Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2830 ggr
Viccan92
0

Råd till koppel

Håller på och beställer julklapp till min hund och bestämde mig för att samtidigt köpa ett nytt koppel. Men vet inte vad jag ska ta. Ett smalt läderkoppel eller retriverkoppel.

Gillar retriverkoppel men eftersom han drar till när han ser andra hundar vet jag inte hur bra det är att ha det egentligen. Vad tycker ni att jag ska ta.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Forest]
2

hade valt läderkoppelet.

Maja2
2

Jag håller med Forest … läderkoppel och halsband alt. sele… och träna hunden på att inte dra :)

Viccan92
0

#2 Är det inte så att blir läderkoppel blött så blir det hårt och jobbigt. Jo jag jobbar på det. Har precis lyckats bli av med allergin och alla andra fel som jag hade när jag fick honom. Just så var hundaggressivitet det minsta problemet när han inte funkade i vardagen. Men han drar ju inte annars. Lite när vi är på hundpromenad med gänget men annars gör han inte det.

Maja2
0

#3 Nä, läderkoppel blir inte alls hårt och jobbigt om man smörjer in det.  Vid minus 15 och kallare blir det lite stelt men inte annars :)

Du säger att han drar LITE på promenad.. vad menar du där? Drar han eller drar han inte?

Viccan92
0

#4 På hundpromenaderna som vi går på varannan söndag med ca 5-10hundar. När vi går med dem så drar han lite. Det är ju inte så att plöjer på men lite drag har jag i kopplet då.

Vad ska man smörja med? Typ skokräm?

KvirrZ
0

Jag gillar dessa, dock kostar dom en slant Glad Mjuka och sköna att hålla i.

http://www.ekipage.nu/hurtta-svart-rundkoppel/95-0

- Mvh Emma

Viccan92
0

#6 Nja lite dyr för min minilön. Sen så ska jag beställa på samma ställa där jag köper julklappen till min hund. Den finns inte där.

Maja2
0

#5 Nej, läderbalsam eller likvärdigt

Viccan92
0

#8 Jaha men det borde ju gå att hitta när jag väl behöver det. Men då tar jag och köper ett fint svart läderkoppel. Kan jag använda hans gamla halsband med. Jag är nog lite för noga med färg men vill ju att han ska vara fin.

KvirrZ
0

#7 Jag förstår det, dom kostar ju en del :)

Av retrieverkoppel och läderkoppel till en hund som drar så skulle jag välja läderkoppel iaf. Glad

- Mvh Emma

[Asta]
0

Själv gillar jag nylonkoppel. De är lätta och även enkla att stoppa ner i fickan.

[Lostmybrain]
0

#11 nylon skär i händerna ifall de dras mycket ^^

Viccan92
0

Okej så nu har jag köpt. En pipand som julklapp, ett läderkoppel och ett 70pack med bajspåsar.

[Asta]
0

#12 - har haft nylonkoppel till mina senaste hundar och det har aldrig skurit in i handen. Mina hundar har väl aldrig dragit så mycket.

KvirrZ
0

#12 Det finns ju olika slags nylonkoppel :)

Den här typen av nylonkoppel är min favoritsort av koppel. Mjuka och sköna att hålla i.

http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?artnr=905700

- Mvh Emma

Viccan92
0

#14 Jag fick det under en promenad då han blev totalt förälskad i en flatte hane. Han blev helt plockerad. Men nu har jag ju köpte läderkopplet. Har lite svårt för nylon med eftersom det är så glat så känns som om man glider lätt.

KvirrZ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som sagt, det finns olika sorters nylonkoppel.

Tar en bild på mitt eget istället för det i #15, så ser man lite bättre.

Supermjuka koppel, ingen möjlighet att skära in i handen.

- Mvh Emma

KvirrZ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till..

- Mvh Emma

MonaAlexandra
0

Jag skulle valt läderkoppel.

Sophey
0

17. Jag var ute med en bekants hund som hade exakt lika dant koppel… Jag kan inte riktigt halla med eftersom nar jag kom hem med den hemskt ouppfostrade hunden var kopplet som inskuret i handen pa mig.

Hunden drog nagot outhardligt Foten i munnen

Medarbetare på matlust

[Asta]
0

Det är lustigt hur allting på något sätt måste dras till ytterligheter. Jag har fått handen skuren av ett läderkoppel en gång, så det går det också. Det mesta kan hände och det finns inga rätt eller fel. Jag föredrar nylonkoppel och andra föredrar läderkoppel, det finns väl ingen anledning att på något sätt ha rätt eller fel?

KvirrZ
0

#20 Då måste det nog ha varit den hårdare varianten, för mitt är så mjukt att jag skulle kunna dra en bil med det känns det som.

Ont kan det säkert göra om man har en oerhört dragig hund, men då är det nog mer av "brännskada" än att det skär in i handen.

- Mvh Emma

KvirrZ
0

Haha okej, dra en bil är lite överdrivet, men jag älskar det Glad

- Mvh Emma

Sophey
0

22. Det ser precis ut som pa din bild i alla fall och kopplet var valdigt mjukt men efter prommenaden hade kopplet liksom rullat ihop och blivit stravt i handen och nastan utdraget Obestämd

Medarbetare på matlust

KvirrZ
0

#24 Var det tunt eller var det brett?

Fast, även det mjukaste koppel gör säkert ont om det är en fruktansvärt dragig hund Glad

- Mvh Emma

Viccan92
0

#17 Fick ett liknande med till min hund när jag köpte honom men har aldrig använt det. Känns lite för brett och dessutom ser det ut som om små valptänder har bitit i det.Flört

Sophey
0

#25 Det var ganska brett, det var nog lite bredare eller samma storlek som kopplet pa bilden, jag skulle gissa pa bredare jamfort med bilden

Medarbetare på matlust

KvirrZ
0

#26 Jo, det jag har är den breda typen, sen finns det tunnare också, men de kan vara något hårdare vad jag sett.

Den här bredden passar perfekt till min golden Glad

#27 aha okej Glad Då måste det ha varit en stark hund, kan inte ens föreställa mig hur hårt min vovve måste dra för att det skulle göra ont.

- Mvh Emma

[Forest]
0

jag har läderkoppel som var chanels efter 3 år är det mjukare o jag har aldrig smört in kopplet nu gav jag bort det pga för tungt knäppe (eller vad det heter) enligt Enja. Men jag har ett tunnare rundsytt läderkoppel till henne ne inte stelt det heller tvärtom :) jag gillar läderkoppel de är så sköna att hålla i.

Viccan92
0

#29 Jag har haft en läderkoppel och det är väldigt hårt och jobbigt nu. Har haft det till och från i två år. Nu använder jag det bara när vi ska bada för det kommer ju inte bli bra igen. Har varit ute och gått då och då med en väldig dragig cavalier och då har det varit lite jobbigt att ha läderkoppel. Det har gjort ont tillslut.

[Forest]
0

30 låter inte så bra, fettar du in kopplet för det låter som att ditt behöver en rigäl infettning :) läderolja kan man låta det ligga o dra i ett par dagar, torka av det med trasa o låt det lufttorka därefter.

Jespersen
0

Jag har nästan alltid haft läderkoppel till mina. Tia hade sitt första i 6-7 år (har inte använt det hela tiden under dom första åren) innan det började bli lite hårt och sprucket längst ner vid flätningen. Humla har avverkat ett som karbinhaken gick sönder på. Hon har haft sitt nya i tre år nu och det är fortfarande fint.

Jag har smörjt mina någon gång om året kanske :) Jag föredrar helt klart läderkoppel, dom är skönast att hålla i och dom som är flätade istället för sydda känns väldigt hållbara :)

Rundsydda läderkoppel har jag också provat, men det var ingenting för mig.. Dom var jättemjuka och så, men jag tyckte ändå inte att dom var sköna att hålla i.

Viccan92
0

Fick nu hem allt ihop leverarat direkt till dörren dessutom. Skönt att slippa åka och hämta det. Har inte invigt kopplet än men ska göra det. Min hund var mycket förtjust i bajspåsarna och tog och bar iväg på rullen. Julklappen däremot fick han ju självklart inte se. Den har jag gömt nu så att han inte kommer åt den.

Chilli10
0

Det finns ju faktiskt retriverkoppel i läder Flört jag har ett sånt :P

Viccan92
0

#34 Jaså det visste jag inte. Fanns iaf inte på den hemsidan jag köpte mina saker på.