Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3916 ggr
Labolina_73
0

Blandrashundar/Designhundar?

vad anser ni? Iom att vi är på denna sida kan jag ju gissa men det vore kul med lite resonemang kring detta..

Jag såg föär ett tag sedan ett program på animalplanet ang just designerhundar,, det ska ju då vara vad jag förstår 2 rasrena och fina hundar av olika raser som man korsar,, båda ska ha stamtavla i respektive ras.

men varför gör man så? vill man få fram en ny ras? och isåfall varför ansöker man inte om tillstånd då? talar om ens syfte och varför?

vore kul med lite olika tankar och åsikter om vad ni tycker om detta.

mvh Linda

PS. jag ska själv inte para min tik vill bara skapa en tråd om detta.

[Asta]
1

Eurasiern är väl en sådan ras egentligen. En blandrashund som blivit en ras.

amela87
1

Många av dagens ren rasiga hundar har en gång vart inget annan än en blandning av flera olika raser :P

SaraC
5

Om det är ok eller inte? För mig beror det på, exempelvis

1. Varför man gör det. Vad har man för mål?
  2. Vem som gör det. Är det till exempel en kynolog med ett tydligt mål som ligger bakom eller är det en helt vanlig "svensson" som bara tycker det är kul att testa lite olika kombinationer.

Sedan tycker jag väl allmänt att när vi har drygt 300-500 (beroende på hur man räknar) raser redan och det mycket väl borde finnas minst en ras som passar varje person känns det onödigt att ta fram fler. Men ja, jag vet inte. För samtidigt dör ju vissa raser ut hela tiden och vissa raser blir mer och mer förstörda.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Loveradio
1

Jag håller med om att det räcker med alla raser som redan finns och dom borde vi bevara. Onödigt att korsa fram fler.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Nalle-]
0

Fast jag tycker att i vissa fall är det helt okej, de korsar ju tex Pudel och labbe för att få fram en "allergivänlig" retriever och som allergisk retrieverälskare tycker jag att det skulle vara toppen om "labradoodlen" blev en egen ras!

SaraC
0

#5 Men vad är det som säger att den blir mer allergivänlig?

[MariaFotografi]
0

Jag tycker det är helt OK inom vissa gränser. Det beror helt på vad det är för raser som korsas, varför och vem som gör det. Det ska ju inte vara två sönderavlade raser som korsas och anledningen "för att det är kul att testa" är ju inte heller någon bra anledning. Personen ska vara väl erfare och veta precis vad han/hon vet.

[Nalle-]
0

#6, Många allergiker tål hundar som inte fäller hår bättre, och det är väl antagligen det man avlar mot?

SaraC
0

#8 Jo, men jag tänkte bara vad som skulle bli bättre med den korsningen jämfört med de som redan finns? Kanske var otydlig Glad

[Nalle-]
0

#9, Jaha, du menade så Glad Tja, en Pudel och en labbe är ju inte så lika tex. Mina erfarenheter är att labbarna är med "på" och lojala än vad pudlarna är. Men det kanske finns någon ras som är som en labbe fast "allergivänlig", det vet jag faktiskt inte.

Noa-Nisse
0

en curly coated retriever anses ju vara snällare mot människor med allergi. Då kan man ju välja en sådan istället för att korsa och ha sig och bara få något halvbra. Man går ju miste om en del retriever-enskaper när man tar in en Pudel.

Jag tycker att det kan räcka med de raser. Låt oss förbättra de vi har istället för att hitta på nya.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Nalle-]
0

Jag hade för mig att curlyn fäller, men det är kanske inte så.

Noa-Nisse
0

#12 kanske de gör. Men jag känner till tre "labradoodles" som de kallas och två av dem fäller precis som en labbe. Så det är ju ganska dumt att chansa på att köpa en valp då om man är ute efter en som inte fäller.

[Nalle-]
0

#13, Ja, det är ju i så fall om aveln förs framåt som det är något att satsa på i så fall. I nuläget skulle jag inte våga det.

Noa-Nisse
0

#14 Nej ellerhur, håller med dig!

SaraC
0

#10 Nej, det är det ju inte. Och redan där är ju en annan fråga - är det bra att blanda dessa två raser?

Angående just allergin menar jag väl att hur vet man att dessa är allergivänligare än någon av de raser som redan finns?

[Nalle-]
0

#16, Jag kan inte uttala mig om det, är inte alls insatt i avel. 
Och jag förstår faktiskt inte hur du menar där? Att den sk "labradoodlen" ska vara allergivänligare än någon annan ras? Det har jag aldrig påstått.

SaraC
0

#17 Jag tänkte på ditt inlägg #5.

[Nalle-]
0

Jag förstår fortfarande inte, så det får nog vara. Skyller på en lång skoldag.

SaraC
0

#19 Jag tolkar det som att du tycker att det vore bra att labradoodle blev en egen ras eftersom man då skulle få ungefär en retriever fast "allergivänlig"?

Då undrade jag varför den "rasen" var bättre än någon "allergivänlig ras" som redan fanns?

Glad

[Nalle-]
0

#20, Jo, det jag skulle vilja ha är som du säger en retriever men med "allergivänlig" päls. Och jag tycker att retrievers, iaf goldens och labbar, är hur underbara som helst men jag kan inte äga någon pga min allergi. Så för mig skulle en "allergivänlig" retriever vara den ultimata hunden. Hoppas jag svarade på det du menade nu. Flört

SaraC
1

#21 Absolut! Förstår vad du menar! Fast undrar fortfarande om du kollat om det finns någon allergivänlig ras som den retriever du önskat? Glad

[jakke94]
0

curly fäller inte, 99% säker

[alena]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, då är Azlan en tjuvparad sk. designhund, fast det kallas som samlings namn för longdog, när 2 olika sorters vinthundar får valpar tillsammans (Lurcher är samlingsnamn för korsning av vinthund och annan typ av hund). 

Azlans mamma är Saluki och pappa är Afghan. Det sägs att det användes Saluki för att få fram Afghaner, så han är liksom en bit "back to nature". Afghanerna för ca. 80 år sedan (men även i vissa andra länder i nutid) ser mer ut som honom till utséende.

Själv tycker jag att just Azlans korsning det är till fördel, för  med tanke på päls skötseln av renrasig Afghan så skulle jag nog inte köpa en sån, men han har Afghanens egenskaper, visserligen inte de enklaste att ha att göra med, men han är super smart, påhittig, rolig, charmig och snygg. Allt detta skulle jag gått miste om, om jag inte letat en vinthundskorsning och alltid viljat ha en Saluki… men nu fick jag den "tjusiga spjuvern" på köpet.

Kan kanske i vissa fall iallafall vara bra med sk. designhund, om raserna ligger nära i släkten…k anske? Jag är i allafall helnöjd med min Azlan.

Noa-Nisse
1

Sötnos :)

Srer ut som ett salukihuvud med afghan kropp ^^