Vad gäller vid omplaceringar?
Jag köpte omplaceringshund nu för ett halvårsedan, och vill veta om vi gjort detta ordentligt (eftersom säljaren var grymt oseriös)..
Vad är det för papper som ska fixas? Ska man ringa någonstans? Jag har ju fört över hans försäkring på mig och ändrat hos vet. Eftersom han är apbt så finns han inte med i skk, så inget där som behövs fixas. Men jag tänker t.ex. på chippet. OM han skulle komma bort, är inte han skriven på hans förra ägare då, och att de är henne de ringer?
Tacksam för svar!

Du behöver fixa ägarregistreringen i jordbruksverkets hundägarregister (är lag på det).
Om förra ägaren är registrerad där som ägare så kan du eventuellt behöva ange den personens personnummer för att kunna byta ägare.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har du fyllt i papper om ägarbyte?
#1: Okej, och hur fixar jag det, på deras hemsida?
#2: Nej, vi skrev ett eget papper där vi båda skrev under, inget annat gjordes.
Känns som att jag har dålig koll som kommer på detta nu..
Ville komma fram till det AnneN sa, ignorera mitt inlägg. ;)

#3 Japp det går att fixa via deras hemsida, http://www.jordbruksverket.se/etjanster/etjanster/hundregistret.4.5aec661121e261385280002400.html
_**/Mvh Anne
#5: Hur vet jag om han redan är registrerad på sjv? Det fungerar inte för mig att söka på hundar..

#6 Verkar som att det är något fel på den sidan just nu.
Annars går det alltid att ringa till jordbruksverket och prata med dem direkt, de brukar vara hjäpsamma och trevliga.
_**/Mvh Anne
Jag såg nu att han redan var registrerad. Ska kontakta den förra ägaren och se om hon är medgörlig..
#7: Jag får göra det imorgon, de hade inte öppet på helger..
När jag tog över min tik tecknade jag försäkring på henne (hon var inte försäkrad innan) sen anmälde jag mig som ägare på henne till jbv (tidigare ägare hade inte brytt sig/hunnit att göra det heller).
Kostar 70 kr första ggn, men om hunden redan är reggad hos jbv så kostar det inget har jag för mig :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.