Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2471 ggr
Zabina
0

Kastrera...eller inte?

Har aldrig tidigare tänkt så mycket på vad kastrering kan få för konsekvenser, förutom att jag tänkt att det är ganska bra att göra det om man inte ska ta valpar.

Nu har jag börjat tänka om. Det som händer är ju att hunden blir ett "det" och andra hundar känner inte längre vad hunden har för kön. Jag läste även någon gång att kastrerade hanar oftare hamnar slagsmål än okastrerade. Flera i min omgivning har berättat att deras hund började göra utfall mot andra hundar efter en kastrering. Samtidigt är det många veterinärer och andra hundkunniga som rekommenderar kastration vid sådana problem. 

Vad tycker ni? Vad finns det för positivt och negativt med kastration? Erfarenheter?

[Forest]
0

Jag kan inte förstå varför man tänker jag kastrerar för slippa valpar. Har man inte så mycket koll på sin hund? eller hur kommer det sig att man tänker så?

Zabina
4

#1 Så som jag har tänkt är mer såhär; om jag inte ska ha valpar så kan jag lika väl kastrera, för om jag har en tik kan vara med på tävlingar/kurser osv hela året. Om jag har en hane så slipper jag ev. stress hos honom om grannes tik löper.

Chilli10
0

Jag kastrerade min tik efter problem vid löp, hon var väldigt nere osv.
Eftersom hon inte är reggad vill jag inte ta valpar, har inte heller den kunskapen. Jag behöver inte oroa mig för livmoderinfalmation mm när hon blir äldre. Därför valde jag att kastrera.

Har inte märkt någon direkt skillnad på henne, hon går alltid bra med andra hundar när hon är lös. Hon kan ibland göra "utfall" (typ morra, skälla) mot andra hundar som kommer för nära om hon är kopplad. Tvivlar på att det har att göra med kastreringen, snarare så att hon är osäker (har alltid varit), känner sig trängd eller liknande.

Anibaz
0

Att kastrerade hamnar i slagsmål oftare än okastrerade tycker jag inte alls stämmer. Min kastrerade hane går ihop med allt och alla, vare sig det är kastrerad tik eller okastrerad hane.

Jag tycker man kastrerar om man inte ska ha dem i avel, kort och gott.
Har inget negativt att säga om kastration.

IdaBabe
0

Jag har en kururgisk kastrerad hane och en "okstrerad" hane, och en okastrerad tik. Hanarna går hur bra som helst med varandra och även med andra hundar. Nu är den "okastrerade" blivit kemiskt kastrerad, men dom går även bra med andra hanar och tikar och är inte alls aggresiv. 
Den som är kirurgisk kastrerad har inte förändrats någonting alls, utan är samma glada hund, inte alls aggresiv eller något sånt.

Det är väldigt skönt att ha kastrerade hanar då dom inte känner stress och blir inte lika påverkade när tiken löper.
När vi var hos veterinären och pratade om kemisk och kirurgisk kastering sa dom att det är samma biverkningar för båda, så du kan ju kanske testa med en kemisk kasteringen och se hur de känns? Om du trivs med hur din hund blev kan du kanske ta en kirurgisk kastrering om du känner för dig Glad

Hoppas du kommer på något som funkar för dig och din hundGlad

[Forest]
0

2 har du hane eller har du tik? sen vet jag till årskiftet ska löptikar tävla iaf i agility Flört  Har väl ett par kastrater som råkar mer illa ut än kastrerade men ofta är det inte de direkt pålitliga hundarna som anfaller dessa två kastrater. Där efter har dessa två blivit lite på sin vakt.

[Driva]
0

kastrerade hanar har jag inte varit med om några problem med aggressivitet alls. Däremot har jag hört att kastrerade tikar kan bli aggressiva och jag har träffat flera kasterade fd gatuhundstikar (typ bara de tikar jag träffat som är kastrerade) som var hundilskna. Sen om et beror på kasterring eller pga dåliga erfarenhet av livet som gatuhund vet jag inte

Zabina
0

Jag har en hane. Han var katstrerad när jag köpte honom så min tråd var mer allmänt menad! Intressant att läsa om era erfarenheten!

Zabina
0

Hoppas ni har överseende med mina felstavningar, är inte överens med mobilen ;)

Spotifys
0

Håller med nr 4!Glad

zoolatri
0

Min hane på dryga året har blev kastrerad för snart två veckor sedan, så jag kan inte säga hur han påverkas av det än.

Men anledningen till att han kastrerades är att vi har en tik oxå, vi hoppas helt enkelt att det blir lättare för honom när hon löper. Jag vill inte ha fler tikar, utan vill ha hanhundar i framtiden, så nu blev "övergången".

[Forest]
0

11 Tycker helt klart att du gjorde rätt i ditt läge, hon vär där först allså är det hans kulor som rycker Flört haha skämta lite. men iaf jag hade oxå i ditt läge valt kastrera hanen. Hoppas han läker fint o allt går bra.  Du får gärna skriva sen hur det går när din tik löper, tikar är ena rackare med på bjuda ut sig, så det är inte helt ovanligt att de får till det ändå men valpar blir det iaf inte.

Renor
0

Min moster kastrerade sin terrier och han blev så mycket lugnare. Alltså inte lat bara mindre stressad, han behövde inte längre bry sig om löptikar andra hanar osv. Han älskar att springa i skogen och kan göra de i evigheter.

Jag tror att en av anledningarna till att de kan börja göra utfall är att mötande hundar inte kan uppfatta vad det är för kön, jag kan tänka mig att de blir lite närgångna och irriterande när de ivrigt tar reda på om det är en tik eller hane.. ni fattar!
Då är det ju inte så konstigt om den kastrerade snäser till mot den andra hunden… de skulle nog jag oxå göra om jag vore hund. De kan nog uppfattas som ett utfall fast det egentligen bara är ett NEJ!

Kalli
0

Mina erfarenheter är bara goda, har dels en kastrerad hane och dels en kastrerad tik. Eftersom tiken dessutom är en sk. gatuhund träffar jag en del andra gatuhundar som också är kastrereradeoch har aldrig upplevt några aggressivitetsproblem även när vi umgås i stora grupper. Min uppfattning är dock att gatuhundar generellt har mycket bättre hundspråk än svenska hundar så behöver ju inte bara bero på kastrering.

När det gäller svenska hundar känner jag nog ca 15 stycken som kastrerats, främst hanar men också tikar. Trevliga, stabila hundar som inte alls verkar  ha reagerat negativt. Därmed inte sagt att det händer men jag tror inte alls det är så vanligt som vissa vill få det att låta som och att i många fall har det egentligen mycket lite med kastreringen att göra utan beror på andra faktorer.

Zabina
0

#13 Precis så upplever jag det, att min hund blir irriterad när andra blir ivriga runt honom. Sen upplever jag också att det är lite som #14 skriver. Språket är många gånger en bov. Min hund blir jätteirriterad på hundar som inte förstår honom och lyssnar på hans signaler. tyvärr har det gjort honom osäker runt nästan alla hundar, innan han fått hälsa och kolla om de är snälla. Det kanske är så, att det snarare handlar om språket än om de är kastrerade eller inte…?

Lilllens
0

Har erfarenhet av två kastrerade hanhundar. Båda går hur bra som helst med alla hundar, oavsett kön. Ingen av de har "tappat sin personlighet" som endel säger att hundarna kan göra.

Själv tycker jag att man ska kastrera hunden om den inte ska användas till avel. Ser inte heller något negativt med kastrering.

Renor
0

#14, jag upplever samma sak med gatuhundar! 
Att de kan komunicera så bra beror antagligen på att de har övat hundspråket från första stund blan de andra hundarna. Om man lever på gatan måste man knna sända och tolka signaler på sätt sätt, annars blir livet kort!

russin
0

Det man ska tänka på är kastrering inte löser allt. Tyvärr så kastrerar en hel del sina hundar som gör utfall mm, men kanske missar att hunden gör utfall pga att den är osäker - och just osäkra hundar blir ofta värre efter kastrering. Det är många som råka ut för det.

Hanar kan reagera på kastrerade hanar som om dom vore tikar och uppvakta dom - och tikar kan reagera på kastrerade hanhundar med surhet - just för att kastrater förlorar sin "identitet" när könshormonerna försvinner.

Man måste väga både för och nackdelar mot varandra om man ska kastrera och inte tro att allt bli superbra efter en kastrering och att man ska ha en lugn hund, när verkligheten kan bli en helt annan beroende på hur hundens mentalitet är före ingreppet.Glad