Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 7919 ggr
Luisa
0

Staffe

Hej.

Jag hade en sådan tråd förut men hittar inte den + att jag inte fick några svar.

Jag vill ha en staffe men har aldrig träffat en så jag har några frågor…

1. Går din staffe ihop med andra djur?

2. Gillar den att vara ute mycket eller är den lika gärna hemma i soffan?

3. Tycker din hund om att lära sig?

4. Hur aktiv är din staffe?

5. Har den någon sjukdom som är vanlig för rasen?

Vore jätte snällt om ni kunde svara på frågorna :)

[Sarahansson1]
0

Ville inte du ha en rottis?Förvånad

Luisa
0

Jag ville men jag håller med om att en staffe passar oss i familjen bättre.

Då förstod jag inte riktigt vad brukshund var…

Mullemums
0

Jag har en pitbull/amstaff valp på ca 15 veckor.

1. Ja, han är inte jätteintresserad av dom. Hundarna runt omkring är roliga ett tag. Hästarna går han helst inte i närheten av :)

2. Enzo ÄLSKAR att ligga i soffan med matte. Ute är väll mer ett nödvändigt ont

3. Han är SUPER positiv till att lära sig nya saker :)

4. Lillemannen har 3-4 RIKTIGT aktiva perioder varje dag. Dessa varar 30-60 min, resten är han lugn o fin :)

5. Han har tunn päls. Det är nog det ända :)

Luisa
0

#3 oki tack :)

Men med staffe menar jag staffordshire terrier

Mullemums
0

Staffordshire terrier= American staffordshire bullterrier?

LinaK
0

#5 Finns inget som heter American staffordshire bullterrier, rasen som trådskaparen syftar på är Staffordshire bullterrier.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Loveradio
1

#5 Nej. Staffordshire Bullterrier = Staffe American Staffordshire Terrier = Amstaff

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

farferis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har en Am staff. på 1år.

- Hon bor ihop med katt & två andra hundar.

- Älskar vara ute. Svårt att trötta ut den fysiskt. Måste använda hjärnan.
Inne är hon lugn.

- Hon är väldigt lättlärd. väldigt duktig och villig att lära sig.

- VÄLDIGT aktiv.

- Vanliga sjukdomar hos de flesta staffar är led problem och hudproblem..

LinaK
3

#8 Fortfarande är det en Staffe trådskaparen söker och ingen Amstaff Flört

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Mischa
1

Fast trådskaparen frågar ju efter staffeägare dvs staffordshire bullterrier.

Inte American staffordshire terrier = Amstaff

eller blandrashundar.

≧◔◡◔≦

farferis
0

De spelar nog ingen roll. Staffe kan man tolka på båda sätt..
Engelska staffen e i stort sätt exakt lik amstaffen..
Samma psyke och mentalitet OFTAST..

samma sjukdomar.

Fast mindre.

Loveradio
1

#8 Staffe och Amstaff är två olika raser. Googla på Staffordshire Bullterrier (Staffe) så ser du att det är en annan ras än din Amstaff.

Mischa
1

Fast jag upplever dom inte som samma, inte heller är det samma ras, och dom har vissa sjukdomar som skiljer dom åt.

Det är ju som att säga att Golden och labrador eller schäfer och malle är samma sak för att dom delar egenskaper och tillhör samma hundtyp.

≧◔◡◔≦

farferis
0

# 12 . 13

Att amstaff och staffe inte är samma ras det vet jag mkt väl om. Sa inte heller att det var det utan att det inte är mkt som skiljer dem.

Workingdog
3

Vi har en stafftant här hemma på 12 år ( Ja en staffordshire bullterrier!)

Absolut! Vi har och har haft flertal andra djur, allt från möss till kaniner och marsvin, det har inte varit några som helst problem med andra djur!

Staffar generellt är en aktiv ras, men som inte mår dåligt av att ligga hemma i soffan om man inte kan aktivera den. Nu är Sally ( våran tjej) så pass gammal att hon inte vill gå ut långt, speciellt inte på vintern. Hon tycker det är jobbigt nu och går isåfall i sin takt.
Och oftast så gillar dom inte att gå ut i regn ;) Ingen staff jag känner gillar regn ;)

Självklart! Hon tycker fortfarande det är lika roligt att träna lite trix och agility som hon gjorde förut! Kan ju säga att jag tävlade agility förra året då hon var 11 år, det var superskoj tyckte hon ;)

Nu är hon inte så aktiv längre, men som jag nämnde ovan så är rasen en aktiv hund, men som inte mår dåligt av att ligga hemma i soffan och mysa. Det är inte BCstil men självklart mehöver dom stimulans, det gör alla hundar! Och det är en rolig hund att träna med :)

Demodex är något som förekommer inom rasen, i de flesta fall försvinner det. Sally hade demodex när hon var liten, men det gick över. Dock har vi haft en som hade så extrem demodex att kortisondosen var skadligt hög, och om man sänkte så kliade hon upp sig, så hon blev inte äldre än 9 månader.

Sen har jag inte jättestor koll på sjukdomar, men höftdysplasi kan förekomma!

Och den värsta av dom alla ;) ( skämt åsido) Dom totalälskar människor! När Sally var valp så kunde någon gå förbi och prata i telefon eller med en annan person, hon trodde direkt att de pratade med henne och hon blev såå glad! Och hon skulle bli jätteglad om någon bröt sig in, det är jag 98% säker på! Hon stod och viftade på svansen och var glad för att det var en människa där när han hotade min pappa på en promenad så ja. Ingen direkt vakthund ;)

På bilden är det Sally för några år sedan :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Luisa
1

#8 vad fin amstaff du har :)

#9 ja det är staffe jag ville veta om, för jag känner redan flera amstaff och vet ganska mkt om de hundarna.

#11 det där kan jag nog inte riktigt hålla med om. Jag upplever att amstaff inte är tex lika människo kära som staffar är. Jag känner 2 vuxna amstaff och en valp, och jag är ganska säker på att om deras ägare hade blivit hotade hade hundarna ryckt in. Iaf min grannes hund. Dessutom upplever jag att amstaff vaktar gärna deras hem, revir, ägare osv vilket staffe inte gör. Visst kan jag hålla med om att de ser ganska lika ut, men om man verkligen kan båda raserna ser man väldigt mkt skillnader. Men det är ju så att alla hundar är inte likadana även om de är av samma ras, de har ju personligheter precis som vi människor.

#15 tackar för infon :D Och förresten en riktigt fin dam har du :)

Skulle du kunna förklara vad demodex är för sjukdom och hur hunden påvärkas?

Tackar alla som har svarat. Finns det fler staffe ägare som läser detta får ni gärna skriva om er hund också :)

Workingdog
1

Tack tack! Ja hon är riktigt fin hon :)

Demodex är en hudsjukdom, jag vet inte så jättemycket om den, men hunden får utslag som kliar, det kan förekomma olika mycket, som du även läste i mitt inlägg. Hur hunden påverkas är ju just att de kliar upp såren gång på gång, du kan ju själv tänka dig hur det känns :/ Men jag skulle råda dig att läsa mer om det. http://www.ssbtk.net/9072/Demodex där står lite om demodex, sedan kan du även söka runt lite själv för att få bättre svar :)

/Mvh Jennifer

Luisa
1

#17 Tack jag ska läsa nu :)

Staffar är alldeles underbara :)

Synd att så människo kära hundar har så dåligt ryckte :( , så fort man säger att man vill ha en staffe säger de: en sån där kamphund? eller då kommer jag inte kunna komma hem till dig… Min reaktion som jag inte säger men tänker: jaha vem har sagt att jag tänkte bjuda hem dig?? :P

Men nu ska jag iaf fortsätta att läsa om staffar och lära mig så mkt som möjligt :)

[jakke94]
1

Han fungerar ihop med alla tikar, dock gillar han inte riktigt andra hanar, men vissa går bra. 
Han älskar att vara ute o röra sig, men en stor energi, men kan endå slappna av när vi är hemma =) 
jaha, staffen är en väldigt smart hund enligt mig. 
vet inte hur jag ska besvara med den frågan, men vi promenarar kanske 4h om dagen, utställningstränar 1 gång i veckan och kör lydnad lite då och då :)
Fullt frisk!

Loveradio
0

#19 Han är så snygg! Kyss

Zvintos
1

Här hemma bor, förutom hundarna, även kaniner och hamstrar och båda hundarna funkar jättebra ihop med dessa. Båda hundarna funkar också bra med andra hundar oavsett kön, så länge de är snälla och har rätt energi. Hanen gillar inte om det är någon hund som inte kan läsa av när han tycker de är för burdusa eller liknande och drar sig då gärna undan.

De är precis lika gärna inne som hittar på något ute, det beror lite på väder faktiskt. Regnar det ligger båda helst och sover. Tungan ute Är vädret OK är de gärna ute och flummar runt lite.

Hanen är inte så mycket för att lära sig mer än det han kan. Tiken däremot gillar verkligen att lära sig nya saker, så henne kommer jag försöka gå en hel del kurser med. Att använda nosen är något hon gillar. Hanen föredrar att använda muskler och gillar weight pull.

Tja, det beror väl på vad man jämför med. Jag tycker båda våra verkar vara relativt lugna för att vara staffar. De springar gärna runt och kör godissök eller liknande, men rena koppelpromenader tycker båda är supertråkigt.

Tiken har inget vi vet om, men hanen har haft juvelin lokal demodex.

Tiken är för övrigt 5 månader gammal och hanen 1½ år.

Luisa
0

#19 riktigt fin staffe du har där :) och tack för infon :D

#21 vad söta hundar du har :) skönt att staffar inte gillar att vara ute i regnet för det gör jag inte heller :P

En sak undrar jag… kan staffe simma och isf gillar dem det?

Min grannes amstaff är för tung för att kunna simma och sjuker bara… Den lilla tuffingen ser jätte gullig och feg ut när han går ut till typ 5 cm djupt vatten och rullar, längre vågar han inte gå :P

Zvintos
1

#22: De kan simma, ja. Huruvida de gillar det är individuellt. Vår hane gillar det inte efter sin kallsup han lyckades ge sig själv och tiken har vi inte testat med än. Tungan ute

Luisa
0

#23 oj ja jag kan förstå att han inte gillar att simma längre. Men eftersom jag bor mindre än 15 min bort infrån en sjö vore det kul om hunden tyckte om att simma. Man får väl bara börja att vänja den vid tidig ålder?

Loveradio
0

#24 Man kan ju inte direkt "vänja" en hund till att gilla att simma. Vissa hundar gör det, andra inte. Spelar ingen roll om man vänjer den vid vatten i tidig ålder. Men prova du med valpen, se om den gillar det :) Gör den det så är det ju kul men gör den inte det så är det ju så.

Luisa
0

#25 Ja det är nog bara att prova och se. Men det finns ett litet problem… Jag har ingen hund än :/ så det är lite svårt att prova just nu hehe

Loveradio
0

#26 Jag menade sen när du skaffar en valp.

Workingdog
1

#22 nog kan dom simma, och dom kan ääääälska det ;)

Våran tjej får totalflipp såfort hon vet att vi är påväg mot sjön, så nu på senare dar får vi hålla henne kopplad då ( hon är alltid lös) pga att hon inte får hoppa i och simma då hon är så gammal och orkar inte mycket.

Eller så gillar dom det inte alls :)

/Mvh Jennifer

Luisa
0

#27 hehe :) #28 hehe låter som en aktiv tös du har :)

Workingdog
0

#29 det har vi allt :) Man kan inte tro att hon är 12 år iallafall ;)

/Mvh Jennifer

Luisa
0

#30 ja ofta har jag sett hundar över tio som beter sig som om de var max 5. Tänk om det var så med oss människor också :P