Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2797 ggr
[MinRonja]
0

Blir galen

Jag har en hanvalp här hemma på ca. 6-7månader, när vi är ute på promenader så ska han fram och hälsa på alla människor han ser, även bilar vilket är riktigt läskigt och det gör att jag spänner mig nästan helatiden. Något han också gör är att han har nosen i backen HELATIDEN vilket verkar konstigt eftersom han faktiskt är den ända hunden här hemma som gör så. Han går annars helt okej i koppel MEN kommer vi i närheten av en sandlåda eller sand över huvudtaget blir han galen och flyger ungefär 1m upp i luften och ska busa i sanden. Tips på något jag kan träna? Själv är jag helt off i huvudet och har inga idéer. Visst är det supergulligt att han tycker om sand så mycket men nu så är han riktigt stark och gör det svårt för mig att hålla emot. Tack på förhand:)

Mischa
0

Ställ dig i vägen för det som lockar och "tvinga med honom" som enda alternativ.

Skvallerträning är också något du kan googla på.

För varenda gång han får sticka fram till det han vill, desto mer "vatten på sin kvarn" får han för att det funkar.

Sedan kan jag också tipsa om WGW-bältet eller liknande om han nu är för stark för att hållas.

≧◔◡◔≦

[MinRonja]
0

#1 Okej tack! Skvallerträning har jag börjat med redan, med hundar men får bli människor med.

Jo jag vet, det är det som suger, hehe. Men han får inte hälsa på människor eller hundar fören jag säger det är ok.

Så stark är han inte :)

Men vad tycker du om dressyrhalsband? Jag har tänkt köpa det till min tik men valpen vet jag inte om det är så bra? Tänker på nackskador, men om man använder det rätt, kan det inte funka då? Anledningen till att jag vill ha ett sådant är för att min tik går såå mycket bättre i koppel med ett sådant, har fått testa en kompis halsband.

Mischa
0

Vad för dressyrhalsband?

Grunden i många sk. dressyrhjälpmedel är ju att dom utgår från att orsaka obehag/smärta vid en korrigering.

Jag personligen skulle inte sätta på något sådant på en hund som inte funkar i vanligt halsband och inte på en unghund som inte vet hur man uppför sig än.

Men det är min personliga åsikt, det är helt upp till dig att avgöra vad du vill använda dig av så länge det är lagligt.

≧◔◡◔≦

[MinRonja]
0

#3 ungefär en sådan modell http://shop.brukshundcenter.se/popup_image.php?pID=242

Okej… Jo jag får nog fundera lite x-tra på det, lite synd om han skulle göra sig illa om han helt plötsligt hoppade upp i luften och in i sandlådan.

Maja2
0

Har du gått någon valpkurs med valpen? Om inte så rekommenderar jag det.

Jobba med kontakten, lek med valpen, ha kul ihop. Träna mycket inomhus till att börja med, kontakt och lek-övningar.

För att en valp ska lära sig hur den ska bete sig i olika situationer, krävs att vi LÄR den. Hur i hela friden ska den annars veta?  Hur LÄR man då en hund? - jo, genom att belöna önskat beteende. En hund gör vad den får fördel, dvs belöning av att göra. Det är upp till Dig att se till att lära hunden, att visa den hur den ska göra, och att belöna rätt beteende.

[MinRonja]
0

#5 Klart jag vet att JAG måste lära honom och att han inte vet om han gör rätt eller fel om jag inte belönar rätt beteende.

Nej jag har inte gått någon valpkurs med honom.

Maja2
0

#6  Fördelen med att gå kurs, är ju att där får man många arrangerade träningsmöjligheter, tex hundmöten, där man får lära sig hur man ska agera för att lära sin valp att den inte ska fram och hälsa på alla.

[MinRonja]
0

#7 Okej, jo får kolla upp om det finns valpkurs i närheten där jag bor!

Loveradio
0

Valpkurs får man väl gå med en valp som är högst 7 månader. Så du får försöka hitta en ganska snabbt, eller så är nästa alternativ en allmänlydnad-kurs.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[MinRonja]
0

#9 okej tack för att du sa det. Har inte hunnit börja leta än!

oskartoller
0

Vi hade en med på 10månader när vi gick valpkurs, våran kille var 7,5 månad. Inga problem.

Loveradio
0

#11 Det är olika från klubb till klubb. Här får man nämligen inte gå valpkurs med en hund som är över 7 månader.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Mira89
0

Man kan alltid gå en unghundskurs om man inte kan gå en valpkurs. Men jag tror inte att det finns en "regel" som säger att din hund ska vara så och så gammal. Jag tror mycket handlar om hur mycket hunden och ägaren kan. Man kan exempelvis gå "vardagslydnad steg 2" på vissa ställen utan att ha gått 1:an, så länge man som ägare kan träningsmetoden och har en hund som klarar vissa moment.