Student med hundar!
Hejsan!
Jag är en tjej som planerar att i framtiden skaffa hundar. Hundar är nog mitt livs passion haha, en sann hundmänniska är jag om ni frågar mig!
Kan inte tänka mig att leva utan hundar.
Men mera till min fråga då, när jag eventuellt flyttar för att studera, och bor i en lägenhet (ensam) så tror ni att hundarna skulle må bra även om jag var i skolan på dagarna? Jag hade tänkt mig 2 shetland sheepdogs honor kanske, 2 på grund av att dom kunde umgås med varandra och leka sålänge jag inte är där. Men blir det för ensamt för dem?
Har nog erfarenhet av hundar och djur eftersom vi har en 11 årig blandrastik i ungefär samma storlek som shetland sheepdogsen är. Vi har haft henne sedan valp. Så har vi även en massa kaniner eftersom jag är kaninuppfödare också! :)
Det här var då bara lite framtidsplanerande men jag kände att jag ville ta reda på om det alls är tänkbart att ha hund under studietiden.
Tack för mig! 
Med vänlig hälsning,
Jenny
Allt beror ju på hur länge du lämnar dem och hur mycket du kan aktivera dem.
Sen måste jag också bara påpeka att som student är man väääldigt fattig och måste alltid välja det billigaste och det är sällan man kan unna sig själv något. Det kan vara knepigt att få ihop pengar till både mat, försäkring och andra nödvänligt ting till hundarna plus en själv.
Kanske är det en idé att "bara" börja med en hund och se hur det känns. Det är himla stor skillnad på att bo hemma och ha hund än att bo själv och ha eftersom oftast så har hela familjen hand om den.
Två hundar saknar dig lika mycket som en hund gör när den är ensam. Det gäller att träna ensamhet med valpen/hunden så att den kan vara ensam hemma.
Själv anser jag också att jag inte kan vara utan hund och det är verkligen min passion med så jag säger lycka till med letandet efter din drömhund :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag vill själv ha hund under tiden som jag pluggar på universitetet (om det blir av, är inte säker än) men i så fall ska jag plugga på distans och ha ett jobb under tiden, ha sparade pengar för oväntade utgifter för hunden, en bra plan över vad som kommer hända i mitt liv under de närmaste åren och ha någon som går ut med hunden under dagen. Om allt det skulle gå ihop så skulle jag välja att skaffa hund, annars skulle jag ha väntat.
Tikar heter det :)
Beror på hur länge du är borta på dagarna. Hundar får inte vara ensamma mer än 6 timmar. Och tänker du köpa valpar så måste du stanna hemma med dom den första tiden, så det måste du planera in.
Tycker du ska satsa på en valp isånnafall. Man har fullt upp med en.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Skulle starkt råda dig att INTE köpa 2!
- Istället tex skaffa en dagmatte som kan ha din hund de timmar du är borta. Dock fungerar det ej att ha för lite tid till hunden. De är ju dessutom valp & unghund länge vilket kräver en hel del tid & kunskap.
Men när den dagen kommer & du har tänkt ut allting noga & vet vad du ger dig in på, så ska nog du kunna lösa det mesta.
Lycka till! :)
Ja det kan vara en bra idé att skaffa hund under studietiden, jag gjorde det själv. Men det är inte så lättlöst som du beskriver. Tyvärr.
En ny hund, valp som vuxen, är som ett litet barn. Kräver enormt mycket och kan inte lämnas själv mer än några minuter.
Ett annat djur, eller annan hund är inte ett substitut för mänslkigt sällskap och omvårdnad.
Vart ska du studera?
Hur många timmar om dagen kommer du vara i skolan?
Hur lång tid tar det för dig att ta dig mellan skolan och hemmet?
Finns det goda chanser till att hitta dagmatte eller hunddagis i området där du bor?
Kommer du bo själv eller har du sambo?
Vilken inkomst kommer du ha?
Vilka utgifter utöver hunden kommer du att ha?
Hur mycket tid kommer du ha till aktivering för hunden?
Vill du skaffa valp, unghund eller vuxen hund?
Dessa är bara ett urval av alla frågor du bör ha svar på innan du funderar på att skaffa hund.
Shetland sheepdog är en ras som är lätt att skaffa fler av, "bukettras", och de är generellt sätt lätta att ha ihop med andra hundar.
Men om du lever själv på studentinkomst tror jag inte det är bra att skaffa två hundar direkt.
Fler hundar innebär mer tid att lägga på aktivering. Fler hundar innebär större utgifter i foder och utrustning m.m.
Bra att tänka på är också att det är svårt att få tag på en renrasig hund under 10.000 kr och en bra försäkring kostar runt eller över 2000kr per år och hund.
En valp bör inte lämnas själv alls i början och sen tränas långsamt och pedagogiskt till att kunna vara själv några timmar vid ett års ålder, som en riktlinje.
En vuxen hund bör inte heller lämnas själv i början, den behöver ju också lära känna dig och sitt nya hem och sen tränas (även om det kanske går fortare än för en valp) trots att den kanske klarade 6 timmar själv i sitt förra hem.
Många vuxna hundar från kennlar har aldrig varit ensamma alls och i så fall tillsammans med sin flock.
Man måste också ta med i beräkningen att vissa hundar aldrig lär sig att vara själva ha en plan för vad man gör om det skulle visa sig vara fallet.
Finns många fler aspekter att väga in men jag vill till sist säga att om du tror att du kan få allt att fungera praktiskt, ekonomiskt och aktiveringsmässigt så kör. Studietiden kan vara det enda tillfället på många år då man har möjlighet att vara större delen av dagen med hunden.
Sheltie är en fantastiskt trelvig, lättsam och behändig ras.
Jag är student men min sambo har fast jobb så vi har väldigt bra ekonomi. Jag går i skolan väldigt lite om man ser till andra som pluggar heltid. Nu har jag lektioner 1030-1500 fyra dagar i veckan och ibland mindre. Jag bor precis brevid skolan så hunden blir ensam i ca 5 timmar men jag känner ändå att vi måsta ha dagmatte för vi märker på vår hund direkt om hon har varit ensam fyra dagar i sträck. Så vi har dagmatte ca 2 dagar i veckan.
Nu har vi en liten hund så hon äter inte så mycket, men det blir ända ganska mycket pengar. Om jag skulle betala helt själv skulle det bli ganska mycket pengar, jag hade fått stå över väldigt mycket om jag inte hade haft min sambo.
Dels är det försäkring ca 3500kr/år = 291 kr/mån
Mat: 300kr var tredje månad = 100kr/mån
Dagmatte (det varierar men just nu)= 700 kr
Så bara det lir 1100 kr ungefär. Sen är det lätt att det blir oförutsedda utgifter som förr förra månaden fick vi operera bort en knöl, det blev 2500 kr i självrisk. Och som student har man som sagt inte så stora marginaler. Hade jag varit själv hade jag nog haft problem att klara det.
Sen utöver detta så går jag mycket kurser för jag tycker det är viktigt att aktivera hunden så det blir 1000 kr/termin.
Har man extra jobb utanför studierna kan det ju gå, men då blir det mindre tid för hundarna också…
Om jag var du skulle jag börja plugga och se hur mycket tid du har och sedan utifrån det se om du ska skaffa hund.
#3 Vill bara rätta dig lite. Finns inget som säger att hundar inte får vara hemma längre än 6tim. Det är en REKOMMENDATION från jbv, ingen lag eller liknande.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Jag tycker inte att det är helt och hållet rätt att påstå att de håller varandra sällskap. För två stycken ensamma hundar är mer än en ensam hund, och en ensam hund är en för mycket!
#8 jag tycker inte man ska lämna hundar ensamma för mycket. Men hundar är ändå hundar, och en hund är en artfrände vilket jag är väldigt mycket sällskap.
Sen kan man ju så klart inte tro att man kan lämna hundar ensamma mer för att de är två. MEn jag tror två ensamma hundar är väldigt mycket tryggare än en….
#7 Det är lag på att en hund ska rastas minst var sjätte timme, så jo det får inte vara själva mer än sex timmar.
#7 Det #10 skrev.
Det spelar ingen roll om du har 1 eller 2. Lagen säger oavsett 6 timmar :)
O oftast brukar hundar sova när man inte är hemma :)
#10 Nej lagen säger BÖR så här står det ordagrant:
12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd
Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats.
Allmänna råd 2 kap. 12 §
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.
Det är alltså bara ett allmänt råd att hunden ska rastas var sjätte timme, det är inget ska. Sen kan man tolka de som att hunden ska rastas var sjätte timma om inte oftare, men det är som sagt en tolkningsfråga. Där får man se hur domstolar har dömt tidigare, vilket jag inte har någon aning om.
Sen tycker jag personligen att det är sunt förnuft att låta hunden komma ut minst var sjätte timme, men det är inte lag på det.
Som #13 skriver; det är ingen lag på det. För isof borde alla kuta upp mitt i natten och rasta hunden, och det tror jag inte att alla gör? ;).
Jag studerar och har hund. Enligt mig fungerar det toppen! Men allt beror på omständigheterna och det skiljer sig från person till person. Säger lycka till och hoppas det löser sig! :)
#14 Nej, såhär står det:
"Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid"__
Jag har en 6månaders jack russell och planerar att börja studera nästa år. Dessutom kommer det antagligen ske på annan ort, så mina föräldrar kommer inte kunna passa Ture. Som tur är bor min mormor där jag ska plugga så hon kommer kunna passa Ture om jag ska bort eller måste plugga inför en tenta. Men annars har jag satt en gräns redan nu för att Tur inte ska lämnas ensam mer än 5 timmar per dag, oavsett om det förekommer kissrundor. Isåfall får han vara hos dagmatte. Men detta är hur jag känner nu, och kanske kommer ändras till kortare/längre.
Jag tycker att det verkar fungera med hund under studietiden. Även om du läser en utbildning med mycket schemalagd tid så är ju inte lektionerna obligatoriska, du kan alltså bortprioritera vissa lektioner för att istället plugga lite mer hemma. Så att det inte blir för mycket tid borta från hunden.
Det fungerar bra att ha hund under studietiden, det tyckte i alla fall jag. Jag tyckte till och med det var alldeles utmärkt eftersom den tid jag behövde vara hemifrån var ganska kort. Inte ett dugg jämförbar med att jobba.
Men man måste också tänka på efteråt. Jag fick problem efter min studietid eftersom jag fick ett yrke som innebar att jag flyttade runt. Periodvis blev det väldigt besvärligt. Och om man inte är hundra på vad man ska göra efteråt är det lättare att hantera en hund än två.
Det där med obligatoriska lektioner är väldigt olika. Jag har läst tre olika utbildningar och dehar varit väldigt olika rent schema mässigt.
Först utb var väldigt mycket schema lagt och de var inte obligatoriska men för att kunna klara tentorna och hänga med vr du tvungen att gå på alla. Plus att det man var tvungen att plugga väldigt mycket. Så jag var kanske i skolan 8-16 och sedan var jag tvungen att plugga 4 timmar utöver det, och jag klarade inte tentorna…
Andra utb var ganska enkel men det var väldigt mycket obligatoriska labbar och simulatortimmar som man inte kunde missa för då fick man underkänt.
Tredje utb som jag går nu är inte speciellt mycket schema lagt och man behöver inte direkt gå på alla föreläsningar heller utan jag har ändå fått bra betyg i allt.
Alla dessa har varit heltidsstudier på högskola.
Därför skulle jag råda att vänta tills man har kommit in i hur den utbildningen man själv går ser ut innan man skaffar hund. När man har gått ett par månader och ser hur det är upplagt kan man sedan bättre se hur mycket tid man har, om hunden behöver passning, och hur mycket osv.
Ojoj tackar tackar för alla era svar!! 
Hmm…när ni säger "dagmatte" så menar ni då att dom kommer hem till er och är med hunden? eller hur går det till? Leker de hela tiden med hunden eller?
oj vad.. konstigt domdär frågorna låter, hehe.
Jodå jag kommer nog fundera mycket på vad som är bäst och inte bäst, och okej det går riktigt bra för mig att skaffa en hund :)
Med kaniner så skaffar studenter ofta två stycken som bor i samma bur, så att de har lite sällskap av varandra eftersom de lämnas ensamma så mycket, men det är ju väldigt stor skillnad på kaniner och hundar också
.
Våran hund nu är en äkta sällskaps och kelhund och har inga försäkringar eller vaccinationer eller så och hon har klarat sig riktigt bra, men hon är ju blandras och från någon bonde här i närheten, och själv bor vi "lite på landet", men ändå inte. Hon lämnas nog ensam runt 5-6,5 h vissa dagar då mamma skiftarbetar och vi "barn" börjar och slutar skolan lite olika, men hon är mycket van vid det här och har en egen rastgård (där hon stortrivs och vantrivs alltid när hon blir tvungen att åka till någon släkting medans vi är på semestrar som inte är alltför ofta) där hon är ute på dagarna om det inte regnar/allt för kallt (vi bor ganska högt upp i norr, hehe).
Och ja, våran hund behandlas riktigt som en i familjen som hon själv anser sig också vara, och enligt mig att ha henne är det som att ha en 4 åring på halvtid! :) Hundar är verkligen underbara.
Med vänlig hälsning,
Jenny
#19 Vår dagmatte lämnar vi hos på morgonen och hämtar på kvällen . Hon är sjukskriven så hon är hemma hela dagen. Nellie behöver ju inte aktiveras inne men hon mår bättre med bara en person i närheten :)
Har hunden rastgård anser jag att det är en annan sak än ensam i en lägenhet. Det beror också mcyket på hunden man, jag tror inte att vår hund hade mått så bra av att vara ensam i rastgård 6 timmar per dag men jag vet andra hundar som inte hade brytt sig.
Jag skulle själv aldrig våga ha en hund oförsäkrad, det kostar så galet mycket om det är något. Nellie har nu under den senase månaden vart tvungen att operea bort en knöl och så hade hon ont i magen så hon var tvungen att röntgas. Som tur är täckte försäkringen allting och vi behövde bara betala självrisken, men annars hade det gått uppemot tio tusen, och då har det inte varit några allvarliga saker.
Skulle inte heller våga ha en hund oförsäkrad.
Jag såg nu på din profil att du är ganska ung så det är långt tid kvar att förbereda inför framtida högskolestudier och eget boende. Bra att du är ute i god tid :)
Eller hade du tänkt flytta för att gå gymnasieskola?
Men allvarligt talat, inga vaccinationer och ingen försäkring? Det tycker jag är helt galet.
Visst, vissa sparar hellre egna pengar öronmärkta till veterinäravgifter istället för att betala ett försäkringsbolag. Själv har jag inte råd att ha mina djur oförsäkrade, om något skulle hända dem har jag ingen chans att hosta upp 20 000kr eller ppåt för en operation med efterföljande rehabilitering eller liknande.
Men tänk på vad ni utsätter hunden för genom att ha den ovaccinerad! Är du säker på att dina föräldrar inte har låtit vaccinera hunden? Du kanske bara har missat det? Man kan ju vaccinera så sällan som vart 4e år tror jag.
Här kan du läsa mer om skötsel och tillsyn på hundar, finns ett avsnitt om sjukdomar och vaccinationer:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn.4.207049b811dd8a513dc8000431.html
Ja en dagmatte är någon som passar din hund när du är i skola eller på arbete eller dylikt. Antingen hemma hos dig, hos sig eller bara går ut med hunden. Det gör hundägare och dagmatte upp tillsammans. De som sysselsätter sig som dagmatte har oftast det endast som hobbyverksamhet.
Hej! Jag har inte orkat läsa hela tråden, men jag är en stundent med hund. Så här gjorde jag: Jag jobbade och reste några år innan jag började plugga. Jag bodde billigt hemma och kunde spara ihop en ordentlig buffert till oväntade utgifter. Alltid skönt att ha! Sedan flyttade jag till en ny stad för att plugga. När jag fick tag i en lägenhet fem minuter från skolan kände jag att det skull kunna funka med hund. Skaffade en unghund i början av sommarlovet och var hemma med den hela sommaren. Jag brukar ha tre timmar schemalagd tid per dag, ibland är det sex timmar och då åker jag hem på lunchen. Det fungerar jättebra. Vill jag festa någon helg brukar någon kompis kunna vara hundvakt. Jag tycker du ska plugga ett år innan du skaffar hund. För mig tog det ett tag att komma in i student livet och det var skönt att abra behöva tänka på sig själv då. De första månader handlade mycket om att skaffa nya kompisar och jag tror det hade varit svårare att komma in i gänget om jag hade varit tvungen att åka hem till hunden i stället för att ta en spontan fika och jobba på grupparbeten t.ex. Hoppas du fick lite tips :)
#15 fast det är väl en tolkningsfråga som allt annat. Om jag jobbar natt och har hunden med mig på jobbet så kommer den sova mer än 6 timmar på dagen. Och om kvällen börjar klockan 18.00 betyder det inte att man inte rastar hunden mer…osv…
Men jag hoppas verkligen att de flesta människor är medvetna om att en hund bör få komma ut ungefär var 6e timme för att röra på sig.
Tacktack igen! :)
Hmm, alltså det var ett par år sedan jag uppdaterade min profil här på iFokus så vet inte om det stämmer, men det är väl två-tre år innan det här skulle bli aktuellt!
Okej, säkert hittas något hunddagis eller liknande om så behövs. =)
Med vänlig hälsning,
Jenny