Bortskämda hundar?
Hej!
hmm.. Det finns ju många som har dina små chihuahour (?) eller hundar som sina "bäbisar" eller vad man ska säga. Ja, behandlar dom som sitt barn. Typ.
Tar på dem kläder, smycken, shoppar med dem. Ja osv.. Tror att ni förstår?
Vad tycker ni om detta?
Tycker ni att hundar är hundar, och dem inte ska ha en massa kläder på sig osv, eller tycker ni att hundar visst ska kunna bli bortskämda?
Tacksam för svar!
Jag har inte en Chihuahua. Jag kan inte ta upp min hund i famnen och jag hittar inga puttenuttkläder i hennes storlek. finns nästan bara behövliga kläder till henne typ täcke.
Men jag skämmer bort henne så mycket som jag kan ändå med promenader, kel, roliga hundaktiviteter, mjuka sköna och varma platser att sova på, goda stora ben att tugga på och massa andra saker jag inte kan komma på just nu.
Jag älskar att köpa halsband till henne och har en massa här hemma men det är inget som skadar min hund. Jag tycker det är roligt och hon märker ju när jag är glad och då blir hon också glad. Alltså en "win win situation"
Jag älskar att skämma bort min voffsing. Det finns ju många olika sätt att skämma bort. Jag gör på mitt vis och andra gör på ett annat vis.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Bortskämd är ju ett väldigt brett ord, det kan innebära olika saker för olika människor. Jag skämmer gärna bort vår hund och hon hör till familjen lika mycket som någon annan, men hon har aldrig någonsin burit kläder. Hon får sina behov tillfredställda precis som barnen får sina, svårare än så är det inte.
Många tycker jag skämmer bort mina då dem får sova i sängen, ligga i soffan/fåtöljen. Många reagerar även på att jag låter dem sitta i knäet. Detta är då två hundar på 30 kg vardera.
Men jag anser att dem är precis lika mycket familjemedlemmar som någon annan, varför ska dem ligga på golvet om dem hellre ligger i en mjuk skön säng? Sängen är ju inte min, utan den är vår.
Sen att dem absolut inte får mat vid bordet eller att tiggeri inte är acceptabelt, det är ju pga att jag inte vill ha två dregglande hundar vid matbordet. Men jag skämmer bort dem med goa ben, massor med roliga aktiviteter och jag överdoserar gärna kärlek och mys.
Som någon innan sa, bortskämd är ett brett ord. Jag skulle aldrig smycka ut dem med massa onödiga accesoarer, men en bandana runt halsen eller ett snyggt halsband sätter jag gärna på dem.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Min hund är med ganska bortskämd med vissa saker. Som gos och ja han får prova olika små matbitar. Mest för att jag är nyfiken på om han faktiskt är matallergiker eller om det bara var prat och dåliga veterinärer. Och ja han får ha kläder då och då. Som reflextäcke nu när det är mörkt ute. Täcke när vi ska gå långt eller vara sittande ute mycket och ex vänta på buss. Eller när han är ute i snön och leker med min lillebror. Då har han overall annars får han sitta innanför ytterdörren en bra stund och torka och jag jobbandes med att få bort snöbollarna ur pälsen. Då är det bättre att bara kunna ta av overallen
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Mjo, det är ju endån "normalt" hushåll till en hund, eller vad man ska säga.
Att låta dem sitta vid matbordet och äta samma rätt som vi gör är något mer vad jag menar. Då vi gick förbi en resturang i England för något år sedan där dom hade "kalas" för sin Papillon valp som fyllde 1 år.
Dom fick prinsesstårta, med grädde och annat som hundar inte ska äta förmycket av. Ja, tycker inte att det är något bra för hundens hälsa. D den kan bli mycket dålig i magen ju :/
Konstigt nog åt dem marsipanen.

Våran är väldigt bortskämd, "farmor" ger honom kött uppskuret i ca 4-5mm stora bitar, leker med honom när han vill, går ut med honom när han vill osv… Liiite irriterande med tanke på att eftesom han får göra ALLT för henne så får jag problem :S Nico är 15mån och väger 2,5kg, pappillon/chihuahua-korsning. Och innan han var mycket hos svärmor så skällde han inte så mycket, han gnällde inte och var inte så "på" som han kan vara nu. Jag har uppfostrat honom som en "stor" hund och det är jätteskönt att han kommer överens med alla, MEN! bortskämdheten är jobbig ibland :/ För övrigt har Nico 4 olika täcken för olika temperaturer, ett typ regntäcke, en stickad, en overall och så har han faktiskt fått en morgonrock, bara för den var såå söt, dock har den bara blivit avänd ca 4 ggr :P
Men han är absolut ingen Paris Hilton-hund!!!
Eftersom en hund inte varderar accessoarer och dyra klader skammer man inte bort hundar pa det viset heller.
Jag skammer bort samtliga av mina djur med att de far gosa ner sig i soffan och de far goda ben och leksaker ratt ofta men det lider dom inte av heller for jag har regler i mitt hem. Jag ger inte mina djur tarta och annat mannisko-godis eftersom det innehaller ingenting som igentligen ar bra for hundar.
De far istallet ett gott kottben medans vi ater tarta om de ska ha nagonting gott samtidigt som mig.
Jag kan ge mina hundar nagonting gott vid bordet, oftast undviker jag det eftersom tillagad mat har for mycket kryddor och deras magar ar inte struktuerade att ata tillagad mat men ibland hander det sjalvklart men jag tillater absolut ingen hund som tigger vid matbordet.
Medarbetare på matlust
Borskämda ja!
Men de får ej kläder, sitta på bord osv haha skulle inte funka! Däremot får de hoppa och kramas( jag älskar när "lillen" gört :) får massor med godis och ben, följa med på massor med aktiviteter och får oändligt mkt kärlek.
Där emellan ska de jobba bra i selen och fungera i vardagen och bara man ställer krav och har tydliga regler tycker jag att det är ok att skämma bort sina små <3
Det enda som är nära kläder till min hund är en väst med reflex på x) och så koppel m.m såklart :) han får även ligga i sängen och soffan då han inte fäller :3 (dvärgpudel) det händer till och med att han får sitta på en egen stol runt bordet då han mest vill det för sällskap, han är väldigt kräsen med mat så han hade aldrig fått för sig att ta något från bordet och jag vill inte se honom som ett husdjur utan som en familjemedlem :) behandlar honom som jag själv hade velat bli behandlad om jag va hund x) Vissa gränser drar jag ju självklart men jag vill att han ska känna sig som en i familjen och inte något husdjur som är mindre värt x)
//Forgetful
Visst blir det någon godisbit för mycket ibland… Och leksaker har han några stycken ;) Jag skulle säga att min hund är lite bortskämd men hyffsat väluppfostrad ändå. Nej betyder nej fastän han har tre olika bollar.
Som någon annan skrev fattar inte hundar att de har fått nya märkes kläder. Däremot tror jag de uppskattar uppmärksamheten de får när kläderna kommer fram. Det är nog det som får folk att tro att "hunden ääälskar sitt nya diamanthalsband".
Mina djur är mina djur och där med basta :)
Sen kan jag inte se att en hund som får bära kläder för syns skull eller smycken är bortskämda då hunden inte tjänar något på det, utan bara människan.
Kan inte påstå att Max eller Hades blivit bortskämda. Inte av mig i alla fall :P
Så länge inte hundar eller människor blir lidande, har jag inget problem med att dom "skäms bort" det är inte nödvändigtvis något negativt.
≧◔◡◔≦
Min lilla Ture är inte ett dugg bortskämd, han lever ett liv som jag anser vara alla hundar värdigt. Promenader och lek med hundkompisar varje dag. Får spåra och aktiveras på andra sätt. Lämnas inte ensam några längre stunder, och får hänga med på allt. Självklart slinker det ner en och annan godisbit vid träning, men det är inte att vara bortskämd. Inte heller är alla de leksaker som jag redan har inhandlat till julklappar något som gör en hund bortskämd, dem är ju rätt mycket för min skull. Han skulle nöja sig med en gammal sko.
Tycker personligen inte att barn skäms bort med smycken och dylika ting heller, det är väl mer ett tecken på att man inte har alla hästar hemma, så att säga. Att man är besatt av senaste grejerna, eller hur man ska förklara det.
Min hund är riktigt bortskämd tycker jag; jag köper olika ben regelbundet, tänker nästan jämt på vad vi ska hitta på, och hon får komma ut mer än hon behöver. Därtill får hon sova i sängen, soffan, kasta bärbjörnen på mig när jag sitter på toaletten och hon tillåts faktiskt nosa (och smaka) på allehanda suspekta, men uppenbarligen väldigt kulinariska fläckar ute (så länge det handlar om kiss, tydligen gillar hon tikars kiss, utöver löptikar- bajs och mat kan hon fråga mig om, men då får hon en hundsnaskebit istället som tack för att hon ens bemödar sig med att fråga om lov).
Det anser jag vara bortskämt, men jag har inga problem med något av det. Möjligtvis skulle det vara prestationsångest av att se till att vi har roligt oavsett vad vi hittar på. Men det är min grej att jobba på. :)
Men, som alla vet, kan "bortskämd" betyda allt möjligt. Så länge det inte går överstyr är det väl okej tycker jag. Huvudsaken är att varken människa eller hund mår dåligt av situationen.
Edit- Hon äter inte bajs, men hon kan fråga om att få nosa, menar jag. Om det rör sig om till exempel pluttar från hare eller rådjur. x') Praise the Lord!
Min hund är bortskämd, helt klart!
Han får massa kläder (är en nakenhund så han behöver dom iofs..) Han sover alltid i sängen, och då har han en egen kudde att ha huvudet på. Ligger han i soffan eller i någon av sina 3 sängar (i en liten tvåa) så blir han nerbäddad under massa filtar. Han får ALLTID något extra gott ben att tugga på på fredagarna och lördagarna. Ska vi människor få godis och extra god mat, så varför ska inte han få det? Ofta på fredagarna eller lördagarna, så får han en liten bit kyckling eller fläskfilé, skuren i småbitar och kokt. Han får ett par julklappar och födelsedagspresenter och även här något gott att äta/tugga på.
Min hund är mitt allt, och just nu det närmaste jag har ett barn, så varför ska han inte bli bortskämd och få massor av kärlek?
Men för den sakens skull så är han ingen "Paris Hilton-hund". Han har regler här hemma som jag håller hårt på. På promenader är det också regler som gäller. Så bara för att man är hund hos mig, så får man inte bete sig hur som helst. Sen angående kläderna, så har han aldrig kläder bara för att. Men behöver han ha något på sig, så varför inte ha något som är snyggt/gulligt samtidigt?
Håller med och gör som #8
Men samtidigt tycker jag inte att det är att skämma bort.
Om man skulle köpa/ge den bästa bilstolen, en bra vagn, funktionella och sköna kläder, bra och näringsrik mat, rätt "aktivering" till sitt barn, så är det ingen som skulle höja på ögonbrynen över det. Folk skulle snarare höja dem om man INTE gjorde det.
Nu menar jag inte att man ska jämföra barn och djur, men jag ville få fram att det väl är självklart att man vill göra det bästa för den varelse man har under sina vingar, oavsett hur många ben den har.
Min hund mår bra av färskfoder och BARF (som många gånger är dyrare än torrfoder), att få ligga i sängen med oss när känner för det, långa promenader även fast det är dåligt väder, en bra bilsele/bilbur som kostar skjortan och så vidare. Att jag ger min hund det tycker jag bara är en självklarhet, inte att skämma bort.
Sen som du skriver i #0, med smycken och kläder, är jag ganska säker på att det ger hunden noll. Den bryr sig inte det minsta om den har ett diamanthalsband från Cartier eller ett vanligt herderligt läderhalsband. Så den sortens "bortskämdhet" handlar inte om hunden utan bara om att ägaren vill visa upp sin status.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar