Pengar
Hur mycket tycker ni man bör ha som sparade pengar när man skaffar valp? Pengar för oförutsägbara utgifter alltså :)
Jag tycker själv att man bör ha 8-10.000kr utöver valppriset.
Det är mycket som kostar ibörjan och blir valpen sjuk kan det vara bra att ha sparade pengar.
5´000 kanske
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Hade vår hund behövt operation nu det första året hade det kostat oss 40000. Nu slapp hon operationen men jag skulle aldrig ha mindre pengar än så redo att lägga ut på henne. Men självklart är det ett val som varje hundägare får göra, vissa väljer ju att avliva sin hund istället om allt för dyra operationer krävs. Men jag skulle aldrig skaffa en hund om jag inte hade råd att hålla ett ganska stort sparkapital, för andra plösliga utgifter i livet kan ju komma samtidigt som hunden kan behöva pengarna, och jag skulle aldrig vilja ta av "Skades pengar" till någonting annat. Nu har inte vi ett särskilt sparkapital för just Skade men det beror på att vi inte har behövt dela upp pengarna.

Svår fråga! Vi hade nog ett par tusen sparade när vi skaffade hund, nu sparar vi lite varje månad. Dom pengarna används inte bara till hund utan till alla oförutsedda utgifter.
Men, man sparar väl precis lika mycket som man själv vill! Kan man ha flera, flera tusen undanstoppade så är väl det bra. Jag har det inte, men det betyder inte att jag skulle avliva min hund om han blev sjuk. Jag skulle aldrig låta pengar få styra om han ska få leva eller inte.
Säger bara skaffa bra försäkring :) Vi har inte sagt ett pris som ska vara undranstoppade utan vi har helt enkelt nödpengar, en för djuren o en för bilen.
En bra försäkring i första hand så slipper man alltför höga utgifter. Pengar kan man alltid fixa på det ena eller det andra sättet om man är villig att ta lån och liknande. Själv har jag tur som har tillräckligt undanstoppat för att klara av det mesta, inte alla som har det tyvärr. :)
Det är inte pengar som avgör om man är en bra ägare- det är att vara beredd på att göra vad som helst för att kunna hjälpa sin vän.
#3 Hur kunde det bli 40 000? Ingen försäkring?
Väljer man att inte ha försäkring så tycker jag att man ska ha minst 50 000 kr undanstoppade förutom det man tänker lägga på tillbehör och prylar. Har man en fullgod försäkring så har man oftast (via de flesta försäkringsbolag) en självrisk som ska betalas och en viss procent via avgifterna som ska betalas så jag tycker att en 10 000 inte alls är fel att ha på "hundens konto". Plus några tusenlappar för tillbehör.
Sedan varierar det ju såklart väldigt mycket från person till person och beroende på andra aspekter.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Om det handla om pengar som är öronmärkta för hunden tycker 5000 täcker gott och väl. Har man en försäkring så räcker det ju oftast med självisken.
Sen är jag sån som person att jag vill ha pengar om något skulle hända. När jag köpte Chilli hade jag inga pengar sparade bara för henne.. Nu sparar jag 300 i månaden så att jag har ett speciellt sparande bara för henne :) Tänkt för självrisk, vaccinering eller om jag behöver köpa ngt extra dyrt till henne.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Personligen har jag funderat på att ha pengar för ett "normalt hundår" i sparpengar, som alltså är öronmärkta för hunden. "Ett normalt hundår" är cirka 500 kr till en tusenlapp i månaden (6000-12 000 kr buffert), lite beroende på hur mycket hunden äter etc. Der här kapitalet är bra OM det skulle ske något oväntat med ens ekonomiska situation - man kanske är två som betalat som plötsligt blir en, eller man får betala självrisk vid vetrinärbesök osv. Tjänar man pengar under tiden så kan ju "sparkapitalet" gå till sådant som vaccinationer, hundkurser och hundleksaker, men om det kniper med inkomsten så går bufferten till det mest vardagliga som hundmat, försäkring och bajspåsar :).
Skulle dock råda till att ha i alla fall 5000 att punga ut med på direkten, om det nu skulle inträffa en olycka och hunden måste in på akuttid.
Jag hade ca 4000 tror jag. Dock var han 3år men ändå. Kom mycket väl till pass eftersom jag sedan efter ett år hade veterinär räckning på ca 10000kr. Skönt med en mamma som vet hur mycket han betyder för mig och betalade en del av det.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Min mamma sköter pengarna för min hund men jag tror inte att vi gjorde någon speciell kassa till hundarna när vi köpte dem. Vi har dock den högsta försäkringen som finns och tur är väl det eftersom att båda våra hundar har skadat sig och hade kostat minst 30 000kr för varje hund om vi inte haft försäkringar. Om man inte har försäkring så tycker även jag att man bör ha minst 50 000kr undanstoppade om man vill vara någolunda säker. Hur kul är det att behöva ta bort sin lille vän bara för att man inte har råd att betala sjukvården? :/
Om man nte tjänar så pass mycket att man kan betala lite större oväntade utgifter så tycker jag att man bör ha åtminstone 15 000kr undanlagt, med en hög försäkring då. :) Jag påverkas så klart av att min och min mammas hundar har skadat sig så jag tycker att man ska hålla undan lite högre summor för säkerhetens skull.

Har man en bra försäkring så räcker det nog med 5000 som någon skrev, vi betalar en högre försäkring utifall någonting skulle hända och känner mig väldigt säker med den men såklart man har pengar undanstoppade också. 
Men vacc, o vanligt vetrinärbesök behöver ni verkligen spara pengar till sånt?
Hur mkt man ska spara är olika. Jag spara 1000 i månaden. Men när jag åker till vet ( vilket är ganska ofta med min otursdrabbade hund) så tar jag inte av sparpengarna för mindre saker. Utan de pengarna får ligga tills de verkligen behövs. Har man en bra försäkring så behöver man inte sjuka summor undanlagda, utan 5000-8000 räcker i början och så kan man spara under tidens lopp.
#13 Jag sparar lite eftersom jag har en allergiskt hund. Jag vet ju inte om han kommer att få ett återfall eller något sånt och behöver medicin.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#13 Jag behöver spara eftersom jag är fattig student.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
16 aha, vi är två som arbetar heltid just nu jobbar jag ganska mycket. Inte så att vi har drösvis med pengar men ne just vacc eller vetrinärundersökning + medicin är pengar vi alltid har sen har vi de akuta undanstoppade pengarna till för kris. Täcken o annat har vi oxå pengar till, men nu har hon 2 täcken o 2 overaller så det lägger jag itne ut mer pengar på.
När jag var yngre höll jag på med hästar, sparade och planerade för min pålle som förblev en dröm. Är nog lite skadad av hästeriet (kostar ju sanslösa summor där) samt att jag blivit ibankad som tonåring av vissa runt mig att har man inte råd att punga ut med en hyfsat stor summa pengar, typ runt 5 000-10 000, så ska man inte ha djur. Nu vet jag att det inte behöver vara så, men när jag tänker buffert utanför försäkringen/självrisk så skulle jag inte vara bekväm med mindre än 40-50 000. Har 100 000+ undanlagt till mina hundar, men det mesta kommer nog gå till kontantinsats till framtida hus (som jag hoppas inte stannar vid en dröm).
#7 Jodå, hon är försäkrad hos Agria, men försäkringen täcker inte hennes åkomma. Gud så irriterad jag blev när jag upptäckte vårt misstag. Vi har aldrig haft hund tidigare så vi hade inte koll på försäkringarna utan tänkte att vi skaffar en försäkring hos Agria för de ska ju vara bra. Men så missade vi totalt att vi inte skulle få ut någonting för ledfel. Försäkringen täckte fram till fastställd diagnos, vilket betyder att vi har fått 700 kr efter att självrisken var betald och nu får vi ingenting mer. Nu kostar Skades höfter oss över 600 kr i veckan och vi får ingenting för detta utan får betala allt, plus medicin, själva.
#19 Usch vilken jobbig situation! Förstår att det känns frustrerande, försäkringsvärlden känns ju som en enda djungel och det är svårt att välja.
#20 Skulle jag välja idag skulle jag välja helt annorlunda än vad vi gjorde då, och lägga ner mer tid på att välja en försäkring. Men men, alltid lär man sig något, ibland är läxan hårdare än annars. Men jag är så glad att vi har pengar så att det räcker åt vårt tjej, eller glad och glad, vi hade inte skaffat hund om vi inte hade haft det. Men det är lite ironiskt för vi pratade om att vi inte har råd att skaffa barn ännu, så det fick bli hund först och barn framflyttat, men hunden har nog kostat oss nästan lika mycket som ett barn skulle göra under ett år :P
#21 Ja, det förstår jag. Men ni har fått "lära den läxan" väldigt hårt. Det är lätt att vara efterklok. Det är lätt att ta en försäkring som ser och låter jättebra och man kan sedan uppleva den som toppen i många år, men sedan händer något man inte räknat med och då sätts försäkringen på prov och man kanske upptäcker att den inte täcker något man tog för givet att den gjorde. Det är ju tur att ni har möjlighet att betala detta för er hund ändå. Nej, usch försäkringsbolagen kunde bli mycket mer tydliga och ärliga i vad de ersätter och inte och hur mycket "det" och "det" kostar, det är väldigt luddigt ibland när man kikar runt.
#22 Ja, och om de verkligen brydde sig om djuren så skulle de ju ha en försäkring som kanske är lite dyrare men som istället täcker allt, så att inte djuren eventuellt ska få lida för att ägaren har missat en tilläggsförsäkring (som vi gjorde i det här fallet). Jag vet att det finns försäkringsbolag som har så, att "om du försäkrar ditt djur hos oss så är det försäkrat mot allt", men Agria har inte så.
#23 Ja, man tycker ju det! Men samtidigt förstår jag att de har uppdelning eftersom alla kanske inte vill betala extra för "allt". Vilka bolag är det som täcker allt? Nyfiken, ifall man kanske ska byta..
Våran hund är fullförsäkrad på agria. Dom ska alltid fråga om man vill ha för leder och tänder.
Vi hade tur med förra hunden som fick en ny höftled mm tack vare att han var fullförsäkrad.
Utan försäkring skulle allt ha kostat ca70000 med rehab. Nu blev det bara några tusenlappar.
Är glad att vi hade agria för dom andra bolagen ingick inte höftprotesen hos.
#24 Jag har inte koll på alla bolagen men vet att Sveland Hund täcker allt i alla fall. Nu har jag inte läst vad som ingår i "allt" men vad jag menar är att de inte har tilläggsförsäkringar som man kan missa. Som sagt, skulle jag skaffa en försäkring nu skulle jag läsa på mycket mer.
Jo, jag förstår också lite hur de tänker, att alla kanske inte vill ha allt. Men samtidigt, ingen kan ju förutsäga vad som ska hända deras hund så man kan ju aldrig veta ifall man inte behöver allt.
#26 Okej! Med denna hund blir det inget byte, men inför nästa kanske.. Då satsar jag verkligen på att granska alla bolag.
Nej, men det är ju just det som är problemet. Att så många bolag delar upp försäkringarna. Alla hundägare vill nog helst ha en försäkring som täcker allt till ett bra pris. Men som de är nu så finns det massor med alternativ inom många bolag som täcker lite olika, och som du säger så är det svårt att veta vad ens hund ska tänkas drabbas utav och vad man ska satsa på.

Sveland är vad jag förstått numera uppköpt av Trygg Hansa.
Så kolla med dom,,,, borde ju ha bra priser då dom har det på så mycket annat…
dom har ju bland annat landets bästa barnförsäkringar så kanske även djuren.. :-)
värt att kika upp tycker jag,..
//Linda
#28 De har fortfarande en egen hemsida i alla fall, sveland.se, men sen vem som äger dem har jag faktiskt ingen koll på.