Acana
Innehåll i Acana Adult dog:
Kycklingmjöl (40%), havregryn, färskt kycklingkött, ärtor, brun ris, kycklingfett, färsk urbenad kungslax, naturlig kycklingsmak, färska hela ägg, soltorkad alfalfa, pumpa, kycklingbrosk, äpplen, morötter, betblad, tranbär, sen häggmispel, såsom enbär (tång, blåstång, rödalg), kardborre, läkemalva, enbär, fänkålsfrö, kvanne, havtorn, cikoria, brännässla, hallonblad, mariatistel, myntablad, ringblommor, kamomillblommor
Vad tycker ni om acana? det är ju billigt för det verkar vara bra ju?!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Acana och Orijen är samma tillverkare, och Acana är det lite billigare. Jag har använt Acana i drygt ett år till mina hundar, och är supernöjd med det.
Jag är lite kluven. På kommentarerna står det att en del har upplevt lös avföring t.o.m diarre, mjäll och klåda och matvägran med detta foder.
Men sen står där även om de som är supernöjda med fodret. Men det är ju lätt hänt att man bara stirrar sig blind på de negativa kommentarerna.
Klenod har en känslig mage…
Har aldrig haft det själv men två av Nellys kompisar (pyreneerhund och aussie) som har känslig mage äter Acana adult och de funkar jättebra på det.
#2 Vilket foder du än kollar på, skulle jag vilja säga, finns det de som är nöjda, och de som är missnöjda. Vad många inte tänker på är allt annat de stoppar i sina hundar som mycket väl kan vara orsaken till både diarré och andra problem, som de skyller på fodret…. men tänker inte på annat de ger sina hundar…..
Jag tycker fodret är jättebra. Bytte från RC till Acana på mina hundar, dvärgpudel och sheltie, för ca ett halvår sen och är helnöjd!!
Mina hundar fick däremot klåda av RC därav att jag bytte. Båda går kanon på Acana tom pudeln som är kräsen. Han äter alltid allt jag serverar alla mål på dagen, något som inte brukar inträffa annars (han är 13 år idag och testat de flesta foder!). Jättefina lena pälsar, bra hud och bra i magarna.
Jag rekomenderar starkt! Bra pris också! Jag köper via foderbilen och då har man ju hemleverans till dörren , kan det bli bättre?!
#5 Ja det är det som är så bra med foderbilen ;) Det låter ju toppen!!
#4 ja det är sant! borde ju prova på. eftersom säcken ligger på 18 kilo så är det perfekt för då kan jag ha en säck på en hel månad. Kanske lite längre t.o.m eftersom man borde behöva ta mindre av det?!
Själv skulle jag aldrig ge det fodret mer än som möjligtvis godis. Ser ingen som helst anledning till att ge örter utan anledning. Örter ger man vid behov - inte som förebyggande. Fast det är min åsikt
Innehåller även väldigt mycket ärtor, vilket inte är svårsmält för hundar och helt onödig bukfylla.
Jag bytte från Royal Canin till Acana (Grasslands) till min sheltie och är supernöjd!
tycker att Acana är ett väldigt prisvärt och bra foder.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
2 ska alla skriva komenterar om alla foder så hade det någ vart samma svar på dom :) Jag har gett orijen o den funka bra på våra (fd hunden räknar jag in oxå) men sen matvägrar Enja inte en bit tar. RC åt Chanel ett tag lös i magen till o från sen mjäll.
Våra hundar här hemma äter Acana.Och jag e supernöjd för min matkräsna mops Älskar det fodret hon äter Varenda kula och slickar nästan i sig skålen
Kan inte se något negativt,det ända är väl att det kan ta långt tid innan det kommer(dock är det väldigt sällan!),men man får inte allt!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Ena hunden äter Acana Adult och funkar jättebra på det. Jättefin, blank päls, bra mage och ork. Det kan ta lite tid att byta till det fodret om fodret man haft innan varit väldigt olikt. Avföringen blev lite lös i början på vår vovve och vi blandade i lite kruskakli under övergången. Man ska alltid gå över långsamt och man vet inte förrän efter några veckor hur fodret funkar. Man får mycket kött för pengarna med Acana Adult i 18-kg säck.
För känslig mage finns Acana Lamb & Apple, men det ör dyrare.
Alla Acanas foder har fått goda betyg på amerikanska foderanalyssajter. Det är hög kvalitet på deras råvaror. Hög andel kött och en hel del av livsmedelskvalitet. Örter för matsmältningen, som i Acanas foder, anses bra i foder om man har en ras som kan få magomvridning. Ärtorna i fodret är näringsrika och tillför goda fibrer i fodret. Havre och brunt ris, som finns i en del av Acanas foder är av hög kvalitet enl de här analyssajterna. dessutom är de nyttigare och har lägre GI än foder med snabba kolhydrater. Det finns inga anonyma råvaror i Acanas foder. Anonyma råvaror är alltid av sämre kvalitet. Om det står köttmjöl eller animaliskt fett, men inte av vilket djur då är det anonyma råvaror. Allt är utskrivet vad det är.
Läs omdömena om Acana på www.dogfoodadvisor.com och på www.dogfoodanalysis.com.
Varför så många ingredienser? :) Dessutom, ska Acana inte vara spannmålsfritt? Havregryn är nummer två? :)
#12 Orijen är spannmålsfritt, vad jag vet så står det inte att acana ska vara det.
- Mvh Emma
jgs09001 skriver:
"Varför så många ingredienser? :) Dessutom, ska Acana inte vara spannmålsfritt? Havregryn är nummer två? :)"
Acana Adult är deras billigaste foder. Spannmålsfritt finns i tex Acana Wild Praire, Acana Grasslands och Acana Ranchlands. foderbilen.se har de två första medan hemfoder.se även har Ranchlands.
Varför så många ingredienser? Många naturliga vitaminer och mineraler finns i råvarorna. Jag ser hellre naturliga sådana än enormt höga doser av tillsatta vitaminer/mineraler. Tillsatta finns i alla foder och även i Acanas, men bra om det finns naturligt också, för en stor mängd tillsatta syntetiska vitaminer kan irritera. Mega-doser vitaminer tillsätts för att många torrfoder ska hålla nivåerna tills utgångsdatum. Höga doser vitaminer anges också som en risk för magomvridning.
Örterna är bra för matsmältningen och några också för urinvägarnas hälsa som tex tranbär. Det är i så små mängder att det inte är något att oroa sig för. För att en medelstor hund ska få i sig ett enda gram av en ört krävs att den äter av fodret i flera veckor. Mängden av varje ört är ca 1/3 - 1/2 gram PER KILO foder. Om hunden betar gräs o örter ute får den i sig hundratals gånger mer.
Sen får man också komma ihåg att många ingredienser imponerar på de som köper fodret och det är kanske viktigare i USA än i Sverige.
Jag har haft Acana till min hund och han har åtit några påsar, tor 4 12,5 kgs påsar. Märkte att han började klia sig ganska mycket nu i det sista, så nu när jag var tvungen att köpa ny hundmat så blev det ett annat foder. Och vips! Han slutade klia sig på en gång!
Nu går vi tillbaka till ANF.
Gillar Acana prismässigt och det är helt klart bra innehåll, men det passade inte min hund. 
Låter ändå lite kosntigt att din hund började klia efter så pass lång tid på fodret. Undrar vad den reagerade på?
Skönt att din hund har slutat att klia sig iaf…
16, likadan vart grannens hund fast det var annat foder. Hon köpte fiskolja eftersom jag tjata lite på henne om att hon skulle prova o ge det vips sluta han klia sig. Det visa sig att han fick för lite fett, så han fick väldigt torr hud.
Tips på vart man kan köpa fiskolja? Menar du omega 3 olja på typ djuraffären? Har en bekant vars hund kliar sig - ska tipsa henne om att testa!
Undrar också om fisklolja.
Finns det någon annan olja man kan ge för att få glansigare päls? typ linfröolja?