Träffa olika?
I onsdags träffade jag en hund som jag är intresserad över. Besöket gick väl sådär..
Jag vart för det mesta tyst och det var en hel del pinsamma moment. Hunden jag skulle träffa höll sig för det mesta i bakrunden utav andra 6 hundar som var mer på och fick min uppmärksammhet. Det vart ju inte en sådär underbar känsla som ska finnas när man hälsar på en hund. Uppfödaren är även väldigt velig och har inte ens bestämt sig om vill omplacera sin hund. Dessutom har hon haft flera som hört av sig och jag verkar ju inte ha så bra odds sådär.
Jag har även kontakt med en annan uppfödare som jag hemst gärna vill träffa på, för att träffa hunden de vill hitta ett hem till. Hon låter helt underbar men det gör även den första hunden. Det som inte är så bra är väl att hon bor i Luleå när jag bor i Stockholm. Det blir 30 timmars resande fram och tillbaka för mig + tiden man är därborta.. Men på plussidan vill jag hälsa på denna hund för att kolla om vi får det här klicket som jag inte fick med hunden jag besökte.
Borde jag vänta tills jag får besked om den första hunden eller kan jag gräva mig djupare in i den andra i luleå? Får jag chansen att ta den första vet jag faktist inte om jag skulle ta henne. Hunden i sig är jag intresserad över men det var just detta besök som gjorde att entusiasmen lade sig ner för henne. Så jag är lite fast i detta..

Vad är det för ras? Och vilken uppfödare är det i Luleå? Jag bor i Luleå, så därför jag är extra nyfiken 
Hur du ska göra med val av hund/uppfödare kan jag inte avgöra, men gå på magkänslan, käns det inte rätt så är det mest troligt inte det heller.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Låter ju inte kul alls att det blev så!! Som du säger så ska det ju kännas som den lyckligaste dagen i sitt liv typ, när man är och träffar sin förhoppningsvis blivande hund….. Varför tror du det blev så tyst mellan er? Stämde inte personkemin? Hade du inte massa frågor att fråga, tänker jag? Skulle jag ha haft….
Nyfiken på vad det är för hund du vill ha? Ras? 
Tycker du ska kolla den i Luleå istället. Köpte själv en sådan hund som höll sig undan och inte vill hälsa. Snacka om att jag har fällt mycket tårar för denna hund. Visst nu är han underbar men jag har lagt ner fruktansvärt mycket arbete på honom.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Kändes det sisådär hade jag inte kännt efter mer på den hunden, jag tycker lite det ska klicka :) Sen hade det vart smart om uppfödaren kanske tog ut de andra hundarna så du fick chansen att hälsa på hunden mer utan de andra groffar åt sig :P Vad är det för ras du är ute efter?
#1 det är Nordängens :) Sheltisar
#2 Ja, jag förväntade mig jätte mycket också och under resan dit vart jag helt pirrig, menmen. Nja, de vart ju mest att jag är så oerhört blyg.. Jag kom inte på något att prata om osv.
#3 Ja, jag vill verkligen!
#4 Jag är också en sådan som vill att det ska klicka. Schäfern Bentley som jag hade, klickade det med, och det var en sån härlig känsla! Jag åkte inte ens dit för att kolla på henne, utan hennes bror. Men det vart henne det blev :) Men det är ändå något speciellt med tiken jag hälsade på. En speciell personlighet som jag tyvärr inte fick se. Men nej, efter besöket så kändes det inte så som jag hade hoppats..

#5 Kikade just på deras sida, känner igen hundarna, tror jag träffat dem på Hundhuset några gånger. Om det är dem så är det ganska trevliga hundar och ägare 
_**/Mvh Anne
#6 va kul :) Har de med sig en liten blå kanske? Då är de nog säkerligen dom. Det är även hunden på framsidan jag vill hälsa på, dock är hon inte så liten nu, 6 månader är hon :P
Jag tycker det känns lite taskigt att erbjuda ut sin hund till försäljning och ändå vara tveksam till köp
Förvirrande. Personligen skulle jag struntat i personen och letat en annan uppfödare om det var som du beskriver.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#7 Ja de har haft med sig en blue merle, någon sobel (visst heter den "vanliga" färgen så?) och någon trefärgad har jag för mig också.
_**/Mvh Anne
7 ta flyget o hälsa på dom :) så drar du ner resetiden massor 
#8 ja kanske :P Jag tror hon mer vill kolla om hon hittar ett bra hem först. För hunden är lite speciellt kan man säga^^
#9 då är det säkert dom :) De har tre tikar av varje färg, en sobel hane och den blå lilla tiken jag vill kolla på.
#10 flyg kostar oerhört mycket mer än tåg :P Funderar på om resetiden är värt det eller om jag ska betala extra för flyg.. Dock skulle de pengarna kunna gå till något annat. Fast att sitta på tåg i 30 timmar och kanske bara vara där i 2-3 timmar låter lite surt xD Får granska det noggranare!
Jag har iallafall bestämt mig att hälsa på så får jag se hur det blir :) Jag kanske får bättre kontakt med denna? Annars är det väl bara att fortsätta leta.
#11 Vill du ha stöd, så vet du var jag finns!
#11 Ja, det kan man ju förstå! Jag vet inte vad som blivit sagt emellan er, men vill man mest bara kolla intresset tycker jag att man ska vara öppen med även det från början och för den sakens skull inte "vela" fram och tillbaka. Låter väldigt frustrerande för de som eventuellt är intresserade och som att det blir mycket svårare att få seriösa eventuella köpare intresserade
Lycka till i varje fall! Och uppdatera gärna.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#11 Men tåg kostar ju mycket mer än flyg!? Bara resan dit med tåg ligger ju på runt en tusenlapp och sen tillbaka hem igen för samma peng…. och sitta på tåget i 12-13 timmar är ju inte så himla kul.
Men flyg tar det 1 h och 20 min och kostar runt 900 fram och tillbaka, åka då på morgonen och sen hem igen på eftermiddagen. Och är det en trevlig prick till uppfödare så kanske du har tur och de hämtar/lämnar vid flygplatsen. Annars så kan du ju hyra bil eller ta en taxi, men du har ju samma problem även om du åker tåg.
Jag skulle lätt ha valt flyget! =)
Billigare, snabbare, resan och besök klaras av på 1 dag.
#14 jag har bara hittat flyg som ligger på 1500- 2000 fram och tillbaka :) Så då blir det billigare med tåg, ifall jag inte bara är dålig på att hitta flyg :P

Kika här http://swedavia.se/sv/Lulea/Resenar/
Eller på http://www.norwegian.com/se
Hittade iaf jag billiga resor på mellan 900-1200 tur o retur.
Kolla också med flygbolaget om du får ha hund med dig, det är ju en liten hund så hon borde kunna komma i en väska/bur med godkända mått? Betydligt enklare och fortare än att åka en så lång tågresa med en valpis = )

Kan ju tillägga att jag sökt på 1 person, vet ju inte om ni är flera som ska åka ; )
#17 troligen blir vi två :P Jag får kolla lite noggrannare ;) Jag som är dålig på sökning helt enkelt.
Alldesless nyss ringde jag uppfödaren i luleå, och vi skulle höras med mer specefika datum :D Jag som är otroligt telefonrädd blev jättechockad över att samtalet bara flöt på! Vi hade saker att prata om (i övrigt kommer jag aldrig på något att prata om) Så då får mal väl hoppas på att detta besök blir bättre och att jag och hunden får en bra feeling :)

#18 Om du har svårt att komma på saker att fråga om på plats så kan det vara en bra idé att innan du åker till uppfödaren göra en lista med frågor och funderingar, sånt du vill veta om hunden och om dem, mm, då kan du ha med den som "fusklapp".
_**/Mvh Anne
#19 jag har väldigt lätt för att i förväg redan berätta min livs historia ungefär och redan nu här hemma kommer jag inte på något speciellt att fråga :P Jag är jättedålig på sånt..
Det jag vet är att föräldradjuren är hdtestade och vet vilka meriter de har. Har kollat bak i ledet och kollat varför vissa hundar fått avelsförbud i ledet (5 reggade kullar) Om valpen vet jag ålder, beteende, utseende, hälsa (sneväxande tand som ska tas bort), hur den bott, vad de har gjort med den hitillts, Hur den levt vardagligt och vad som behöver tränas på.
Är det egentligen något mer? (haha nu kommer säkert jättesjälvklart komma upp^^ )

#20 Okej, verkar som du redan har koll på de frågor man brukar ställa 
_**/Mvh Anne
#20 Du får nog fråga onödiga frågor
Typ om sheltien, det finns väl saker du inte vet? 
Annars kan du fråga:
- Hur hon är att hantera
- Hur hon är att träna
- Hur van hon är att få klippta klor eller bli borstad (tycker även du kan fråga om hon är van att få borstade tänder)
- Är tanden genetisk?
- Om de inte har pappan hemma, så kan du ju fråga hur han är till sätter
- Sen kan du fråga om tidigare kullar av mamman/pappan, om hur avkommorna har blivit. Är det någon som tränar mycket/tävlar?
- Hur är hon kring andra hundar?
- Är hon mycket koppelvan?
Ja några saker jag kan komma på hittills 
bra saker cassii
vet dock redan några men några kan jag spara till besöket!
Fler frågor får gärna komma upp !

Hur hon är i olika miljöer, tex stadmiljö där det är mycket folk och oljud?
Hur reagerar hunden på nyårsraketerna?
_**/Mvh Anne