Hundar iFokus

Hundar

Etikett: klicker-shaping
Läst 21557 ggr
[Highonbluetomorrows]
1

Lära in Spela Död? Hjälp med trick!

Hej!

Jag tränar just ni min ena daghund att spela död, med kommandot "pang". Jag ger även ett väldigt tydligt handtecken: pekar med handen som en pistol och håller kvar det pekande fingret på hunden tills den lagt sig rätt.

Har hittils lyckats med att:

• få hunden att lägga sig på sidan när den startar i liggande position och jag i sittande position. (steg 1)
  • få hunden att lägga sig på sidan när den startar i liggande position och jag i stående position. (steg 2)
  • få hunden att lägga sig ner vanligt (..) och SEDAN på sidan när jag säger pang och vi båda har varit i stående position. (steg 3?)

Min fråga är helt enkelt hur jag ska få hunden att lägga sig på sidan från ställande position utan att "sega i mitten", det vill säga utan att han först lägger sig vanligt och väntar på kommandot igen/förtydligat kommando. Vilket steg är det jag ska utveckla? Har jag missat något steg?

Jag undrar även NÄR jag egentligen ska klicka och säga pang under inlärningen?

Tips? Idéer? Hur lärde ni själva in spela död?

Loveradio
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här klippet kanske kan hjälpa?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Highonbluetomorrows]
0

#1 Oh, jättebra! Ska använda det som facit och ta nya tag nästa vecka ;).

Loveradio
0

#2 Glad

MissManic79
0

Varför vill man lära hunden att spela död?

Förklara för en nyblivem hundägare Glad

Loveradio
0

#4 Det är bara ett roligt trick :)

[Highonbluetomorrows]
0

#4, Det är mitt favorittrick än så länge, tycker det ser superroligt ut. Och är lite knepigt att träna in. Har ingen egentlig "nytta" som andra kommandon har utan är bara för skojs skull !

Chilli10
0

#4 Förutom det som #5 skriver så blir hunden mentalt aktiverad av att lära sig nya saker. :)

Cassii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hund bjöd "död" så då klicka jag bara, nu är hon jätte duktig!

(Bifogar en bild)

reverse
0

Har han förstått vad "pang" innebär? I sådana fall - har du testat att säga det när han står upp och se hur det går? Har man tur "faller" hunden rätt och du kan fånga det beteendet med att belöna. Flört Vi började också med att Loke först låg vanligt och sedan rullade över i ett "spela död". Är i slutet av denna video, tyvärr verkade det inte funka att i förväg ange vart klippet skulle starta här…

//Lina

reverse
0

Det utvecklades sedan till från stående: (3:12 in i denna video, återigen, verkar inte funka att ha förangiven startpunkt…)

//Lina

reverse
0

Och slutligen har vi nu detta. (38 sekunder in i videon)

//Lina

reverse
0

Jag hade då turen att när jag sade "pang!" när han stod upp, så försökte han liksom lägga sig i positionen i luften så att säga, men det gick ju inte, så då rullade han liksom ned som om han blivit skjuten och blev rikligt belönad för det och då ville han gärna fortsätta sedan. Tungan ute

//Lina

MissManic79
0

Tack för svaren!! Ska kolla in era filmer i morgon.. Har pratat hundträning i 2 timmar nu och det är 1:50h längre än jag behärskar att prata i telefon Tungan ute