Tips för att jobba bort oönskat beteende?
Har tagit en två-årig tik på prov. Hon är en jättefin Lagotto-tjej, lyhörd, lätt att kommunicera med, smart och samarbetsvillig.
Tyvärr känns hon osäker runt människor, och om någon försöker hälsa på henne utan att hon "bjudit in" skäller hon och morrar. Hon morrar och skäller när det kommer folk hem till oss också.
Jag tänker att det är okej att tala om att nu kommer det någon men inte att morra åt dem en lång stund efter att de bjudits in av mig. Jag skulle vilja jobba aktivt med det här, för att se om vi kan ändra beteendet.
Har ni tips eller några tankar runt det här så tar jag tacksamt emot dom!!

Hur brukar besökande bete sig mot hunden? Titta på henne, prata med henne? Är det främmande hon morrar åt eller alla människor?
Hur länge har du haft henne? Det låter som att hon blir väldigt osäker. Jag skulle inte låta henne hälsa på någon, varken ute eller inne, och inte låta någon gå fram och hälsa på henne heller, på en vecka. Be alla som kommer in att ignorera henne totalt. VIsa henne att hallen är DIN när det kommer någon, det kan hjälpa henne att inte känna att hon behöver ta ansvar.
#1 Hon morrar åt alla inne. De som kommit till mig har fått order om att ignorera henne men inomhus har hon morrat ändå. Däremot har det fungerat bra när vi varit ute, då har hon kunnat gå fram och lukta och efter en stund hälsa.
#2 Hon har inte varit länge alls. Och jag har oxå tänkt att hon är osäker, och jag försöker vara tydlig med att hallen är min. Jag ska följa dina råd, och be alla ignorera henne. Jag hoppas att jag kan få alla att lyssna. Det är nästan svårare att få gästerna att höra än hunden.
#3 Jo jag vet att gäster är mer svårlärda än hundar, men det är ett MÅSTE :)
#4 Ja, jag vet. Det får bli veckans utmaning till mig själv. 
Lycka till :) du har redan fått bra tips tycker jag :)

#3 Håller helt och hållet med dig om att gäster är svårlärda! Du har fått bra tips av Maja2. Du skriver att det fungerar bättre utomhus…Du skulle kunna möta gästerna utomhus med hunden och gå in när det känns okej. Så har vi gjort ibland, det funkar kanon! Lycka till!
#6 Tack. :)
#7 Jag har jobbat på nu, och det blir bättre och bättre. Tack för ditt tips, det är lätt att glömma bort att tänka utanför ramarna. :)

#8 Härligt att höra!