Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 6086 ggr
[Driva]
0

Pris omplacering

Hur mycket är rimligt att köpa en omplacering för?

Alltså renrasig, skk reggad, uppfödarfödd osv.

Jag hittade nämligen en omplacering i norge av den rasen jag vill ha, och hon vill he 14000 norska för hunden, den är ca 1 år. Är inte det jättemycket? Jag trodde vuxna hundar skulle vara billigare än valpar? E
Som jag förstått det så kostar 15000 som valpar, men hur mycket ska jag vara beredd att betala för en 1-2 årig hund?

Chilli10
0

Jag kan tycka att det har lite att göra med vad hunden kan, om den är meriterad, stamen, varför det säljs mm.

14000 norska låter väldigt mkt, men är det rätt hund så varför inte?

Själv skulle jag nog inte vilja lägga mer än 12 000, och då ska det vara en hund man verkligen vill ha och fastnar för.

DinJejja
0

Beror väl kanske lite på varför hunden omplaceras? Omplaceras den för dom har problem med den eller liknande känns det inte som om man kan ta så mycket betalt för det.

Men de låter lite mkt med 14000 norska för en åring.

Jag köpte min hund som omplacering. 8 månader var han och fick ge 5000kr. Han är renrasig, skk reggad och från en bra uppfödare. 
Han kostade 12000kr från uppfödaren så jag tycker priset var rimligt. Han omplacerades för dom inte hade tid med honom så ingen problem hund.

[Driva]
0

#2 Jag tycker för en äldre hund så är det mer rimligt med ett sånt pris du skriver.
Hunden i norge omplaceras för att den inte funkar i hennes flock, sen skriver hon inte varför den inte fungerar.

Själv tror jag inte jag är beredd att lägga mer än ca 7000 för en vuxen hund, men jag kanske måste ändra mig?

DinJejja
1

#3 Då kan man ju undra vad de är som gör att han inte funkar, behöver ju inte vara något men ska man lägga ut så mycket pengar på en hund vill man ju gärna veta allt.

Chilli10
0

#3 Det beror ju på.. Jag betalade 6000 för en oreggad, 6 månader gammal hund..

InteAlls
0

#0 Det är ganska svårt att säga vad som är ett "rimligt" pris. Är det en ovanlig ras? Har den kapacitet för stora meriter typ, tävling/utställning? Ofta (generaliserar som en galning här) kostar ju de mindre raserna med små kullar en hel del. 14 000 NOK blir enligt forex 17 336,20 SEK. I så fall tycker jag att den borde ha en superstamtavla och/eller kapacitet för väldigt höga klasser i det du nu vill göra.

#4 Håller med dig, skulle dra åt mig öronen pga det. Vill gärna att ägaren är helt ärlig på en gång och inte lämnar saker åt fantasin. Speciellt eftersom TS har en annan hund hemma redan(?).

[Driva]
0

#6 Nu har jag inte mailat personen som säljer hunden så det kan ju tänkas att det finns en rimlig förklaring (som att hon har en annan hund som bråkar hemme eller liknande).

Men jag blev lite orolig när jag såg detta höga pris om det var "standard" i sverige att ta ungefär lika mycket för en valp som för en omplacering. Då jag itne alls har räknat med de summorna när jag nu letar hund. I såna fall får jag nog vänta ett tag, alt göra upp en avbetalning plan med eventuell säljare…

InteAlls
0

#7 Aha, då blev det plötsligt inte lika märkligt :)

Inte för att jag vet vad det är för ras osv men tycker nog att det låter lite som ett överpris, kanske är det ett sätt att lura bort oseriösa?

[Forest]
0

har sett 8åring renrasig för 7 000kr för mig var det lite saftigt men kanske sätter de lite överpriser för att sålla bort oseriösa köpare med.

Vad står norska kronan i ? 14 000 för en 1 åring hmm man får någ räkna samma pris som valpris nästan när dom är så unga Obestämd

MoaW
0

jag tänker lite att det kan bero på hur mycket pengar dom lagt ner på hunden också, i utställning, tävling, tester, röntgen osv. Men oavsett tycker ja 14000 låter lite mycket

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.