Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1685 ggr
MissManic79
0

NYBÖRJARE

Jag fick en bonushund iom att jag träffade min sambo och jag har aldrig haft hund tidigare. Hon är en bc/dalmatin blandning och är stressad och energikrävande.

Det vi verkligen behöver träna på är

* Passivitetsträning - hur gör man det på bästa sätt?

* Inte dra i kopplet

* Inte skälla

* Inte hoppa

Ja, det var nog det i första hand..

Vore tackam för all hjälp jag kan få.

Hon är ingen valp, hon fyller 2 nu i december

Lojs
3

Det finns en bra bok som heter "släpp kontrollen lös", det kan vara ett bra köp till att börja med låter det som. =)

Sedan skulle jag vilja formulera om så det blir lättare att träna, ta bort alla "inten" och formulera vad du vill ha istället.
Istället för "inte hoppa" så kan man säga "Jag vill att hon ska hälsa på människor med alla fyra tassarna i backen." Då har man en bra och positiv utgångspunkt för träningen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

KvirrZ
0

Hur mycket aktivering får hunden?

Om den är understimulerad så kan olater ofta komma på köpet, och en bc-korsning kan kräva rätt mycket.

Om hunden får utlopp för all sin energi, både fysiskt och mentalt så blir det sen ofta lättare att träna bort oönskade beteenden.

Nu frågar jag bara för att du inte nämnde något om hur mycket aktivering den får. Hunden kan mycket väl få lagom Glad

- Mvh Emma

Cassii
0

Vad brukar ni göra/tillgodose hunden med per dag? Glad

MissManic79
0

Okej, tack!! Det boken har 3 st tipsat mig om bara idag, så den ska köpas!! Glad

KvirrZ
1

Inget svar på våra frågor? Obestämd

- Mvh Emma

Lyckligatassar
0

Jag har en dalmatiner och att ha den rasen blandad med BC låter väldigt krävande. Bara dalmatiner i sig är enormt envisa och krävande och behöver en fast hand.

Tycker du borde gå en Vardagslydnadskurs kombinerat med boken kontraktkontaktete med eva bodfäldt, om du värkligen vill att de ska ge några resultat.

För e man nybörjare när de gäller hund så tycker jag absolut att man ska gå en kurs…för de är inte bara att läsa en bok när de gäller hundar.

Får inte hunden utlopp för sitt medfödda beteende kan ni få stora problem sen

Jag rekomenderar Denise Hundkonsult

går vardagslydnad hos henne nu och hon är toppen.

Lycka Till :) :)

Ps skulle va bra om du svara på dom andras frågor!

Anna Megger

Lyckliga Tassars Hunddagis & Pensionat

MissManic79
0

Hmm… Missade frågorna… Skumt!

Jag går 3-4 promenader varav minst en innehåller spårning, lek, mentala träningar och ena promenaden är 5 km (de andra ca 2 km)

Skulle vilja gå en vardagslydnad, men då det inte går att ta sig till såna ställen med buss så är det rätt kört, tyvärr.

Har dock lärt känna en som är bra vän med en hundpsykolog och där har jag också fått massa tips. Jag sliter med henne och jag ser resultat, tittade på ett filmklipp från i höstas och jämför med idag så är det redan skillnad. Nu har hon precis gått ur sitt 3:e löp och efter det så har det hänt massor!!!

Lyckligatassar
0

va härlig att höra att de går bra :)

lycka till i fortsättningen :)

Anna Megger

Lyckliga Tassars Hunddagis & Pensionat

[Forest]
0

7, tycker du låter väldigt bra :)

MissManic79
0

Tack!! :)

Känns bra att få feedback på det man gör och att höra om det är rätt eller fel.

Vi hade en hund i ca 2 veckor när jag var i 12-års åldern men han ville slakta katterna :-(

Men med honom så försökte jag träna in det lilla jag visste att man kunde göra med en hund, då mest sitt, ligg, vacker tass.

Sen en jag lärde känna hade en hund som jag fick låna och gå på promenader med, det var lycka!!

Så kul nu, att Äntligen ha hund!! Så, nu gäller det bara att jag inte tröttnar på killen ;-)

[Forest]
0

10 hahah Flört