Australian shepherd
Hej all aussie ägare på Hif! På min skola ska vi skriva en presentation om något från australien. Jag som älskar hundar valde självklart aussie:n( även om jag vet att australien inte är det ända ursprungslandet) och undrar om jag kan få låna någon eller några bilder på era aussie:s? Hellst där man ser tydligt färgen på hunden och gärna ögonen om den har häftig ögonfärg! Är lite bråskande då det ska vara klart imorgon… // Hillevi
Aussies härstammar från usa :)
Inte om man ska tro rasklubben: "Man tror alltså att rasen utvecklats i USA från hundar som sannolikt kom både från Australien, efter att ha blivit medtagna dit, samt från hundar som följde med jordbrukare från olika delar av Europa. Man vet att dessa ofta tog sina vallhundar med sig när de emigrerade från länder som England, Wales, Skottland, Tyskland, Spanien m.fl." Taget från rasklubbens hemsida. Inte det ända utan en av flera olika länder. Eller har jag förstått fel?
USA ses som rasens hemland.
Du får ta vilken bild som helst från min blogg om du anger källa, http://australianshepherd.bloggplatsen.se/
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Okej då vet jag! Självklart att jag anger källan :) Tack så hemskt mycket!
Men det är ju bättre om du skriver om en ras som faktiskt kommer från Australien. Australisk terrier är en ras därifrån.
Jag har också Aussie, men hon är rätt "tråkig" enligt många då hon inte har nån fräck färg eller häftig ögonfärg 
Sabina
www.anibaz.blogg.se

Varför inte skriva om Australisk Kelpie? de kommer ju från australien och har det som hemland :)
#6 Kelpien kom väl med emigranter från England och Skottland?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Eller så kan du skriva om Australian cattledog :))
# 5 # 6 # 8 Den ska som sagt in imorgon och har redan skrivit klart. Men borde nog ha skrivit om någon av dom( måste erkänna att jag är lite förälskad i Aussie:n så det kan ha varit därför) # 9 Tack så mycket, har tillräckligt bilder redan men tack iallafall!
#7, det som kom från de brittiska öarna var tidiga border collie. Kelpie är en helt annan ras som har utvecklats i Australien från dessa hundar!
#11 Okej!
Sabina
www.anibaz.blogg.se