Vill ha vovve!
Hej jag behöver lite råd. Vi söker efter en livlig mysig familjehund med bra temprament som inte kräver aldeles överdrivet mycket pälsvård men som fortfarande har lite längd på pälsen. Hels minde pälsfällande.
Jag bor fortfarande med min mamma och min bror och vi har länge velat skaffa hund. Men nu är det så att vi har så olika åsikter om vad vi vill ha för en hund. :/ Mamma vill ha antingen en Borzoi, Saluki, Shih tzu eller blandras Shih tzu/papillon. Jag kan gå med på Borzoi eller saluki, men vill helst att vi skaffar en Papillon, Phaléne, någon blandning mellan Phaléne/chihuahua mm i den stilen.
Den här lilla krabaten hittade jag en annons på. Det är en hane och jag är helt förälskad i honom!!! det är en blandning av 50% Chihuahua, 40 % Phaléne och en gnutta tibetiansk spaniel.
Tror ni att detta är en bra vovve för oss??
// Bilden är borttagen eftersom den är tagen från blocket och rättigheterna saknas.
"Man telur hann er guð. Við erum að drepa móður okkar, og snýr baki við það."
tass och gos/ djurälskande tös
Jag kommer spontant att tänka på att finsk lapphund skulle passa er
Dom har lite längd i pälsen, samtidigt som pälsvården inte är så krävande… Gillar att hänga med ut att göra saker, men har inga problem med en "slappardag" heller.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Ja gud det hadde verkligen passat oss. en underbart vacker hund! :) tror dock att det är lite över vår prisklass :/

Jag tror att en tibetansk spaniel skulle passa er som handen i handsken…
Vill du ha en skällig hund så kan du ju ta en Chihuahua för dom låter ganska mycket trots deras lilla storlek..
//Linda
#3 från 1000 - 5000 kr.
#4 ja det är möjligt. Men vi är inte så förtjusta i hundar med kort nos.
Är papillon skällig?
Tror att ni får svårt att hitta någon renrasig valp av dom raser ni nämner för det priset… Men däremot kanske en omplacering eller fodervalp, om ni skulle vara intresserade av det.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Är man emot priset så är nog en hund inge vidare idé från början. Engångssumman du ger för en hund är i slutändan ingen större utgift, jämfört med den fortlöpande kostnaden.
Dessutom är det svårt att överhuvdtaget rekommendera någon hund alls när du inte skriver vad ni kan erbjuda hunden. Vad hade ni tänkt göra med hunden, hur mycket motion är ni beredda att ge, hund som behöver trimmas eller mer lättskött päls osv.
Efter vad du skriver nu skulle jag däremot inte rekommendera att ni skaffade hund överhuvudtaget, det är dyrt att ha hund.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
är det en klassfråga att ha hund? Mindre bemedlade göre sig icke besvär… klart man kan ha hund även om man inte har råd att punga ut med tusentals kronor på ett bräde! SÅ infernaliskt dyrt behöver det inte vara.
#8 Men samtidigt måste man ju ha råd att leva med hunden, det är ju inte bara själva hunden som kostar!
#8 Ett sånt inlägg är inte så lite onödigt. Men hur hade du tänkt att det skulle gå ihop? En hund är inte gratis, vi lägger i snitt 700:- i månaden på vår hund, då är inte försäkring inräknad som går på ytterliggare 4000 om året. Hur gör du då när det händer något om du inte ens i engångssumman är villig att betala mer 5000 som inte är några pengar alls när det kommer till det faktum att det är en levande varelse du tar in i din familj.
Att ha hund är just sådär infernaliskt dyrt. Vad händer exempelvis när hunden blir sjuk eller skadad? Då är det långt mer än några tusenlappar man får betala, trots fösäkring.
Det finns knappast en enda människa som har råd att lägga ut massvis med pengar på en gång. Därför får man prioritera och spara och är man inte ens villig att göra det så tycker jag då rakt inte att man ska skaffa djur. Det är nämligen inte gratis.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
jag har hund själv, vi har alltid haft hund.
Då borde du ju själv också veta att det inte är särskilt billigt att ha hund, och att engångssumman man ger när man först skaffar egentligen är det absolut billigaste när det kommer till att ha hund.
Jag ser inget direkt fel med att köpa en billig hund, bara man vet varför den billg. Däremot tycker jag det kan vara värt att spara ihop lite extra för att ha råd med hunden man helst vill ha, man ska ju ändå leva ihop i tio år. Försäkringen täcker aboslut inte allt, om man inte har pengar sparade i förväg kan man tvingas ta väldigt tråkiga beslut om man har otur. Jag har haft hund i snart ett halvår och innan skrattade jag åt folk som sa att inköpspriset var det billigaste. Jag skulle vara så noga och spara och inte köpa onödiga grejer. Trots det är jag på god väg att komma upp i inköpspriset…
Nej jag vet att det inte är billigt att ha hund och det kvittar om man betalar mycket eller lite för själva hunden i inköpspriset. Men vi har inte råd att lägga ut större summor pengar på en och samma gång, just nu iaf. det är därför. Vi söker efter omplaceringar när det gäller Borzoi eller saluki. Men de mindre hundarna får gärna vara blandrasiga och dem brukar inte vara så dyra.
Vi har haft en hund innan. En amerikansk cockerspaniel. och vi saknar att ha hund. Vi vill ha en sällskapshund och den får inte vara en för aktiv hund som behöver ständiga låånga promenader eller som behöver aktiveras på något speciellt sätt. Jag menar alla hundar behöver aktiveras såklart! Men vi söker en hund som inte behöver aktiveras mer än genomsnittligt.
#14 Det är då man får spara 
Men både borzoier och salukis kräver en del aktivering, inte lka mycket mentalt som fysiskt dock. Sen är de väldigt svåa att ha lösa eftersom de har en otroligt stark jaktistinkt, därför är det bra att ha ett inhängnat område där de har möjlighet att rasa av sig.
Annars är borzoier helt underbara, självständiga hundar med riktigt enorma personligheter.

Kan inte rekomendera någon speciell ras men vill bara säga att jag tycker att man absolut kan skaffa hund även om man inte vill betala jättemycket pengar för den.
Huvudsaken är att hunden får det den behöver, tex vård om den blir sjuk. Hur var och en löser det ekonomiska om något oföutsatt händer har ingen annan med att göra (sålänge man inte stjäl pengar förstås
).
#15 ja jag får väl göra det :)
på ett sätt vore det bra för oss med en hund som behöver lite mer aktivering. vore skönt att vara ute mer. skogspromenader är ju härligt!
vilken vacker vovve du har!
Ett tips är att man annars kollar lite över vilka hundar som söker nya hem, det finns flera föreningar som hjälper omplacera hundar då har man oxå någon att fråga om tips mm tror dessa är väldigt hundvana och kan ge bra tips. Annars går man in på olika rasklubbar o tittar över om de har själva omplaceringar där. Nu ska man veta att renrasiga-skk-reggade hundar inte är gratis trots att de är flera år gammla. Men jag anser att man ska titta lite på hunden inte bara på priset. Det ska klicka mellan alla hunden ska trivas o tvärtom :) Storleken o ras det avgör ni inte vi som kan säga att den passar eller inte, men tänk på att det kostar oxå att ha hund bra försäkring är något jag varmt rek att man skaffar eller övertar om det är omplacering :)
jo precis det har vi gjort. håller helt med dig att det ska klicka mellan oss och hunden också. det är jätteviktigt. :)
har faktiskt kontaktat en kvinna som säljer den valpen jag beskrev som jag är jätteintresserad av. Får se hur det går
19 med dessa raser hoppas jag att fäderdjuren kollat upp de rastypiskatesterna, då det avlas på för många söta valpar men så får man få en hund därefter.
#20 hmm.. förklara lite mer vad du menar är du snäll 0:P
21 gå in på dessa rassidor o sen ser du lite ang hälsa och avel, de ska vara ögonlysta, och kollat pertella iaf men in o kolla de rastypiska testerna ska fäderdjuren gjort och vart friska utan anmärkning :)
Ja ägaren till valpen jag är intresserad av skrev att den var vet besiktigad utan anmärkningar. så det är väl bra. :)
23 vetbesiktade utan anmärkning har inget med det å göra
fäderdjuren är dom ögonlysta ska du fråga och har det kollas upp partella på dom? papper på detta ska du be om att få se, vad kosta dessa valpar?
ojdå :S inte så insatt i det där än tyvärr.
okej men tack för att du sa det.
hon vill ha 4900kr för valpen.

Ja precis, även om valpen är en blandras så är det ju lika viktigt att kolla upp stamtavlor, sjukdomar och vilka veterinärtester som är gjorda på föräldrarna. För jag förutsätter att föräldrarna är renrasiga och skk-reggade?
Även om valpen är veterinärbesiktigad så säger inte det mer än att valpen är friskt just idag. Men kollar du upp föräldrana och att alla rekomenderade rasbundna tester är gjorda så har du en mycket större chans att få en friskt valp precis som om man köpt en renrasig. Bara för att valpen är blandras så betyder inte det att är det är okej som uppfödare att inte göra vissa grundläggande tester på de hundar man vill avla på, det är för djurens och avkommornas hälsa o välmående i framtiden.
#14 fast man måste alltid ha en buffert. Jag har ingen stor inkomst men jag har ändå alltid ca tio tusen i sparpengar för att kunna lägga om det händer något. Nu är det nere på fem för att dels blev mitt marsvin akut sjukt så då blev det tre tusen kronor och sedan fick min hund opereras för en knöl och då gick det 2500 i självrisk.
Har man inte råd just nu att lägga de pengar de krävs på en bra hund, så får man vänta. Plus att har ni några sparade pengar att kunna lägga om det händer valpen sen någonting? För det får man också försöka lägga en buffert för
Sen kanske det innebär att man får avstå från roligare saker än att lägga undan pengarna, men djag tycker att har man skaffat ett djur har man ansvar att ge den bästa vård och göra allt man kan om det händer något och då får man offra andra saker.
25, jag må vara tuff när jag letar hund ska jag skaffa valp och råkar fastna för blandras skulle jag ha exakt samma krav som på renrasiga valpar allså avlade efter friska fäderdjur det vill säga alla rastypiska tester ska ha gjorts. gärna utställda fäderdjur för att se om de även gått bra där, just fått annans öga o säga trevlig hund, ser bra ut rör sig bra mm. Ang utställning= Ej måste man klart fördel iaf om det rör sig om mindre raser. Sen hoppas jag att uppfödaren har krav oxå på sina valpköpare 
#28 jo självklart ska jag lägga undan pengar. du har rätt i det du skriver.
#29 såklart att uppfödaren ska ha krav på sin valpköpare! jag hade avstått från att köpa en valp från en uppfödare som knappt bryr sig om valpens framtid. Det säger ju att uppfödaren knappt har bryr sig om valpen har ett bra liv innan den säljs heller. Sånna människor borde inte få ha djur. Jag har mött sådana personer. bara för några år sen hade vi en valp på provning hemma hos oss. Men hon som ägde den hade nästan inga krav alls. faktum är att det ända hon frågade var: "Bor ni på landet?". hon ville bara bli av med valpen och få sina pengar för den. Det visade sig när valpen var hos oss att den hade någon kronisk hudsjukdom som gjorde att han kliade sig hela tiden. Men det hade ägaren inte sagt ett ljud om. Valpens mor hade samma sjukdom. Så det blev ingen affär..