Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3226 ggr
[MatildaTure]
0

Toppa med doggy?

Ture äter just nu Magnussons M&B junior. De senaste veckorna har han inte ätit så himla bra av det och eftersom han bara är 6 månader så är det ju viktigt att han får i sig allt han behöver. När man blandar i något gott i maten äter han med stor aptit, dock behöver det vara något blött som fastnar på torrfodret - annars petar han ut det han tycker är gott.

Är nöjd med M&B annars, både innehållsmässigt och hur Ture har mått på det. Funderade på att köpa färskfoder att toppa med, men det känns lite krångligt då man ska förvara det i frysen. Har kollat lite på nätet och Doggy har en produkt som heter Prima topping. Blötmat som verkar innehålla så mycket som 93 % kött och resten grönsaker och mineraler - alltså helt spannmålsfritt. Dessutom har jag sett att detta finns i Icabutiker vilket underlättar mycket.

Så nu är frågan. Någon som har erfarenhet av denna topping? Vet ju att Doggy inte är något foder som brukar talas gott om men denna produkt kanske är undantaget. Eller någon som har något annat tips.

Bifogar länk http://www.doggy.se/sv/hund/produkter/doggy/doggyprimabitarisas/

russin
0

Har använt det när jag åkt iväg till en ö på sommaren och inte haft tillgång till frys till färskfodret - helt okej att ge som topping/smaksättare tycker jagGlad

[Forest]
0

en fråga har han tappat alla tänder? för i den åldern kan det vara så att de tapapr lite tänder o det kan vara obehagligt att tugga :)

SaraC
0

Risken kan ju vara att du sedan alltid kommer få toppa fodret med något. Då skulle jag tycka det var enklare (och billigare) att byta till ett foder han äter bra av. Tänker också som #2 kan det vara tandlossning på gång? Då kanske det räcker med att du blöter fodret med vatten under denna period.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[MatildaTure]
0

Han har redan tappat alla tänder och blöter jag fodret ratar han det totalt. Har ni något tips på något annat bra fodet?

[Forest]
0

4, färskfoder :) jag ger nordic special+ tydligen är denna godare enligt våran hund än bas :) Mår han annars bra av sitt torrfoder så kan du uthärda o ge det till honom, tror inte han svälter ihjäl pga han inte vill äta sitt foder.    Kan tillägga jag gav redan färskfoder + torrfoder men fick sen ändå en matvägrande hund så vissa hundar är periodätare spelar någ ingen roll vilket foder men ger.

Skyress
0

Tycker personligen att det finns bättre foder till hunden.

lizton
0

Hundar som närmar sig könsmognaden brukar bli kinkiga med maten. Du har ett bra foder som hunden funkar bra på i mage osv så jag tycker inte du ska byta foder. Magnussons Meat & Biscuit har rena råvaror och inga anonyma ingredienser och det är det enda torrfodret som har 100 % svenska råvaror. Man ska inte gå efter doseringen på påsen slaviskt; många hundar äter mindre än vad det står. Anvisningarna är bara ungefärliga. Min tik äter vuxenfodret och har aldrig ätit mer än 50 - 75 % av vad som står på säcken.

Du kan absolut toppa med Doggys blötmat om du vill. Om du börjar med det får du räkna med att fortsätta blanda i. Doggys blötmat är helt ok.

Mitt råd är att behålla torrfodret. Du har en valp och det är särskilt viktigt att han får i sig rätt mängd av kalcium/fosfor för skelettutveckolingen. Magnussons Meat & Biscuit ligger rätt när det gäller det.

1.2 % kalcium är vad som rek för valpar och det har ditt foder. Om du börjar byta foder får du byta gång på gång, eftersom hunden lär sig att han får något nytt när han tröttnar. Att byta flera gånger är inte bra för en valp, som behöver tillgodogöra sig näringen för att växa bra. När man byter foder tar det några veckor innan magen ställt om och börjar ta upp näringen bra från det nya fodret. Inte så bra bra för en växande hund och särskilt inte när du nu har ett bra foder.

Magnussons Meat & Biscuit Junior är ett av de foder som rek av forskaren Marie Sallander på hennes hemsida när folk frågar efter bra foder till valpar. Hon är en av de främsta i Sverige när det gäller hundutfodring och hälsa. Googla på hennes hemsida om du vill.

Jag skulle vänta tills hunden blivit ett år innan jag skule fundera på ev byte till färskfoder, som du varit inne på. En valp är känslig och kan bli mkt sjuk av campylobacter som kan finnas i allt rått kött. Vuxna hundar brukar klara av smittan utan att man märker det. Dock kan hunden sprida smitta till en människa, så man får vara mkt noga med hygienen om man ger färskfoder. Salmonella är ovanlig i Sverige, men släktingen campylobacter kan ge lika svåra symtom. Diarreér hos en liten valp är allvarligt, så jag skulle inte vilja utsätta en valp för den risken.

Mitt råd är alltså - blanda i Doggy blötmat som du tänkt och behåll ditt torrfoder.

[MatildaTure]
0

Tack för alla råd! Tror jag gör som några av er säger och behåller torrfodret och smaksätter med något gott. Risken är ju att han vänjer sig vid att det ska vara toppat med något, men dÅ får jag helt enket fortsätta med det.

[MatildaTure]
0

Tack för alla råd! Tror jag gör som några av er säger och behåller torrfodret och smaksätter med något gott. Risken är ju att han vänjer sig vid att det ska vara toppat med något, men dÅ får jag helt enket fortsätta med det.

russin
0

Jag tycker inte det är så farligt att låta hunden få äta något som den faktiskt tycker är gott - för hur kul är det med torrt foder varje dag ! Har nog aldrig haft en hund enbart käkat torrfoder glatt…

Så toppa du maten med gott samvete och samtidigt veta att hunden gillar detFlört

[MatildaTure]
0

#10 Precis så känner jag med! Jag är själv otroligt kräsen med maten, klart min lilla kille ska få äta gott (och nyttigt såklat)!

JessieS
0

Jag brukar blanda ut min hunds mat med en sked kattmat. :) Fast om man inte har en katt hemma så kanske det finns bättre saker att blanda ut maten med.

[Forest]
0

11,  Välj ett bättre foder isf om du vill ge han bättre foder, barfa är det bästa man kan göra.

Loveradio
0

#13 Magnusson är ett bra foder.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Forest]
0

14 ja men tydligen så gillar ju inte hunden fodret så värst mycket :)

[MatildaTure]
0

#13. Jag känner inte att jag har så mycket kunskap som krävs för att barfa. Dessutom bor jag hemma och mina föräldrar ger hunden mat ibland, tror inte att de skulle uppskatta att hantera sådant. Han gillade fodret han äter nu till en början, jag tror att han kanske är lite kräsen och har tröttnat.

Men jag anser också att barfa är det bästa för hunden, det är ju det absolut naturligaste. Dock känner jag att om man inte riktigt har kunskapen/möjligheten att göra det på ett sätt som tillgodoser hunden (eller valpens) näringsbehov är det bättre att använda sig av torrfoder. :)

[MatildaTure]
0

#14 Förresten, Valle äter väl M&B nu? Funkar han bra på det? Innan Ture blev lite kräsen har jag varit helnöjd med fodret!

Loveradio
0

#17 Ja jag beställde det. Och nu håller jag på att sakta byta över till det fodret. Just nu får han bara det som godis och han verkar helförtjust i det Glad nästa steg blir att blanda i lite av det i hans gamla foder. Så jag kan inte säga om han funkar bra på det än, men han verkar gilla det iallafall.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com