Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3720 ggr
[cabfitf]
0

vilken ras?

hej! jag är ny här och ville fråga lite vad ni tyckte lät som en bra hund för mig. lite grejer om mitt livsstil.

bor i en familj på 3 (mamma, pappa, jag) och en brukar alltid vara hemma om det är jag mamma eller pappa spelar ingen roll då alla gillar hundar. vi har en liten trändgård så det får inte vara en utehund liksom. medellånga promenader varje dag (1-1,5 tim.) och självklart små "kiss pauser". hunden ska kunna vara aktiv ute men soffpotatis inne (om det går). kunna vara lätt lärd och vilja köra någont som agility. en sista grej, den ska vara en nybörjar hund. hade själv tänkt mig något som en boxer, vinthund eller pomerenian (om det heter så på svenska) vad tycker ni?

[hehlenaaa]
0

Ett tips är att kolla mer bland raserna i rasgrupp 9. 
Spontant tror jag inte att Boxer är en "nybörjarhund". :)

Lycka till!

Magrat
0

Och är du/ni ute efter en lättlärd hund är nog inte en vinthund någon optimal hund. Inte ens whippeten, som ses som den mest läraktiga vinthunden är lättlärd.

Som #1 skrev, titta på rasgrupp 9, där finns många som motsvarar vad ni kan erbjuda. Sen skrev du inget om storlek, hårlag och liknande.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Loveradio
0

Boxern passar visst som nybörjarhund - om man har läst på ordentligt om rasen och vet vad som krävs som ägare.

Men, jag tycker nog inte att den passar er eftersom det är en bruksras som behöver få jobba mycket mentalt och få mer motion än vad du beskriver. Och det låter som ni mer är ute efter en sällskapshund?

En Pomeranian kan passa er.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[cabfitf]
0

tack för era svar :) ska titta på lite på rasgrupp 9 :) vad tycker ni om pomerenian? jag har läst att den härstammar från slädhundar och har blivit en liten hund genom generationerna. har oxå läst att den är lätt lärd och gillar som de stora slädhundarna agility.. eller har jag fel nu? för annars kan det bli en perfekt hund då den är liten uthållig lättlärd men kanske inte en nybörjar hund? kan tillägga att det inte finns problem med mycke päls som behöver borstas. men det kan finnas problem med hår då vi inte tycker att det är särkild roligt med att gå till hundfrisör typ varannan månad.

Loveradio
0

#4 Pomeranian passar utmärkt som "nybörjarhund", så inga problem.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

ks.gerbil
0

hej! jag älsker pomerenian! tycker det är en sådan söt ras!

Gerbil-hemsidan hittar du R

[cabfitf]
0

eller hur! tycker det med! det är en annan + till varför jag vill ha en sådan:P

SamanthaJones
0

Jag skulle inte rekomendera boxern då det är en bruksras och ska användas därefter, både för hundens och rasens skull.

Men kan rekomendera att kolla i grupp 9. Mellan pudeln är en väldigt trevlig ras som hänger med på det mesta utan att kräva allt för mycket och dessutom är de roliga att köra agility med! =)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Em_
1

Gillar du pomeranian kanske mittel- eller kleinspitz kan vara intressant. Samma hund, fast lite större. Vill du tävla i agility kan det vara lättare att vinna med en lite större hund. Jag funderade också lite på pomme men det blev en mittel. Är glad att jag inte valde mindre. Framför allt för att min erfarenhet nu är att hundar i hyfsat samma storlek leker bäst ihop. Det blir lite lättare att hitta lekkompisar till en lite större hund.

Som nybörjar hundar är de helt ok, inte superkrävande men lättlärda och lätta at hantera. Någon soffpotatis är dock inte min lilla kille. Det varierar säkrt men här hemma blir det blir flera kortare lekstunder inne varje dag. En tänkstund brukar det också bli och det händer allt något mer på promenaderna än att bara gå, typ leka med en pinne eller leta godis. Han har väldigt lite jaktlust, vilket är skönt i skogen, men å andra sidan kan det bli mycket skällande eftersom de använts som larm(vakt)hund.

darkness
0

Sheltie är ganska bra anser jag utav min kompis två. De är mer lugna inne och mer aktiva ute. Duktiga agility-hundar.

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

[Sarahansson1]
2

Titta på bichon havanisGlad Den är alltid med på noterna ovasett om det är lek agility promenaderna. Eller om du bara vill ha en och mysa med i tv soffanGlad Har själv 2 st båda älskar att vara ute på promenader och träna. Men det går lika bra att slappa framför tvn och titta på film.

Pm: Om du vill veta mer om rasen eller gå in på bichon i fokusSkrattande

[hehlenaaa]
0

Tycker #11 gav ett väldigt bra förslag! :)

[Sarahansson1]
0

Oj glömnde säga att dom är jättelärda också!Glad

[cabfitf]
0

tack allihopa! nui börjar det bli svårt! det finns för många raser :P

9. jag ska inte tävla i agility bara att ha som något roligt som både jag och hunden gillar. det hjälper med förhållandet med ju.

jonnson
2

Av den erfarenhet jag har av pomeranian, så tycker jag inte att det är den bästa "nybörjarhunden" om man nu kan säga så. Håller med många andra här inne på HIF, om att det inte finns några "nybörjarhundar", så länge man som ägare vet vad det är för ras man skaffat sig och vad den kräver.

Men pomeranian kan lätt luras av sitt söta utseende och sin lilla storlek. Har pratat med flera uppfödare om rasen, då jag hade funderingar på en sån innan, och visserligen har 25% i min hund jag har nu (som dom säger är väldigt lik en pomme i temperamentet). Den uppfödare jag hade mest kontakt med, och skulle köpa en valp från egentligen (nu dök Milo upp ett par månader tidigare och jag blev kär, så det blev inget med det valpköpet från en uppfödaren).

I alla fall, det jag ville ha sagt var att den uppfödaren hade 20-års erfarenhet av rasen och tyckte det var synd att så många unga tjejer köpte dom som en acossear (stavning?) eftersom dom ofta inte kunde så mycket om hundar utan bara såg i skvallertidningarna att många kändisar har såna. Det är en stor hund, i en liten hunds kropp. Det är en hund som näst intill dagligen ifrågasätter vem som är ledare, om samma regler verkligen gäller idag som igår. Det är en hund som kräver att man är otroligt konsekvent och aldrig ger med sig. Plus att man då hela tiden får bara beredd på att bevisa sin roll som ledare. Det är dessutom en relativt aktiv och allert ras, som kräver en del mental aktivering varje dag för att inte bli jobbig.

Säger som många andra, kolla lite mer på hundarna i grupp 9. Eller varför inte en eurasier om du vill ha en hund av spets-typ? Det är en perfekt familjehund, som inte kräver särskilt mycket, men gärna är med på allt du får för dig att hitta på. En hund som i sig själv är ganska "ranglåg" och "undergiven" från början, och alltså inte ifrågasätter ditt ledarskap. Dock är den ju något större än en pomme.. Vet inte hur stor hund ni vill ha, så en eurasier är kanske för stor?

farferis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle nog tipsa om en Amstaff.
En väldigt behaglig hund. Bra storlek och väldigt lättlärd. passar utmärkt som allraund hund (den blir vad du gör den till).
Dock inte så jätte bra till vakt.
Har man läst på ordenkligt så är det en jätte bra hund. men så är det ju med alla rasen.
Alla raser e bra om man använder dem inom rätt område.
Har själv två Dobermann och en Amstaff tik.
Amstaffen är klart den roligaste att jobba med "inlärningsmässigt"
soffpotatis inne och mycket motor ute.
Och en helt suverän familje hund!!

[MariaFotografi]
0

Jag kan inte hålla med om att pomeranian inte passar dig. Jag har själv en här hemma och hjälper till på en pomeranian och pekingese kennel då och då. Men håller med #15 att man lätt kan luras utav det söta utseendet, de är ju sockersöta! Men är man bara bestämd så går det jättebra och de är väldigt smarta (även om min ser lite trög ut ;)) och lättlärda.

Min lilla pom är alltid glad och pigg. Hon hittar gärna på lite bus och stoj. Hon vill gärna vara ute, men trivs lika bra inne. Bara hon får sysselsättning. Många säger att pommar är väldigt skälliga men det är väldigt olika från individ till individ. De vill gärna busa och vara med dig mycket.

Bara man är bestämd och tränar de rätt (social träning, lydnad m.m) kan man få den alldeles perfekta hunden. Dock är de väldigt små och många har patella luxation (knät hoppar), de kan även lätt få tandproblem.

Jag har även en eurasier hemma som jag såg någon tipsa om. De är också härliga vovvar men de kan vara surskalliga av sig och de måste man träna socialt väldigt mycket när de är valpar eftersom de lätt blir reserverade. De flesta är även enmans hundar. Alla skiljer sig däremot i sättet så kan inte säga om det är en nybörjar hund.

Om du vill ha en riktigt soffpotatis mysgos hund skulle jag annars rekommendera pekingese, skithärliga små charmknuttar.

Chilli10
0

#16 Visst är amstaff en underbar hund många gånger, men jag skulle inte rekommendera den till någon som inte har erfarenhet sedan tidigare.

Fint halsband btw, vart kan man hitta sånna? :)

farferis
0

Jag tycker att amstaffen är en väldigt lättsam hund. Men som sagt man måste vara väldigt påläst och kunna sätta gränser.
Nu jämnför jag ju visseligen med mina doberman jag har.
Anja - staffen är en barnlek hehe :))

halsbandet är en: Snake kedja "guld" kan du beställa överallt. Men det är väldigt tunnt och jag har det oftast bara på kort och utställningar.

Mullemums
1

Hade också röstat på staffe :)

Fast Sheltie förslaget lät med bra :) Mindre hund, men jäkla trevliga :) Har nog faktiskt aldrig stött på en Sheltie som varit sur o tvär ;)

[cabfitf]
0

tack! som sagt ska titta lite runt :) men vi ska ändå inte köpa hunden nu… men om någon mån. tror jag… men vi kommer att vara borta väldigt länge nu så detta är nog sista gången (på ganska länge) jag kommer att skriva här.

hej då :)