Pomeranian - skäller de mycket?
Hej!
Jag ska skaffa mig en pomeranian valp, en hane. Och jag undrar om det är någon som vet möjligtvis om denna ras skäller mycket eller inte?
Vore så tacksam för svar! :)
Min valp skäller endast när det kommer någon och ibland på okända ljud. När jag var hos uppfödaren som har 19 pommar skällde dom endast när jag kom.
Lycka till =)
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
#1 19?? Oj det var inte dåligt 
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#2 Nej verkligen inte! Men jag har fått den uppfattningen att det är rätt vanligt bland pom uppfödare att de har många. 
#3 Jaså? Ja de tar ju inte så mycket plats :) men borde ändå kosta en hel del och måsta ju vara ett heltidsjobb att ta hand om alla :o
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag tycker att de absolut har tendenser till att bli skälliga om man inte är noga med träning. De ligger "i blodet" på dem att skälla, de tyska spetsarna är ju larmhundar.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#4 Ja dem gör ju inte det. Men som du säger det måste ju vara ett himla jobb att ta hand om alla.
får man änds ha 19 hundar? enligt lag får man inte ha det. 
TS som sarac säger så ligger det i blodet de ska larma :) och larma når någon kommer anser jag väl ganska okej men inte springa o skälla på allt de ser eller vad skälla på småsaker som alla ljud mm
Jag skulle väl säga att de gärna skäller, men det går att motverka! Jag har spetsar och de skäller sällan, trots att de är tre stycken!
#7 Precis, man måste från början vara tydlig med vad det är ok att larma för och vad som inte är ok.
Jag har en liten pomeranian här då och då (en kompis hund) och han är skällig. Men det skyller jag nog lite på min kompis som jag tycker inte jobbat tillräckligt med det och inte heller gör tillräckligt för att få bort det nu. När jag haft honom här längre stunder (1 vecka i sträck och liknande) har jag tränat och tyckt att han blivit bättre bara på den korta tiden.
#7 Jag vet faktiskt inte vad lagen säger men dom är 3 vuxna på dessa hundar. Hursom måste jag säga att det var väldigt rent och alla hundarna såg väldigt välmående ut samt var pigga och glada. Men som sagt jag vet inte vad lagen säger men flertal av de uppfödare jag varit i kontakt/besökt har många hundar.
Men den uppfattning jag fått av pommar är att dem skäller när någon kommer. Det går ju att påverka hursom, jag tränar mycket med att min valp inte ska bli skällig men att han skäller när någon kommer tycker jag är okej. Känns bra att någon vaktar.
#7 och #10
Tillstånd krävs för den som
- håller tio eller fler hundar äldre än tolv månader, till exempel har hand om egna hundar eller fodertikar
- föder upp tre eller fler kullar per år
- upplåter tre eller fler hundar per år, till exempel draghunds- eller vakthundsuthyrning
- säljer hundar från tre eller fler kullar per år av egen uppfödning
- säljer tre eller fler hundar per år från annans uppfödning
- förvarar eller utfodrar fyra eller fler hundar, till exempel hunddagis eller pensionat
- bedriver yrkesmässig verksamhet.