Hund som äter kortison längre tid
Casper fick för drygt ett år sedan en bakterie i ett sår som inte försvarr och spred sig i kroppen och resulterade i blodfyllda blåsor som sprack och varade. Efter tre olika soretrs antibiotika och diverse odlingar så konstaterade veterinären att bakterien var resistent. Dåsattes han på kortison, först en hög dos som efter hand sänktes.
Nu äter han 1,5 tabletter prednisolon varannan dag. Detta har resulterat i att ha när väldigt kissnödig och törstig, väldigt mycket hungrigare och ibland även stressad elelr hängig.
Det finns en viss risk att ha nfår äta kortison resten av livet om det inte går att ta bort det.
Min fråga är om ni har någon erfarenhet av långtidskortisonbehandlingar och om dessa symtom försvinner? Casper mår deffinitivt inte bra av tabletterna, speciellt inte eftersom han är hungrig jämt.
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Som illerägare så har jag sett och hört mycket om längre kortisonbehandlingar eftersom illrar ofta får insulinom som i första hand behandlas just med kortison.
Där är dom bieffekter som märks främst att som tappar muskelmassa, får sämre päls och blir bukiga(vätskeansamling), riskerar benskörhet, sänkt immunförsvar.

Sedan har jag läst att skellettet lätt urlakas, stämmer detta?

Ja, det är det som blir benskörhet=)

mjo, men jag skcikade innan jag såg att du skrtivit :P

Bör jag rådfråga veterinären om att dra ner på dosen eller kanske sluta helt efter nedtrappning? Jag riskerar ju att utslagen blossar upp igen
Vilken styrka har du på prednisolonet? Finns mellan 2,5 och 10 mg, så kan ju gå att sänka dosen, men tycker absolut det är något du ska diskutera med veterinären!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Här finns info om prednisolon som humanläkemedel, vilket ju också förskrivs till djur av leg. veterinär.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Det är nog något som är bra att ta med veterinären, om det går att trappa ut eller ej jag vet ju inte vad exakt det är som felar med din hund.
Däremot vet jag att människor som äter kortison under längre tider bör äta kalciumtillskott för att minska risken för benskörhet.
Putteliknuff och ett tassavtryck 
Har själv en hund som kommer få stå på kortison resten av livet, till och från beroende på hans mående.. Så jag är också nyfiken/undrande 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Kortison är en jätte bra medicin för ju inflammatoriska tillstånd, men långtidsbehandling är riskfyllt. Oftast eftersträvas lägsta effektiva dos underså kort tid som möjligt. Men vissa djur behöverdom för att leva vidare.Det gäller attvägaför och nackdelar motvarandra,vilket är det bästa för djuret. Men om du är osäker på behandlingen eller tycker att biverkningarna är för jobbiga för dig eller djuret så prata med veterinären. Du och veterinären är ju de som känner till hundens tillstånd och vad som ärbäst för er.
På långsikt, flera år, slår ju kortisonet ut kroppen. Speciellt njurarna tar stryk, men även skelettet och andra organ. Så oftast tar man även hundens ålder med i beräkningen. Är hunden äldre och inte har så många år kvar kan de oftast behandlas med kortison utan att kroppen hinner ta allt för mycket stryk. Med unghundar är man lite mer försiktig, men det är som sagt väldigt individuellt. Det beror ju på hur hunden påverkas och andra eventuella behandlingsalternativ.
Biverkningarna som du beskriver är inte alls ovanliga.
Om hunden nu dricker mycket så ha lite koll på att den också kissar mycket. Så att det inte "stoppar" i systemet. Vet hundar som fått problem med att kissa. Ibland kan det vara svårare att upptäcka för hunden ser ut att kissa men det kommer inget.
#10, Tack för ett bra inlägg!
I mitt fall så kommer min hund som sagt få stå på det till och från beroende på hans mående (han lider av kvalsterallergi, och kliar sig i perioder till fördärvelse.. Kliar upp köttsår på sig själv om han inte går på kortisonet när han mår som sämst i sin allergi). Med kortison är han nästan helt kli-fri, men han kissar massor, och dricker massor.. Men han är duktig på att säga till när det är dags, och han behöver ändå inte gå ut så fasligt ofta med tanke på att han äter sitt kortison.
Min hund är nu 10mån, och kommer få ett specialbeställt vaccin utförmat för honom - mot sin allergi.. Och fungerar det som vi vill och hoppas, så kommer han i princip bli nästan helt bra från sin allergi.
Men, jag är av åsikten.. Att hellre att han får leva ett kortare liv, men bra, kul, innehållsrikt och värdigt liv för honom..
Än att vi ska testa oss fram utan kortisonet och han ska lida av sin allergi istället (för lider, det gör han verkligen utan någon medicin alls).
Och jag är fullt inställd på att han nog inte kommer bli så gammal som jag hoppats - just pga detta.. Men som sagt, hellre att vi får ett par år mindre, som vi kan njuta av tillsammans.. Än flera år, där han inte mår bra!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Han kissar minst lika mycket so mhan dricker ,det som är värst är att han är så stressad av det och hungrig. Han har börjat äta saker utomhus och här lägger de råttgift i hundgodis. Vil ldärför inte han ska äta saker ute. När jag går med honom rör han inget för jag har lärt honom det, men med husse äter han när han kommer åt.
Ska ringa veterinären imorgon och diskuttera med henne. Han är bara 7 år så han är inte jättegammal. Vil linte han ska få problem med skelelt och organ senare i livet men vill inet han ska ha ont av sina utslag heller, det är jättesvårt!

styrkan är 5 mg
#11 >Precis så känner jag också. Är det så illaär detbättre att dom får det och har en bra livskvalitet även om det kortare ner tiden. För med tanke på alternativet…
Vi har liknande problem fast det är inte så illa, inte just nu iaf, allergifodret fungerar ganska bra. Håller tummarna för att vaccin ska fungera för honom.
#12 Det låter ju inte alls bra om det är så illa. Hoppas att du och veterinären kommer fram till något som blir bättre. Skriv gärna vad dom sa och vad som ska hända sen.

#11 håller med om din åsikt bättre ett kort och bra liuv än ett långt och sämre, men som sagt så mår han inte så bra just nu heller….
Min hund (som mina föräldrar tog över för ett par år sedan då jag flyttade mycket så att hunden skulle slippa behöva flytta runt och som nu fått permanent boende hos mina föräldrar ute på landet) lider av någon okänd allergi (en del tester har gjorts och man har även rådfrågat veterinärer ända bort i New york, men inte kommit fram till vad det är som orsakar allergin), äter troligtvis kortison nu från och till resten av hans liv som det ser ut nu (han är 6 år).
Vissa dagar mår han kanonbra och är sitt glada vanliga jag.
Men sedan finns de dessa dagar då han inte mår bra, dagar då han är hängig och trött och vill mest sova.
Men än så länge är de bra dagarna många fler än de dåliga så därför har inte jag å mina föräldrar gett upp om honom ännu, han är ju dessutom såpass ung med så man vill ju inte gärna göra nått förhastat heller.
Andra bieffekter han har av sin medicinering är ju att han är väldigt törstig och hungrig bland annat. Och han har fått en svullen mage av medicineringen också.
Han går på regelbundna kontroller hos veterinären för att kolla alla värden och sånt. Värdena har dock försämrats en aning.
Den största nackdelen med allt detta är ju att han nog inte kommer bli så gammal som man hoppades då man köpte honom som valp :(
Men man får njuta av den tiden man får med honom och vara uppmärksam på hans mående och försöka göra det så bekvämt som möjligt för honom i det liv han får.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Har nu pratat med veterinären och hon tyckte inte vi skulle varken sänka dosen eller sluta med det för då kommer utslagen tillbaka, dock ska vi byta till en kortisonvariant som i vissa fall hade snällare eller färre biverkningar.
Får hoppas detta funkar. Har börjat jobba på hans stress bättre. Vi går på em med klövjeväska vilket har funkat alldeles utmärkt. Har dessutom sele på honom för det mesta, vilket också dämpar stressen (har halsband när han har klövjeväska och täcke).
Mågon annan som har något tips på hur man kan dämpa hungern? Hjälper det att ge mer mat? Vill ju inte han ska bli fet och få problem med det också…

#17 Provat att ge ex. hela morötter som han kan sysselsätta sig med? Eller större ben som räcker länge? Låter som att han behöver antingen bukfylla så att han känner sig mer mätt eller stilla "gnagbehovet" (hittar inget bättre ord just nu).
Som bukfylla har jag hört massor av olika alternativ, inga dock som jag är vidare försjust i… kokta snabbmakaroner, kokt ris eller osaltade popcorn för att ta några.
Jag ger min tik kokta morötter i maten så att det fyller ut och ger längre mättnadskänsla! Plus att hon får maten uppdelad på 4 ggr per dag.
När jag köpte min hund.
Avrådde min uppfödare att använda kortisonbehandligarna om det går. Hon sa att unghundar även kan stanna i växten :/

#20 må så vara, men det finns inget alternativ, han måste äta kortison för att må bra, dessutom är ha n7,5 år och därmed ingen unghund :P
I bland finns inget alternativ, min hund har leverinflammation och om vi inte får stopp på inflammationen så kanske levern slutar fungerar och då dör min hund. Att få kortsion är hennes enda chans att bli bra. Jag tror inte någon veterinär skriver ut kortison i onödan utan bara när det ger bästa chansen till att bli frisk eller att kunna leva vidare med ett bra liv.