Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4229 ggr
Noa-Nisse
0

Inte regga boerboel?

Varför får man inte registrera boerboelhundar i SKK? Jag har endast hört detta men är det sant?

Medarbetare på Hundar.ifokus

Maliiin
0

De är ingen godkänd ras ännu :)

russin
1

Boerboel registreras i sitt hemland. Tror inte ens boerboelfolket vill ha in den i SKK om man fattat det rätt.

Maliiin
0

Ja i SABT är t.ex min reggad. Det är väl den mest seriösa i Sydafrika.

Å nej de vill helst inte ha in den i SKK. Vilket på sätt och vis är förståeligt. Mycket avlas sönder när det kommer med i SKK.
Men så kan jag tycka att det finns fördelar med SKK med.

Så det är ju frågan åt vilket håll man ska vika sig..

Noa-Nisse
0

#3 Aha okej. Men då antar jag att det är svårt att hitta utställningar som man kan delta i?

Det är verkligen en fin ras :)

DesK
3

Nu kikade jag bara lite snabbt och för mig är detta en blandrashund och ett lika stort svamelsurium som mycket annat från Afrika - dvs ingen ordning och struktur mest bara "lite hockey och mycket snack" finns ju mängder av seriösa hundraser med liknande utseenden på andra håll i världen.

/Désirée

Noa-Nisse
0

#5 har alltid fått för mig att det är en gammal gammal ras från afrika. Finns många med liknande utseende. Men det är något visst med dem. Tycker de är väldigt vackra. Speciellt eftersom de inte är så "skinniga" i ansiktet utan mer strama/torra istället för "liknande" raser som har mer löst skinn.

Maliiin
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varje år anordnas separata utställningar här i Sverige för boerboels. Dessa anordnas av uppfödare här i Sverige gnom SABT.

Jag ångrar inte att vi köpte en boerboel. Hon är alldeles underbar att jobba med! Hon är med mig överallt och vi tränar lydnad och blodspår. En liten arbetsmyra :)

SaraC
0

Nja, det är väl i allra högsta grad en ras, men en ras som inte är godkänd av FCI och därmed inte går att regga hos FCI. Men den reggas i andra klubbar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[jakke94]
3

#3 dock är det ju inte skk som avlar på era hundar, det är ju fortfarande uppfödarna av boerboel som avlar…

Maliiin
0

Det är ju helt klart att Boerboel är en ras. De har funnits sen 1800 talet, om inte innan de, och har sen dess inte förändrats särskillt mkt om man jämför med andra mastiffer.

De användes i Sydafrika för att försvara och vakta sin familj och gård. Det är en vakthund som är känd för att vara väldigt kärleksfull mot sin familj och lämnar sällan gården.
De hundar som lämnade gårdarna förr i Sydafrika sollades snabbt bort då de inte ansågs lämpliga.

Så jag tycker det är fel att säga att det är en blandras med lite av varje..

I Sverige har vi idag ca 300 boerboels om jag inte minns helt fel..

Noa-Nisse
0

#9 Sant. Oftast finns det ju riktlinjer som man ska följa. Vad jag vet är de inte negativa sådana alls. utan typ, att de måste ögonlysas, viss grad på HD o.s.v. Bara för att man ansluter sig till SSK så blir det ju inte sämre kvalitet på hundarna… förhoppningsvis. Men det är kanske så att det finns regler som de inte gillar i SKK.

Maliiin
0

#9 Kan du utveckla hur du menar?

[jakke94]
0

#12 visst :) 

Du skrev prec. som att skk skulle förstöra rasen. men om boerboel hade hamnat i skks rasregister så betyder ju inte det att det är någon diktator klubb där skk styr aveln, finns endel bra riktlinjer man måste följa, men annars är det ju oftast rasklubbarna som sätter kraven på uppfödarna, och det hoppas jag rasklubben gör även idag.

Maliiin
2

Grejen är den att i SKK kan man avla hur som på föräldrar som inte ens är rastypiska.
Detta är inget som SABT eftersträvar. För att få avla på en boerboel krävs det att den vid en bedömning ska ha uppnått minst 75%.
En bedömning som har sammanlagt 72 punkter.

Jag ställer mig frågan varför vi har så många raser som är sönderavlade här i Sverige?
Sharpei? Schäfer? Finsk lapphund? Ja listan kan göras lång..

Varför har inte SKK några kontroller av hundarna? Varför ska man kunna avla på hundar som inte är rastypiska?

Jag tycker det är åt skogen att man kan avla på i stort sett vad som. Det är ju tack vare detta aveln går utför.

SaraC
0

#14 Eh jaha? Gäller det din ras bara då eller?

Hur menar du att till exempel finsk lapphund är sönderavlad?

[jakke94]
0

#14 enkelt svar :) Uppfödarna och rasklubbarna tänker inte med det som bör tänkas med ;) 

Det enda jag ville få fram var att det inte är skk som gör så att raser snear ur totalt, har många exempel jag kan kasta fram, ifall du vill :) men tror inte det behövs =)

Noa-Nisse
0

Fast SKK's mål är väl att få fram så rastypiska hundar som möjligt :S men de säger inte att man INTE får avla på orastypiska föräldrar.

Men jag anser att en seriös uppfödare väljer ju att avla på en rastypisk hund ist för en icke-rastypisk hund såklart.

[jakke94]
0

#17 smart tjej_90 Flört

Noa-Nisse
0

#18 Hahah "_90" hahaha Tungan ute

Maliiin
1

#15 Vad gäller bara min ras?

Min svärfars fru var den som tog ner de första lapphundarna uppifrån hit ner. Det var hon som startade aveln av den finska lapphunden här. Det är många år sen nu!
Jäömför man hennes lapphundar med de som finns idag är det stor skillnad. Idag har dels många lapphundar ett helt annat lynne, som tyvärr inte är positivt. De är överpälsade, kraftigare, fler sjukdomar o.s.v.

Jag är inte så insatt i just lapphund. Men hon har förklarat för mig och visat hur utvecklingen av lapphund har gått.

#16 Nej absolut är det rätt som du säger att det inte är just skk som gör så det avlas sönder. Men kommer de med i skk blir det en friare avel på boerboeln än vad det är idag och detta kommer förmodligen gå som med många andra raser. Det är väl just detta boerboeluppfödarna är rädda för.

Noa-Nisse
0

#20 Förstår vad du menar!! men har de några hälsotester som de måste göra där man reggar dem?

Men sen är ju avel lite klipp och klistra. Ibland blir en kull valpar käpp rätt åt helsingborg även om man valde att avla på två rastypiska föräldrarhundar. Sätter man då avelsförbud på de valparna?

Bara nyfiken då jag endast har erfaranhet av SKK Glad

SaraC
0

#20 Nej, jag frågade om det bara gällde din ras? Jag antog att din ras var Boerboel eftersom du skrev det innan. Eller om du menade alla raser när du skrev att "i SKK kan man avla hur som på föräldrar som inte ens är rastypiska".

Angående finska lapphunden; Vart menar du att det är SKK som förstört rasen? Du skriver bara att de var si och så för så många år sedan. Det kan inte vara de som fött upp hundarna som orsakat detta? Till exempel.

Maliiin
0

#17 Jo deras mål är det ja. Men som det är nu får du inte avla på de boerboel som inte fått minst 75% på en bedömning.

Kommer de med i skk kommer ju inte den gränsen finnas kvar. De kennlar som finns idag kommer förmdligen sig till det om de kommer med i skk.

Men vad händer med de som köper boerboel av dessa uppfödare?
Någon som vill ha valpar men inte har en rastypisk kanske avlar ändå? Sen fortsätter det i denna banan..

Är du med på hur jag menar?

Maliiin
1

#21 Ja uppfyller de inte kraven som att de ska ha fria höfter osv och inte kommer upp i minst 75 % så får du inte avla på dessa hundar.

#22 Jag menar inte att det är själva skk som förstört rasen. Utan jag menar att det är när raserna kommer med i skk som det blir friare än vad det är nu angående boerboeln.

Kommer de med i skk kommer ju inte exempelvis de med att de måste uppnå 75% på bedömning innan du får avla på dem.

Gud vad tjatig jag känner mig! :P

Noa-Nisse
0

#24 Känn inte så. Jag tycker detta är väldigt intressant att höra :) tack för din version :)

SaraC
0

#24 Okej, men nu tror jag jag förstår. Blev lite förvirrande när du drog in de andra raserna där Oskyldig Men som jag fattar det nu är det hårdare regler, skulle rasen godkännas av SKK skulle de bli slappare?

Noa-Nisse
0

#26 Så uppfattar jag det också :P

Maliiin
0

JAAAA! Precis vad jag menar :) Haha sorry om jag förvirrade er. De andra raserna tog jag bara som exempel :)

SaraC
0

#28 Då är vi med Flört

Mischa
0

Det finns en del raser som inte erkänns i FCI/SKK utan stamboksförs i andra register.

Men alla rashundar stamboksförs nånstans.

≧◔◡◔≦

Maliiin
0

#29 Tack ;) Nu går jag och lägger mig å sover! haha

Mantissa
0

Fast skk godkända raser "får" ju inte avlas hur som helst heller. Föräldrarna måste ha fått minst en 2a på utställning (=hunden kan anses vara ett gott exemplar av sin ras) och på de flesta raser gäller friröntgning av tex höfter och ev ögonlysning.

Nu tycker jag utställningar är roligt och det är en jätteskön känsla att "vinna" med sin hund. Men den biten av utställningar tror jag det är som leder aveln mot de mer extrema typerna av hundarna. Man skriver ju en rasbeskrivning på de detaljer som utmärker rasen. De individe som har de mest utmärkande av dessa egenskaper vinner och vinnande hundar premieras i aveln. (man vill ju även ha vinnande valpar) och detta leder till mer och mer extrema hundar.
Det är vinnarmomentet i utställningarna som förstör. Idealet skulle vara att endast hålla kvalitetsbedömningar. Detta och att avla uteslutande på utseende istället för funktion. Obs, inte bara jakt/tävling. Även sällskapshundslynne kan vara något att sträva efter i aveln, men i en sund kropp.
Oj vad jag känner att jag kan få skit för det här, speciellt eftersom jag själv drar runt på utställningar ibland, men det är så jag tror att det fungerar.

Dosi
0

För att inflika om finsk lapphund är det ju en överlag mycket frisk ras, knappast sönderavlad som utställningslinjer av schäfer t.ex.