Skaffa hund
Hej alla hundmänniskor! :)
Jag är en tjej på 14 år och skulle jätte gärna vilja skaffa hund! :) Är ensambarn så har inga syskon, ganska ensamt ^^ Kommer hem ca.15.30 efter skolan. Och har en mamma och pappa som kan komma hem runt 11.30 på deras lunch och gå ut med hunden. Jag hade tänkt att träna lydnad med den lilla vovven då jag tycker de verkar roligt! =)
Sååå, tips vad jag ska tänka på när jag skaffar? Valp eller vuxen? Någon bra "nybörjar" ras? :) Blir glad för alla tips!
Tack :)
/Sophie
Det första du måste göra är att prata med dina föräldrar. Har de haft hund någon gång? Vad är de intresserade av? Vilken typ av hund passar er familj? Vad säger mamma och pappa?
#1 Nej dom har aldrig haft hund. Men jag och mina föräldrar har passat en labrador några dagar och de tyckte dom var kul :) Men de va ju bara några dagar.. Jag vet inte vilken typ av hund.. Kommer kunna jogga med hunden 3 dagar/veckan.. sedan kanske sammanlagt kanske 2-3 timmar promenad om dagen. Så ungefär så mycket promenad kan jag ge hunden. Kanske inte allt för "aktiv" hund
Sätt dig med dina föräldrar och kolla på hundar i grupp 9: sällskapshundar. Skriv på en lista de hundar som du, din mamma och din pappa fastnar för. Googla sedan på de raserna och lär er mer om dem, på så sätt så kommer ni att kunna lista ut vilken ras ni vill ha :) Lycka till :)
Tack :)!
Jag föreslår också att ni kollar hunddagis eller funderar över om någon kan ha er hund under dagarna. Det är inte så snällt att låta en hund vara ensam hela dagarna, även om någon går ut med den en gång mitt på dagen.
Och skaffar man valp kan man absolut inte lämna den hela dagar hemma, inte på lång tid. Kommer någon av er kunna stanna hemma med valpen? Eller har ni någon i släkten/vänner som kommer kunna ha hand om valpen de första månaderna? Inte heller en omplacering bör lämnas ensam från början. De måste hinna känna sig trygga.
Så mitt tips är hundvakt eller huddagis :)
#5 jag förstår dig :) Tack! :) Min pappa jobbar väldigt mycket hemma, och är antingen på förmiddagen eller eftermiddagen. Om han inte ska jobba hemma börjar han runt 10.00. Är de fortfarande för länge att låta hunden vara hemma?
För en valp är det för länge ja. Valpar är som barn och behöver omvårdnad hela tiden. Speciellt under tiden som man rumsrenhetstränar dom. Och då man ensamtränar dom.
Annars får man själv bestämma om man tycker det är snällt mot hunden (när den är större) eller inte att vara ensam 5-6 timmar som det ju blir om din pappa går hemmifrån vid 10 och du kommer halv 4. Jag skulle inte lämna min hund så länge, utan jag hade fixat hundvakt :)
Det är ju bra att din pappa jobbar mycket hemma. Då kanske det blir lättare med hunddagisplats ett par dagar i veckan eller hundvakt om ni väljer det alternativet :)
Ja, en valp kommer inte funka ;)
Min mamma kommer hem ungefär 1 timme vid kl. 11.00-12.00. Sedan är de 3 timmar tills jag kommer hem :)