Vad behöver du ha med dig på utställningen?
UTSTÄLLNINGSTILLBEHÖR
• Hunden
• Dig själv
• Stamtavla (om du har renrasig hund)
• Giltigt vaccinationsintyg
• Vanligt koppel + halsband
• Utställningskoppel + halsband
• Vatten + skål
• Bur med burskynke (enl. djurskyddslagen måste buren vara täckt på minst 2 sidor)
• Mycket hundgodis (extra gott, helst torkad lever som du gör hemma eller något annat din hund tycker extra mycket om)
• Kammar/borstar
• Sämskskinn
• Något att sitta på
• Hundpläd/filt
• Bajspåsar
• Är utställningen utomhus så bör du ha med något som ger skugga till både dig och hunden
• Nummerlapp
• Utställnings PM
• Nummerlappshållare/säkerhetsnål
• Matsäck till dig (oftast finns det varmkorv man kan köpa på plats men det kan vara bra att ha med egen mat)
• Pengar (finns oftast massa kul saker att köpa)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Super :)
Helena

Om någon har fler tips på vad man kan behöva ha med sig på utställningarna så är alla tips välkomna 
_**/Mvh Anne
Haha, jag har ingen aning, ställer inte ut, men dina saker lät mycket rimliga^^
Helena
#0 Jag har ställt ut för flera år sedan och tycker att det verkar som om du fått med det mesta!

#3 & 4 Vad bra, det är några år sedan jag själv ställde ut men är uppvuxen på kennel vilket har ineburit att jag vart med på en hel del utställningar och detta är vad jag brukar se till att ha packat.
_**/Mvh Anne

Kom på en till sak som jag alltid ser till att jag har med mig, förstahjälpenkit! Man vet aldrig om 2 hundar råkar i luven på varandra, eller om man själv kan behöva plåstrasom av någon anledning.
_**/Mvh Anne

Jag tycker också du ser ut att ha fått med allt :)
Men du har nog glömt två saker:
* Mat till hunden (om den inte får frukost hemme t ex)
* Kameran ;)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Och man behöver ha med sig ett glatt humör & tålamod, för det är ibland väldans långa väntan på utställningarna. Och sedan får man inte glömma att man har samma hund med sig hem som man hade med sig till utställningen oavsett hur det har gått..
Har man barn med sig så kan det vara bra att ha med sig ngn form av sysselsättning till dom för alla barn är inte lika roade av utställningar som kanske mamma & pappa är..

#8 bra svar, tänkte precis att jag glömde skriva glatt humör ;) en bok kan också vara bra, ibland kan det bli tråkigt att bara sitta och titta på hund efter hund ;)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Tänkte på detdär med bur med burskynke!?… Måste man ha det?
Jag tänkte mer att jag har ju min hund i bilbälte i bilen tills vi fått hem vår kombi bil som vi letar efter att köpa! Får man inte ha det? Min hund är ju med mej hela tiden!!
Vad är sämskskinn?
Jättebra lista du gjort.. Tänkte börja ställa ut en del när jag fårr hem valpen så denhär kommer nog till användning för min del! ;)

#10 ja, ska man ha bur på utställningen måste man enligt djurskyddslagen täcka den på minst 2 av sidorna. Men det gäller för bur som man har med in på utställningsområdet, inte för en bur som man bara ska ha inne i bilen.
Här kan du läsa om sämsskinn. På utställning så brukar vi fukta sämsskinnet och torka av hunden just innan man går in i ringen, man får d bort allt damm/skräp som hamnat på pälsen och pälsen blir blank och fin.
_**/Mvh Anne
Det här med nummerlapp. utställnings Pm, utställningshållare. Får man inte de på utställningen. Vad är utställnings Pm föresten.
Jösses, allt detta bara för att kanske ställa ut en gång.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

inte för att jag ställer ut min hund, men måste säga att det är en mycket bra lista!

#12 Nummerlappen får man oftast hemskickad tillsammans med PM:et.
PM:et är information om vilken ring man ska stäarta i, vilka tider det är som gäller, ev vägbeskrivning, mm.
Nummerlappshållare får man själv stå för, finns att köpa i de flesta djurbutiker, men det går lika bra att använda en helt vanlig säkerhetsnål, ibland kan det finnas att köpa på utställningsområdet, men det är inget man kan räkna med.
_**/Mvh Anne
Jag har sett att vissa har sådana fina utställningskoppel, smala fina kjedjor, är dom dyra?

#15 det finns en del utställningskoppel som är bara som ett tunt tygsnöre som kostar bara en liten slant (under 100kr) och sedan finns det de som är dyrare, men det är helt en smaksak vilket man tycker är bäst till ens egen hund. Sen så varierar priserna en hel del mellan olika butiker också.
_**/Mvh Anne
# 15 Tack för alla tipps. Det är inte så lätt när man aldrig varit med om utställningar tidigare. Tänker nog försöka i Åstorp som Blandis Skåne ordnar om den blir av i juni.

Vet ngn vart man kan köpa ordentligt sämskinn?

är det ett måste att ha bur med sig? tänkte på våra små utställningar här där ja bor har kanske bara hälften bur (bara utomhus har ja vart)
och ni som tycker de tar lång tid kan skratta er lyckliga att ni inte ställer ut katt isf =) där tar de tid… och man får heller inte gå hem som på hundutställningar när man är klar utan måste snällt vänta tills allt är klart, alltså är man där 7-18 ca

#18 sämskinn har jag för mig brukar kunna finnas på biltillbehörsaffärer typ Biltema och liknande.
#19 Nej bur är inte ett måste, men den kan vara bra att ha för att hunden ska få chans att varva ner lite ibland om man har en hund som har svårt att slappna av bland andra hundar.
Men om man ska ha bur med sig så bör man komma ihåg att djurskyddalagen säger att man måste täcka den på minst 2 sidor.
_**/Mvh Anne

Puttar upp denna som påminnelse för mig själv inför morgondagens utställning. 
_**/Mvh Anne
Lycka till då :-)
- Tillräckligt bra är perfekt! -

#22 Tack, det kan behövas 
_**/Mvh Anne