Vilken ras? (är nyfiken:P)
Hej! Min kompis och hennes familj tänker skaffa hund, men letar raser. men dom kan inte bestämma sig för vilken, så jag tänkte se om ni vet vilken ras dom ska ha :)
Hunden ska…
-vara medelstor-stor
-fungera med barn och andra hundar och djur
-ha mycket go och "will to please" i sig
-färg och päls spelar inte så stor roll
dom vill träna lydnad, freestyle, agility eller någonting liknande med den och dom kommer att ta en långpromenad om dagen (1-2 timmar) och två eller tre halvtimmars promenader, sedan kisserundor på 15 min. dom kommer ta med hunden överallt och träna små "onödiga men roligaa" tricks inne och ute. dom är inte hemma mellan ca 8-15, men kommer ha hundvakt till hunden i form av släktingar.
vilken ras låter detta som? :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
vilken sötis!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 Tack :)
Boxer :) fantastisk familjehund.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#4 det står att dom är borta då men att hundvakt kommer vara med hunden.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Tror det finns en hel drös raser som fungear. Alla spanielraser och de flesta retrievers. Vissa vallhundar som inte är för extrema. Pudlar och andra mer traditionella sällskapshundar som har en hel del att ge på lydnadsbanor. Listan är hur lång som helst. Tycke och smak kan gott få spela in, de hittar nog vad de söker.
Kanske en golden eller labbe? Eller en tollare?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Hur mycket tänker de träna dessa olika akiviteter? Alltså hur mycket tid per vecka.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Hmm har för mig att dom sa att dom skulle köra typ2-3 gånger i veckan 1-3 timmar per gång
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#1 Okej
Är det bara för att aktivera hunden de tänker träna eller vill de träna för att komma någonstans och framöver tävla?
vet inte, men dom är inte en sådan familj som är tävlingsinriktade :P
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Okej
Tänker lite på att de många raser kan passa för de aktiviteterna, men att vissa passar bättre om man ska "satsa" på dem och vissa rasern passar inte alls om man inte tränar aktivt och regelbundet till exempel.
kan du ge några exempel på några som man inte behöver satsa och några som passar bättre till att satsa, som skulle passa mmin kompis familj? :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Medelstora-stora raser som kan passa till att att några gånger i veckan träna finns det ju massor av. Men menar man "ordentligt" arbete eller mer lite "latjolajban"-träning?
Raser jag tänker på överlag är;
Shetland sheepdog
Eurasier
Finsk lapphund
Golden retriever
Kooikerhondje
Portugisisk vattenhund
Mellanpudel eller storpudel
Samojedhund
typ lite latjo ;) men dom raser dom inte vill ha (har föreslagit dom) av dom du säger är nog Pudel, golden (den var dom osäkra på) och shetland sheepdog. dom hade tittat på eurasier och kooikerhondje, men kooikern var dom ösäkra på eftersom dom trodde att dom behövde mycket träning, typ som en bc ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Är dom sugna på en Eurasier så tycker jag absolut! Låter som att det skulle kunna passa bra! Tipsa dem om att läsa vidare om den rasen och gå på en utställning eller kontakta någon uppfödare/ägare i närheten för att få sniffa lite 
har pratat med dom och dom blev intresserade av rasen ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tollare 
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
#19 behöver inte den rasen mer motion, typ som en BC? :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Inte lika mkt tror ja, har bara läst om den så tollarklubben. Har ingen själv
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
okej, kompisen tackar för alla svar :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Efter vad jag hört om kooikerhondje så tror jag den skulle passa också. Kan inte jämföras med en bc