandras är ju av förståeliga skäl inte reggad medans jag skulle börja fundera mer över "renrasen".
Om man inte reggar sina renrasiga valpar kommer jag att ta för givet att något inte är som det ska. Alltså, skulle jag få för mig att skaffa en hund som inte var renras hade jag skaffat en blandras med kollade föräldrar hellre än en oreggad "renras".
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Det syns oftast skillnad och jag tycker även det skiljer i pris. Men om man bortser från pris gillar jag ändå blandraser mest, beroende på vilka blandningar naturligtvis.
Ska jag köpa renras så ska det vara med stamtavla, annars kan jag lika gärna köpa en blandras.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Ser ingen som helst skillnad. Jag hade lika gärna kunnat ha en blandras som en renrasig.

#2 så ser jag det oxå…
så om jag skulle köpa något av dessa så skulle det bli en blandras, men helst av allt vill jag gärna ha med stam så man kan kolla sjukdomshistorik och följa ledet bakåt.
men skulle jag mot förmodan skaffa en blandras skulle det bli från ett hundstall av något slag för jag gynnar hellre dom som försöker hjälpa hundarna som redan finns än att gynna uppfödare som avlar på blandraser när det inte behövs.
//Linda
Jag skulle med tagit renras men kollat noga att jag känner att föräldrarna är av raser som liksom passar ihop och helst se att dem inte har några sjukdomar och sånt. Men någon blandras blir det aldrig för mig. Jag vill ställa ut och då har jag bara ett val.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

#7 men vill du kunna ställa ut din hund som renrasig måste du köpa en hund MED stamtavla. DVS registrerad hund.
#8 Jo det var det jag menade. Ursäkta var inte riktigt tydlig men jo renrasig hund med stamtavla.

#9 ok dåså,,, bara så du visste det… iom att frågan gällde oreggade "renraser" eller blandrasen…
vill bara vara övertydlig så du inte missförstod.. :-)
//L
#10 Nejdå jag förstod men är lite för trött så det blir så att jag missar att skriva lite så att folk förstår.
Ja, fast oreggade rashundar är ju definitivt något skumt med.
Antingen är det något annat inkorsat bak i leden eller så är det något "fel" i bakgrunden som gjort att den saknar papper som avelsspärrar, smuggelhundar etc.
Att en "uppfödare" skulle avstå att stamboksföra sin kull är tveksamt så länge inget finns att dölja, man tappar både en viss klientel av valpköpare och att kunna ta ett fullpris på dom.
≧◔◡◔≦
Ska jag vara ärligt tror jag att väldigt många som säljer "renrasiga ej inreggade" är mer värda det vill säga de får mer pengar för valparna än att de skulle skriva blandrasvalpar- ras+ras :) Jag ser ingen skillnad på blandras eller inte inreggade, det är blandraser. Och varför avlar man på två renrasiga utan att regga in dom? Ne det luktar lite surt jag tror INTE de håller måtten enligt sin rasstandard. Även när man ser mor-blandras o fadern renrasig med stamtavla, för mig handlar det om att fadern inte alls har genomgått de rastypiska testerna o säkert för kass för avla på inreggade tikar.
I det stora hela har jag inget imot blandraser, det är hundar :) Men våran nästa hund blir oxå en renrasig inreggad hund :)
Nja, ibland och ibland inte.
Om jag skulle köpa en hund skulle jag alla gånger köpa en renrasig med stam från en uppfödare jag gillade. Varför? För att jag vill veta vad jag får och jag vill ha en bra uppfödare.
Fast jag skulle även kunna tänka mig en omplacering från till exempel ett hundhem någon gång framöver (just nu har jag fått nog av omplaceringar) och då bryr jag mig inte om ras på samma sätt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag föredrar ju egentligen blandraser av diverse anledningar överlag.
Men om jag nu skulle ha en renras så ska det naturligtvis vara en renras med papper.. det är ju liksom det som bestämmer om de är renraser eller inte (dvs de få fördelar som finns med renras - röntgen, undersökningar, koll på de däringa sjukdomarna, de sitter ju i att det är vettiga uppfödare. Och vettiga uppfödare har papper)
Fast skulle jag hitta en valp jag fattade tycke för och hade råd och möjlighet att köpa, så hade det fått vara vad det vill :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag anser att det är samma sak. Är de renras utan stamtavla så är man inte helt säker på att det är rätt ras. De kanske bara säger det för att kunna ta mer betalt. Så är det inom katter allafall. De flesta långhåriga katter kallas skogskatter och de kanske inte ens finns en enda tillstymmelse till det i dem utan den råkar bara vara långhårig och då är den "automatiskt" en sådan.
Våran framtida hund blir med stamtavla, då vet man vad man får.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus