Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 12970 ggr
[Driva]
0

ta tempen...

Vår hund har börjat hosta så jag tänkte ta tempen på henne, men det var ju lättare sagt än gjort. Det slutade med att husse hade ett stort rivsår på armen, en hund som lät som hon skulle dö och nu vägrar komma nära oss…

Med andra ord, finns det något annat sätt än att ta tempen i rumpan? Typ känna om de är varma på öron eller liknade…

Noa-Nisse
0

Man borde väl kunna använda en likadan som man använder på små spädbarn. En sådan man tar in i örat i ca 2 sek sen är det klart? Vet inte vad de heter.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Driva]
0

Jg funderade också på en sån… någon som har provat?

Chalin3
0

Nej du kan inte använda en sådan till örat.

Den är gjord för att mäta temperaturen på trumhinnan, men den kommer du inte åt med en sådan termometer på en hund.

Tyvärr är det rumpmätning som gäller, så vida du inte kan ta i munnen om hunden kan hålla munnen stängd hela tiden och låta bli att tuggapå den Flört

[Driva]
0

#3 nej jag skulle aldrig våga ta i munnen. Det var det jag trodde med örontempen eftersom de har så lång örongång hundar jämfört med människor..

Får hålla koll på hennes allmäntillstånd helt enkelt :)
För rump proceduren gör vi inte om :p

Chalin3
0

Nej munnen är det nog få hundar som skulle fixa,om det nu finns några…

Det är synd när man inte kan ta tempen på dom, men rumpan är nog det enda alternativet. Fast jag förstår att ni inte vill testa igen.

Googlade lite och hittade lite förslag på hur man skulle göra, kan säga att en del var bättre än andra. Fast ingen hade förslag på adnra ställen man kan känna på för attfå någon indikation på om de har feber eller inte. Det enda jag hört innan ärfeber och torr nos, fast jag vet inte hur väl det stämmer i allmänhet. En av våra hundar blev torr om nosen om han hade feber. Men alla torra nosar är inte feber, så det är ju inget jätte säkert sätt.

[Driva]
0

Hon betedde sig likadant hos veterinären och skrek som hon höll på att dö. Hon kniper dessutom ihop hela baken med svans och allt så man kan knappt sätt in termometern och jag vill inte ta i heller för jag är rädd att skada henne eftersom jag inte ser något med svans och massa svart päls ivägen :s

Jag brukar inte vara rädd att hålla i djur, men hon blir så fruktsvärt rädd så jag vill helst inte göra det igen, för då känns det som att jag förstör sen när vi kommer till veterinären och ska göra det i framtiden….

Chalin3
0

Ja det är verkligen inte lätt. Det är ju en sådan sak man egentligen skulle tränat på sedan dom var valp. Men det är ju lätt att tänka på nu… Fasar inför den dagen om jag ska bli tvungen att tempa Simba själv Skrikandes

Fast jag ska nog lägga som förslag där vi går kurs att ta med det i valpkursen, en veterinär som visar hur man lättast tar tempen och kanske några små trix som man kan testa. Kanske dom har några trix även för stora hundar Obestämd

Katti
1

Att någon som kan visar hur man gör var en bra idé, men egentligen handlar det bara om att på ett positivt sätt vänja hunden vid all hantering från början. När du tittar i munnen, undersöker öronen och borstar hunden så tränar du för kommande tempande!

Självklart kan det finnas en massa orsaker till att det inte fungerar, t ex att man inte har haft hunden från början och därmed inte har kunnat träna den tidigt eller att den har dåliga erfarenheter/lågt förtroende av någon anledning.

Jag har tempat många hundar. Inför en förlossning blir det ofta 20-30 gånger för att man ska vara säker på när tempen går ner och därmed när förlossningen är på gång. Det har aldrig varit några som helst problem.

En sak som är bra att göra är att kolla vad hunden har för normaltemperatur. Det kan nämligen skilja ganska mycket. Flera av mina hundar har legat på 37,3 - 37,5 och då är 39 feber, fast det nästan kan vara normaltemp för en annan!

[Driva]
0

Problemet är att jag fick henne för ett år sedan när hon var 3 år. Annars hade hon varit van vid llt sådant. Men det är likadant vid kloklippning, hon får panik, och jag tror inte hon varit så varsamt hanterad innan vi fick henne…

[Sarahansson1]
0

Kan du inte testa att ge henne någon gott typ korv. Och ger henne medans ni tar tempen?Oskyldig

[Driva]
0

#10 det var så vi började, husse som matade med godis och jag tog tempen, men hon kniper i hop med hela rumpen så tempen åker ut och försöker jag trycka in den skriker hon som om jag hade försökt haft ihjäl henne, plus att  jag ville inte trycka för mycket, just för att jag var rädd att skada henne. Första försöket lyckades tempen komma ut til 36,5 men sen knep hon så den åkte ut trots att jag verkligen försökte hålla den inne, men det är inte så lätt  att se med en svart halv lång hårig hund som kniper ihop med hela baken. Sen andra försöket fick husse försöka hålla henne och det resulterade i ett gigiantiskt fult rivsår på hans arm… och en hund som vägrade komma i närheten av oss…

Em_
1

På får och getter har jag fått lära mig att göra så här: Stå som om du skulle rida bakofram på fåret. Klämm åt ordentligt med knäna. Ta mycket glidmedel på termometern och vila handen mot rumpan om i fall djuret rör lite på sig. Det funkar på min hund med, fast jag får snarare klämma med vaderna ;) Jag brukar hålla med en arm runt magen också, eftersom han gärna sätter sig. Försöker han smita får han stå med huvudet i ett hörn.

Chalin3
0

Hittade en sida med en länk sär man kunde köpa en termometer som var väldigt snabb, den tog bara några sekunder på sig att mäta, jämfört med vissa som kan ta upp till 2 minuter innan de är klara.

Kommer tyvvärr inte ihåg vad sidan hette, men borde ju hitta om man googlar lite.

Cassii
0

Vad har du för temp? Min tar på 2 s, den åker i princip in i rumpan sen piper det.. ganska skönt! dock är min hund glad över den mesta hantering matte gör :p

[Driva]
0

#12 det funkar säkert på en större hund, men det är svårt med en liten hund som inte ens når upp till knäna :)

#13 #14 vi har en sån där vanlig apotekstermometer som är vääääldigt seg. En sån snabb termometer hade ju varit toppen, vi får se om vi kan få tag i en. Nu har hon slutat hostast så just nu är det inte akut. men kan vara värt att införskaffa för framtiden!

Cassii
0

#15 Ja, det är ju bra för kommande gånger :)

Em_
0

#15 Min hund är 34cm hög och det funkar på honom. Får stå med fötterna tät ihop bara :)