Snart är det dags.
Om några timmar kommer min lilla valp och hans uppfödare.
Är ganska nervös. Har pratat med henne i telefon en gång, annars har vi sms:at en hel del hela den här veckan.
Men har ni några tips om saker man bör fråga?
Jag vet ju redan att han är vaccinerad, chippad, vetrinärs besiktad osv.
Och hur mycket han ska äta osv osv.
Men finns det några frågor som ni tycker att man ska fråga?

Kommer uppfödaren hem till dig med hunden? Varför? Har du inte hälsat på och träffat tiken och sett hur kullen har vuxit upp?
Nej vi bodde för långt ifrån varandra så jag hade ingen möjlighet.
Vi har haft mycket bra kontakt där jag ställt hundra-tals frågor.
Både jag och min sambo vet att detta är riskabelt eftersom vi aldrig fått träffa varken valpen eller uppfödaren.
Men hon skulle lix passera där jag bor idag för något ärende söderut, så hon erbjöd sig svänga förbi med honom.

Okej, tja är den vaccinerad, vet besiktad (ej äldre än 7dagar sen) reg i skk, minst 8v, 3års dålda fel försäkrad osv så kan inte jag komma på något speciellt. Dubbel kolla med henne när han bör avmaskas igen.
Lycka till med vovven!
Tack så mycket :)
Hmm då är det ju inte säkert att ni klickar med valpen. Men lycka till!
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#5 Nä vi har pratat om det. Men han är allergifri enligt uppfödaren och jag är egentligen allergisk så hade som inget val. Antingen att ta chansen och försöka eller leta vidare efter någon jag kunde åka till.
Men jag tror och hoppas att det kommer gå bra.
Hon (uppfödaren) säger att han är väldigt kelig och snäll.
Lite busig kan han vara (typ bita på skor) men så är alla valpar, det får ägaren lära dom rätt och fel. Sen så älskar han att bli hållen och ompysslad.
Så enligt henne är han en fin hund.
Har även frågat om hans psyke och stress. Även hur hans föräldrar är.
Och hon sa att dom har bra psyke och deras stress är i en bra nivå.
#6 Det låter ju bra allting, hoppas att ni klickar.
När jag skulle hämta min valp hade jag tänkt ut massa bra saker jag skulle fråga. Glömde varenda en när jag fick se hunden :) Jag fick en lista med viktigaste sakerna att komma ihåg, typ mat, försäkring mm. Sedan pratade jag med uppfödaren kanske en gång i veckan de första månaderna. Man kommer på massa frågor allt eftersom så oroa dig inte för det just nu :) Vad är det ras? Berätta gärna hur det gick sen, om du får tid ;)
#7 Tackar, det hoppas jag med
#8 Ja, man kan ju alltid ringa och fråga uppfödaren allt eftersom.
Kan tänka mig att du glömde när du fick se hunden. Kommer säkert jag göra med. :)
Jag kommer säkert att skriva lite senare ikväll.
Men först ska jag låta hunden få bli ett med sitt nya hem. Kommer finnas mycket att sniffa på :)
Det är en blandras mellan cotton de tulear och schipperke, men han ser mest ut som en schipperke :)
Är det en ras med sjukdomar skulle jag fråga om hundens föräldrar och släktingar är kollade för de sjukdomarna, tex höft- och armbågsröntgade, ögonlysta osv:)
Är det en SKK-reggad hund kan du själv gå ut på SKKs hemsida och kolla upp den informationen i Hunddata. (Såg nu att det är en blandras, men är föräldrarna eller mor/farföräldrarna renrasiga och SKKreggade kan du kolla upp dem i Hunddata)
Jag ska fråga det :)
Jag har frågat "om det finns någonting jag bör veta angående sjukdomar, kroppsproblem eller liknande i antningar valpen eller hans föräldrar" Och hon sa att dom är alla friska och fina, inga fel på någon av dom.
Ja, hans mamma är renrasig cotton de tulear och pappan är renrasig schipperke, om jag har uppfattat det rätt.
Gud så nervös jag är, dom är här på ca 1 timma.
Jag hoppas verkligen att jag och hunden kommer bli ett.
Tack för alla tips, ni är finast :)
Jag visste inte att Shipperke är en allergivänlig ras. =) men man lär sig något nytt varje dag =)

Okej så det är en blandras du köpt. Då kan du inte kolla något själv. Hoppas verkligen inte uppfödaren blåser dig. Jag tycker det verkar lite skumt med "hem leverans". Men jag kan ha fel. Hoppas jag har det!
#12 Det är egentligen cotton de tulear som är allergivänliga, men hennes man och dotter är allergiker och dom tål honom, så får se om jag gör de med :)
#13 Hem leveransen var endast för att dom bodde långt härifrån, men dom skulle förbi här när dom åker söderut (vilket är idag) Så hon sa. Jag kan ta med honom när jag åker söderut, om du vill ha honom.
Så jag tog chansen/risken kan man säga. Var ju inte tänkt egentligen att hon skulle köra hem. var endast för att hon skulle förbi.
Men självklart är det som du säger, att man kan bli blåst på sådant.
Jag är vanligtvis väldigt noga med dessa saker, nästan för noga så ingenting duger för jag blir så osäker. Men jag hoppas att det ska gå bra :)
Här är en bild på honom,
hur har det gått? :)
Ingen hund är allergi fri allt hänger på vad man reagerar emot, finns allergiker som reagerar på de sk allergi fria hundarna.
Kommer uppfödaren och hämtar tillbaka hunden om du skulle reagera allergiskt?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
tillhör schipperke bland de "allergivänligaraserna" ? det viste jag inte har allergi hos sonen men vi skaffa Pudel pga jag vet om att han tålde den rasen och går lite efter vad min far tålde med (han var allergisk med). Som sagt man får chansa lite det är ingen ras som är helt allergifri det kan man inte säga, man får enkelt prova sig fram. Nu har ni valpen hemma och hade jag köpt en blandras hade jag haft samma krav på den som på renrasig allså alla rastypiska tester ska ha gjorts ska se stamtavla på fäderdjuren om de säg vara renrasiga, utan stamtavla kan man inte säg att den är renrasig pga går inte bevisa det. :) Hoppas allt går bra ursöt är han :)
# Han är här nu och han är så fin så det är helt otroligt, Och jättego personlighet!! :D Bilder ska komma
#16 Det kan nog stämma. KÄnner av litegrann när han slickar på mig. Men annars har det gått bra. Vilket är stor skillnad mot hur jag brukar reagera. Men får se hur det går i framtiden.
Men som du säger, beror på vad man reagerar på.
Ursäkta att jag är lite negativ nu mitt i all valplycka men jag blir så ledsen när jag ser sådant här. Du har inte träffat hunden du ska ha trots att du är allergisk! Hur sjuttsicken tänker man då?
Det känns väldigt naivt att du tror att hunden är "allergifri" (finns inga sådana djur överhuvudtaget) och att du tror att du kommer tåla hunden på grund av att "uppfödarens" familjemedlemmar gör det. Allergi är ju väldigt personligt, man kan inte alls gå efter vad en annan allergiker tål.
Och du känner redan av hunden…
Jag hoppas verkligen att det här går vägen och att du kan ha valpen kvar. Men jag tvivlar. Och jag blir irriterad över att man skaffar en hund på det här sättet utan att prova minsta lilla innan, så att hunden sedan ska få lov att flytta igen..
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#19 Jag har haft hund förrut och då fick jag mycket allergibesvär men jag hade kvar honom ändå. Min astma stoppar inte mig förrän det är sjukan som gäller. Och det kanske är fel på olika sätt men jag älskar djur och jag kan inte hjälpa det.
Och jag vet att jag mest troligen inte skulle tåla honom men jag har klarat det för och då kanske jag klarar det igen.
Beror på vilken ras också.
Iallafall, jag hade inte möjlighet att fara och hälsa på uppfödaren pga avståndet. Och jag vet att hennes familj förmodligen har en helt annan astma än vad jag har, och dessutom är dom van det.
Men när man verkligen lever för djur, och hundar speciellt är det inte så roligt att inte kunna få ha några.
Hon lovade mig att om jag inte kan ha kvar honom så har hon lovat att hjälpa mig sälja han till några av hennes kontakter. Och som jag har förstått det är det bra människor.
Jag är inte så dum att jag skulle ge iväg honom till första bästa.
Jag tycker att det är okej av mig att ge de ett försök så länge jag tar hand om honom, och måste han iväg så säljer man honom till en bra familj! För har man astma och tål inte det man älskar mer än något annat så kan det vara ganska svårt att hålla sig!
#20 Du kunde du ju valt valp närmare?
Så du kunde hälsat på den innan osv. Det tycker jag är viktigt att man gör, så man ser hur hunden är som personlighet osv. För man ska ju passa personlighetsmässigt med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#21 Förstår vad du menar, men eftersom att dom sa att han var allergifri så antog jag att han inte är det, men att jag kanske tål han lite bättre än andra. Vilket var sant. Jag tål honom mycket bättre än förväntat. :)

Vi har också blivit med hund precis och vi är sådanna som vill åka och hälsa på hos uppfödaren och se hur valpen är i sin hemmiljö där den känner sig trygg och verkligen kan visa vem den är. Vi var och hälsade på två gånger och sedan har vi pratat mycket i telefon och kollat på föräldrarna med sjukdomar och forskat för att se att det inte är några sjukdomar med i linjen.
Klickar det inte med hunden så letar vi hellre vidare och då är avståndet inget problem eller att vi får vänta ett halvår eller ett år. Att bli med valp tar jag på väldigt stort ansvar och det ska inte forceras fram utan får ta sin tid. Nu hade vi turen att allt passade med uppfödaren och att både vi och valpen trivs med varandra. Att hitta en bra engagerad uppfödare är minst lika viktig som att hitta rätt valp.
Att en hund är allergifri för någon annan så betyder det inte att den är det för en annan. Allergier är så individuella så man kan inte bara gå på det när man skaffar en hund. Då skulle jag i sådanna fall velat träffa hunden och verkligen testat ordentligt om man tål den.
Men det känns som att alla dom andra redan tagit upp det så jag vill inte heller dra ner mer på eran valplycka men jag hade bara gjort annorlunda om jag hade varit er, men lycka till och hoppas att det går bra med allt!
Jag åker också helst och träffar uppfödaren. Och lär känna dom innan jag bestämmer mig.
Men denna gång så höll vi endast kontakt genom telefon, sms och mail. Och det ångrar inte jag, inte för en sekund.
Visst hade det kunnat gå jättefel, och hunden och jag inte klickade.
Men enligt mig så är det många som skaffar hund utan att det "klickar" och dom lär känna varandra och ja.. det funkar hur bra som helst.
Men visst vill man träffa dom och känna klicket, det är självklart.
Och som tur är så kände jag klicket så fort jag fick ögonen på honom. Han är helt underbar :)
#20 Problemet är ju att du sätter dig själv i första rummet och inte hunden.
Det finns många, många hundköpare som åker över hela landet för att köpa hund. Varför kunde du inte åka?
Jag har under hela min uppväxt själv varit djurälskare och allergisk och vet precis vad det innebär. När jag var yngre gick det oftast bra att vara en stund med vissa djur, men jag kunde aldrig till exempel sova över hos någon med djur.
Jag anser inte att jag sätter mig själv framför hunden.
Jag kunde inte åka för har ingen bil för tillfället och det var ca 40 mil att åka. Och hade dessutom en massa att göra som jag var tvungen att göra klart innan hunden kommer.
Men klart att jag tycker det hade varit smartare att göra som man "ska" göra. Men nu blev det inte så och allt gick bra ändå. :)
#26 Hur menar du att du sätter hundens bästa framför dig då?
Jag tycker kommentarer som;
"Min astma stoppar inte mig förrän det är sjukan som gäller."
säger att du sätter dig framför hundens bästa.
Varför mår hunden bäst av att komma till just dig då menar du? Bara för att du inte omplacerar förrän du ligger på sjukan?
Sätter inte någons bästa före?! Eftersom att ingen fara illa behöver man inte prata om någons bästa..
"Min astma stoppar inte mig förrän det är sjukan som gäller." Om du läser detta lite mer noga så ser du nog att det snarare betyder att jag sätter hunden framför mig (att jag inte tänker på mitt bästa, dvs att andas bra) för att jag älskar h*n så mkt.
Och hunden mår väl inte bäst av att bo hos mig men knappast dig heller, det jag försöker säga är att jag inte vet vem hunden mår bäst av.
Men jag vet däremot att han mår bra hos mig, och jag hos han och det duger för mig. Och folk som träffat mig kan nog säga att det stämmer.
Men vi har helt enkelt olika åsikter om det och det får jag acceptera.
Så tack för din åsikt :)
Vad händer med din hund när astman går så långt att du ligger på sjukhus och inte längre kan ha hand om den?
Det jag tänker med att ditt bästa kommer före hundens är att du hela tiden påpekar hur gärna du vill ha en hund och att du också kommer skaffa en utan att kolla om du klarar det, och sedan ha den så länge som det går för din astma. Du vill gärna ha en hund och en hund kommer säkerligen också få det jättebra hemma hos dig. Men, du är allergisk och om du nu blir det emot din hund, var det ett bra beslut av dig att köpa den helt osedd tycker du? Hade det varit sämre/bättre att den från början hamnat hos någon som inte var allergisk? Hade det varit mer sett ur hundens bästa om du tagit mer tid på dig att leta en ras/hund du kontrollerat så gott du kunde att du inte kände av?
Så en hund som får byta hem far inte illa på något vis?
Jag förstår att du sätter din hund före dig i och med att det inte stoppar dig förrän du kommer till sjukan. Men när du kommer dit då? Du visste ju redan innan att det kunde bli så men valde att köpa en hund via "postoder" det är det jag reagerar på.
Jag säger inte att hunden mår dåligt av att bo hos dig eller att den skulle må bättre hos mig eller hos någon annan. Jag säger bara att det är så otroligt tråkigt att folk skaffar sig hundar på sådana grunder som dig.
Jag blir inte så illa, att jag åker till sjukhuset. Inte av hundar. När jag var liten var det så. Kanske borde sagt det tidigare men den meningen, "Min astma stoppar inte mig förrän det är sjukan som gäller." var endast ett talesätt som releterar till min passion för djur, och min hund framför allt.
Och skulle jag åka in till sjukan skulle jag absolut inte sälja iväg honom.
#30 Okej, jag tolkade det som sagt som att du var så allergisk men inte tänkte ge dig i hundägandet förrän du låg på sjukan.
Jag kan bli lite röd i ansiktet om han slickar mig i ansiktet men mer än så får jag inte.
Men andra djur dock, speciellt hästar och katter är jag väldigt känslig för. Därför skaffar jag inte katt, även fast jag kan vilja ha en.
TS har inte köpt valp på det perfekta sättet och det vet hon om. Jag förstår inte heller riktigt hur hon tänkte, men hon hade tur och det verkar ju gå bra :) Ibland får man acceptera att andra inte tar de beslut man själva hade gjort och hoppas att de tar konsekvenserna. Ett mindre bra tillvägagångsätt vid köpet behöver inte betyda att man är en dålig hundägare :)
#33 Håller med. Så länge man sköter djuren så är det okej.
Men klart att det "rätta" sättet egentligen är bäst.
Min förra hund gjorde vi precis som man bör göra, träffa hunden, hunduppfödare etc. Och denna gång så gick det tyvär inte. Men som du säger ett mindre bra köp betyder inte dåligare hundägare. :)
Gud vad söt han är! Hoppas det går bra med han! Och att bilder snart kommer
Hoppas att du inte blir allergisk mot honom!=)
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Tack så mycket ;) Han är helt underbar. Och otroligt nog så tål jag honom förvånadsvärt bra. Blir lite röd i ansiktet om han slickar mig i ansiktet. Men annars går det bra.
Har en blogg du kan kolla på bilder och läsa om valp livet ;)
#36 Har läst i din blogg, men det jag inte förstår är hur du skriver att du ska träna honom att hålla sig när han är kissnödig? Det är ju fysiskt omöjligt för valpar att hålla sig när de är så små.
Hur kan man träna det? Väntar man så kissar dom ju på golvet.
Jo självklart. Jag "tränar" honom inte på de sättet. Jag väntar bara 3-5 minuter längre med att gå ut med honom, alltså om jag går ut en timma per dag så går jag ut med honom varje 1 timma och 15 minuter nästa vecka. som exempel. Men ser jag att han måste tidigare så tvingar jag såklart honom inte, då springer vi ut direkt. :)
#37 Reagerade med på det. Inte bra för ett djur (eller människa) att hålla sig, speciellt inte ungdjur
#38 Fast det är ju inget man behöver träna på. Iochmed att valpens blåsa utvecklas så klarar de att hålla sig längre och längre. Det kommer alltså naturligt med tiden. Och är inget som behöver läras in.
Nä det är sant. men för det mest för att jag valde att gå ut med honom 1 gång i timman istället för var tredje. Och nu ändrar jag de bara för att han har fått en vana att gå ut vissa tider. Så jag ändrar sakta för att han inte ska rubba sin rutin.
#32 I och med att du skrev att du redan samma dag kände av när han slickade på dig så reagerade jag.
#33 Jag säger som sagt inte att TS är en dålig hundägare, tvärtom tror jag att hon tar mycket väl hand om sin hund. Tycker bara att det är tråkigt när allergiker köper hundar som påstås vara "allergifria/allergivänliga" och sedan utan att ens träffa hundarna köper dem.
#42 Det gjorde jag också, och gör fortfarande. Men det är inte något märkvärdigt. kliar inte heller.
#43 Nej, men det har ju inte ens gått en vecka. Du kan fortfarande reagera på hunden så pass kraftigt att oavsett vad du vill så fungerar det inte, därmed tycker jag det är tråkigt att man gör sina hundköp utan att kolla upp något alls innan.
Jag har haft honom en vecka.
Och du har redan förmedlat dina åsikter. Flera gånger, jag är mycket medveten. Tack.
#45 Vad gör du om allergin förvärras?
En jag känner hennes barnbarn reagerade i början som du, men sedan blev hennes allergi svårare och svårare, nu kan inte vara nära hundar alls.
Om det blir så får jag försökta hitta någon form av medecin.
Har ju tänkt på de också, för man kan reagera annars när dom blir större. Men tål jag honom nu så vill man ju satsa, för man vet ju aldrig med någon valp hur det slutar. även om jag träffar honom hundra gånger innan. Det ser vi när han växer upp ;)
#45 Den enda anledningen till att jag upprepat mina åsikter är för att de blivit ifrågasatta och du aldrig svarar på mina frågor men ändå kommer med nya kommentarer/frågor på mina kommentarer. Det är samma sak som att du inte skulle svara på exempelvis inlägg #46 och tycka att det inlägget var onödigt, eftersom du redan fått samma fråga.
Dåså. Då har jag iallafall sagt mitt. :)
#47 Dessvärre finns det ingen medicin som hjälper mot så pass svår allergi. Annars hade hon såklart fått det…
Nä, men jag har inte så allvarlig mot hundar.
Men synd ändå att det inte finns, för dom som har väldigt svårt.
Jag har också lite allergi mot vissa hundar. Som labbe, golden, cocker. Synd älskar dem raserna men vet att det inte funkar. Men min amris funkar utmärkt. Känns lite, lite när han fäller. Vilket han bara gör en gång på våren och hösten och det är ingen svår allergi. Bara mina fingrar som blir lite röda. Men iaf jag har hört att valpar framkallar mer allergi. Vet inte om det stämmer. Någon som vet?
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#52 Jag har också hört det men vet ej orsaken till det.
TS ! Jag tycker synd om dej med det stora hundintresset du har och är allergisk. Du kan underlätta lite genom att aldrig ha hunden i ditt sovrum och absolut inte i din säng. Att dammsuga dagligen och försöka att inte ha honom uppe i ansiktet för mycket.
Allergier kan utvecklas till det värre. Har man allergi kan man få en allergichock och det är inte att leka med. Och då kvittar det hur mycket eller lite allergisk man är mot ett djur, till exempel.
Jag har 14 hundar här, både korthår och spets. Ena taxen tål jag men inte den andra. Taxen jag är allergisk för har en dotter jag också är allergisk mot. Måste finnas något i generna
De större korthåriga hundarna går bra, men spetsarna känns pytte lite. Men å andra sidan har spetsarna en massa päls som det samlas massor av pollen och andra partiklar i. Så det behöver inte vara individen man reagerar mot utan annat som finns i pälsen.
Oftast så är det inte pälsen man reagerar mot utan huden och saliven.
Lycka till med din fina vovve
#52 Vad synd att du inte kan ha dom du tycker så mycket om.
Jag har också hört att dom framkallar mer allergi. :O
Kastrera hunden sen när den är mogen är ett tips
Syrran är allergisk mot katt och lite smått hund men kastrerade djur tål hon bättre än okastrerade
#55 Det ska jag abslout göra! ;) Tack för tipset
#56 Kan ju hända att det fungerar på dig med. Eller är det så att du är allergisk mot hundsalivet? För det kan man ju med vara:)
Jo det är hundsalivet som jag blir lite röd av. Men förstår inte, varför blir man de även om man tål pälsen? Är det inte så att man är allergisk mot salivet just för att dom slickar pälsen? :)
#58 Vet faktiskt inte. Syrran är allergisk mot kvalstrena i päls.
Men salviet vågar jag inte svara på, och vet inte om det hjälper vid kastrering heller dock.
Man kan vara allergiskt mot antingen salivet eller "pälsen" (stövet eller vad det nu är). Själv är jag allergisk mot båda. pälsdjur och deras saliv. Upptäckte det då jag var 7 och gick på ridskola. Vid kontakt vid djur fick jag direkt utslag, nös och näsan rann samt kliande ögon. Det har dock bara blivit bättre med tiden. Nu är jag 20 år, har haft egna hundar sedan ett år tillbaka. Själv vänjer jag mig och reagerar mindre och mindre på individer ju oftare jag umgås med dem.
Blir otroligt jäkla upprörd när ni sitter och skriver att hon inte borde köpa hunden bara för att hon är allergisk. Klart att hon har rätt till en hund ändå. Funkar det inte så gör det inte det, men då vet man ju det åtminstonde. Det kan vara så att det funkar hur bra som helst också. Det finns ju saker man kan göra för att förenkla det hela. Sen var hon ju helt och hållet medveten om att det inte finns några allergifria raser och jag tror nog att hon gott och väl inser att det förmodligen inte kommer bli lätt i början. Men att ni verkligen sitter och skriver sådana saker, nej usch!
Själv tar jag mediciner. Typ trippel dos allergimedicin, hah. Speciella näsdroppar, bricanyl för astman samt en långtidsverkande medicin för astman. Min näsa är ständigt täppt och jag får ofta astma i och med motion och på nätterna när jag sover, men för mig är det värt det och jag kommer aldrig ge upp hundarna för att jag har lite astma eller att det kliar i ögonen. Och OM jag skulle hamna på sjukan pga det någon vacker dag, då får jag väl ta det då!!
Känner huuuur många som helst som är allergiker och har hund. Behöver inte betyda någonting.
LYCKA TILL TS!!
55, Så om jag har en okastrerad hane som din syster lär känna så tål hon den inte, men efter kastrering så tål hon honom mer? låter helt otroligt måste jag säga. Jag tror inte saliven blir anorlunda på en kastrerad hund, skulle det vart så hade alla tålt grannens 5 åriga kastrat o det gör inte 3 personer ändå är han "mer allergivänlig hundras"
Tills dessa 3 personer så är min 15 åriga son inräknad, han reagerar på hans saliv då han pussade honom på kinden o han vart röd o det kliade. Men det roliga är att han tål då uppfödarens 3 hundar o våran hund och ja även saliven 
#61 Nej hon tål inte den helt men det blir i regel bättre. Men sedan är det så att hon måste träffa hunden väldigt ofta, alltså vänja sig vid den:)
#60 Skönt att du förstår, några kliande ögon är inte hela världen när man får världens finaste hund(ar) i utbyte! :)
Tack för ett bra inlägg!
#60 Och jag måste säga att jag blir detsamma av ditt inlägg! Nu vill jag inte skjuta ner TS för det hon gjort. Men att man som empatisk person (och medlem i ett forum där man ska och får uttrycka sin åsikt) ifrågasätter handlingar som är rätt tveksamma, samt oroar sig för en valps välfärd ifall hon tvingas ge upp honom på grund av allergin, tycker inte jag är märkligt. (Superlång mening där).
Jag har själv tagit en risk med allergikänningar, så jag kastar inte första stenen där. Innan vi skaffade hund så träffade jag MÅNGA olika hundar/raser och umgicks med dem, hade dem hemma osv. Vi åkte 25 mil enkel väg över dagen till vår nuvarande hunds uppfödare utan att blinka, och helst hade jag gjort det ett par gånger till innan vi tog hem henne. Bara för att vara säker.
Hoppas så innerligt att den stackars lilla valpen inte ska behöva flytta runt på grund av det här :/
#60 Det jag reagerade på var att hon inte träffat valpen eller gjort något annat för att kolla om hon kände av honom innan. Det kan visst fungera att skaffa djur även som allergiker (jag skriver ju ovan att jag själv är pälsdjursallergiker så jag vet precis hur det är att längta efter djur), men då är steg 1 (i alla fall för mig) att träffa djuret ifråga först och se hur det funkar.
#64 Vad skönt att läsa ditt inlägg och se att någon förstår hur jag menar.
Rolig blandning, har nog aldrig träffat en sådan
Du får mer än gärna lägga upp fler bilder på det lilla pyret. Man blir ju nyfiken på hur han ser ut.
Hoppas inte att allergin blir värre utan att den istället dras tillbaka. Min mamma var allergisk mot pälsdjur när vi skaffade Timmie (en dvärgpudel) som anses vara snällare för de med allergi. Mamma kände av lite i början men efter ett tag så var det precis som om allergin gick över. När jag skaffade min grand danois och tog med henne hem till mina föräldrar så kände hon av lite kli i halsen och blev irriterad i ögonen. Nu ca ett år senare så kan hon ligga och gosa med hennes och riktigt borra in huvudet i henne utan att hon känner något och en grand danois anses ju inte vara en allergivänlig ras precis utan hon fäller ju i princip hela året.
Jag tror att utsätts man dagligen för det som triggar allergin så kanske den kan växa bort. Det finns ju flera studier som visar på att barn som växer upp i en miljö med djur har mindre risk för att utveckla allergi.
Lycka till med honom iallafall och glöm inte BILDER ;)
Medarbetare på Hundar.ifokus
**
(**Fast nu är det ju som det är och vi kan inte ändra på något, så att skriva *"stackars valpen"* känns lite onödigt och faktiskt kränkande för TS. För det är väl inte synd om valpen!? (kan jag tycka iallafall) Visst jag håller med om att det inte är det optimala sättet att skaffa valp på och jag hade aldrig gjort så men nu är det gjort.)
#67 Jag tolkar det som att hon inte tycker synd om valpen nu utan som att det blir "stackars lilla valpen" om den måste flytta 
#67 Det var inte min mening att skriva något kränkande till TS, försökte understryka det. Men jag kan hålla med om att det inte är rättvist att skriva så, har väl bara läst allt för många annonser där små valpar säljs pga allergi.
Edit: #68 Precis det jag menade, tack! :P
#68 Jag tolkar det mer som att "den stackars valpen" inte ska flytta runder. Alltså att det redan är synd om den.
Där ser man hur olika man kan tolka det
men bra att du sa det för det är kanska bara jag som tolkar det så.
Noa-Nisse här har hon en tråd med bilder :) http://hundar.ifokus.se/discussions/4eab23a4d4ebea4010005748-valp-bilder#discussions-11
#69, Ingen fara för mig. Bara TS som kan säga vad som hon känner. Skrev bara vad jag tyckte.
Jag förstår dock både din och Saras frustration. Blocket är fullproppade med hundar/valpar som säljes vid 4-6 mån ålder tyvärr… Somsagt så hade jag aldrig gjort ett sådant köp men vi är ju olika. Förhoppningsvis gör inte TS så vid nästa hundköp.
#71 tack 
#70 Redan när du skrev #67 så såg jag att man kan läsa och tolka det på det viset. Som du säger, man tolkar det skrivna ordet så olika!
Jag for 75 mil enkelväg för Båda mina. Är man beredd på vad som kommer (allergimässigt) så varför inte? Det jag försöker poängtera är att man vet ju inte vad som händer. Alla reagerar olika på alla individer. Sen är det fler hundar/valpar som säljs av andra anledningar.. Tex att de inte klarar av/orkar med hunden
#75 Skillnaden är ju att TS inte alls gjorde så. Hon köpte sin valp utan att ha träffat vare sig den, uppfödaren eller föräldrarna till valpen eftersom det var 40 mil till uppfödaren.
Jag förstår faktiskt inte vad du vill säga. Att det inte är något fel att skaffa sig djur fast man är medveten om att det blir problem som gör att man måste göra sig av med dem? Ja, visst kan alla djurägare stöta på något sådant MEN det är väl en stor skillnad på att veta om något som kan innebära ett problem och oförutsedda problem? Om jag har dåligt med pengar och inte vet om jag har råd att skaffa en hund tycker du då att jag ska skaffa en hund?
Ni som skriver om astma med mera och era hundar. Vet ni om att ni har skaffat hund med ert liv som insatts?
#76 Jag hade inte heller träffat uppfödaren. Men jag hade gott kunnat tacka nej om det visade sig (väl där) att jag inte tyckte om henne. Tycker absolut inte det är någonting fel med att inte träffat uppfödaren innan. Det är ju valpen man ska ha. Sen om uppfödaren visar sig vara trevlig osv så är det absolut en bonus. Och eftersom jag är ute efter tävlingshundar med myyycket motor så litar jag dessutom på att uppfödaren väljer en passande valp till mig. Det är ju trots allt hon som känner dem bäst.
Men det är väl ingenting som säger att det behöver bli problem? Förstår inte varför du tar ut i förskott att hon inte kommer kunna behålla hunden. Och varför tar du upp det här med att ha dåligt med pengar?
#77 Japp. Och det är värt det. Men självklart gör man så gott man kan av situationen. Städar ofta, inte ha hunden i sovrummet, låter någon annan bada hunden någon gång i månaden osv.